• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
W. E. Deming błędy managerow

Deming i 5 niebezpiecznych błędów managerów6 min

rozwój managera

William Edwards Deming jest znanym autorytetem w dziedzinie jakości. Był to amerykański statystyk, który znacząco przyczynił się do sukcesu Toyoty.

Oprócz swoich dokonań w dziedzinie produkcji, miał też wiele do powiedzenia w kwestii zarządzania.

Zadam Ci teraz kilka pytań:

Czy wiesz, co oznacza wysoki wskaźnik rotacji wśród kadry zarządzającej wyższego szczebla?

Czy byłeś kiedykolwiek w projekcie, który uruchomiła jedna osoba, kontynuowała druga, implementowała trzecia, a w zasadzie sukces nigdy nie został ogłoszony?

A może spotkałeś się kiedyś z planowaniem na maksymalnie 12 miesięcy, bez szerszego patrzenia w przyszłość?

William Deming to ktoś, kogo ekspertom od lean przedstawiać nie trzeba. Nie trzeba też podkreślać jego wkładu w rozwój idei ciągłego doskonalenia.

Rozwój metod próbkowania, statystyczne sterowanie procesem, cykl PDCA to tylko niektóre z jego osiągnięć. Współtwórca sukcesu Japonii, która od powojennych zgliszczy stała się drugą gospodarką świata.

W książce „The Deming Management Method” Mary Walton opisała 5 najgroźniejszych „schorzeń”, które dotykają managerów. To schorzenia, które nie pozwalają firmie rozwinąć skrzydeł, rosnąć tak, jak mogłyby.

#1 Niespójny cel – Deming zauważa tu problem

Na skróty

  • #1 Niespójny cel – Deming zauważa tu problem
  • #2 Skupienie na krótkoterminowych zyskach
  • #3 Zarządzanie przez strach to samobójstwo, twierdzi Deming
  • #4 Wysoka rotacja kadry wyższego szczebla
  • #5 Skupienie tylko na twardych liczbach
  • Podsumowanie
  • Super, że jesteś!

Częste zmiany zarządu, zmiany kierunku, strategii, planów. Nowy dyrektor zarządzający być może chce pozostawić po sobie jakąś spuściznę. Liczy na pomnik przed biurem i zmienia dosłownie wszystko. Nowe nazwy działów, nowa struktura organizacyjna, polityka kosztowa, wydatkowa. Nowa strategia firmy. Nowy kierunek.

I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie to, że tak dzieje się z każdą wymianą prezesa.

Deming zauważa, że zmiany zarządu, wizji i celów strategicznych sprawiają, że pracownicy, a tym bardziej klienci już do końca nie wiedzą, czym jest lub czym chce być ta organizacja.

Jak tym zarządzić?

Ustal z zarządem warsztat, na którym zbudujecie swój kontekst biznesowy. Na którym przeprowadzicie refleksję strategiczną i wspólnie ustalicie, co jest waszą misją, wizją i celami strategicznymi w kolejnych 5 latach.

Deming

#2 Skupienie na krótkoterminowych zyskach

Żyjemy w świecie zmieniającym się jak pogoda w górach. To świat, w którym w miejsce jednego start-up-u pojawia się 5 kolejnych. To świat, w którym czekanie na autobus dłużej niż 5 min przyprawia nas o palpitacje serca. Bo chcemy wszystko już, teraz, zaraz.

Jesteśmy chciwi i niecierpliwy.

Akcjonariusze żądają wysokiej dywidendy w tym, nie w przyszłym roku. Firma wpada w pułapkę krótkich terminów. Prezes razem z dyrektorami kaskadują to podejście w dół.

Chcemy ściąć koszty w pół roku, chcemy mieć zwrot z inwestycji w 3 miesiące, zatrudnić kogoś z wielkiej czwórki, żeby za kolosalne pieniądze doradzili co zrobić teraz, zaraz, do końca kwartału. Nie tak buduje się jakość według Deminga.

Deming błędy managerów

Nie myślimy perspektywicznie, bo świat nam wmawia, że tak się nie da.

Badania PwC pokazują, że traktowanie lean jako krótkoterminowego programu to główna przyczyna porażki.

Jak tym zarządzić?

Jeśli podejmujesz jakąkolwiek decyzję, biznesową rozpisz jej konsekwencje na dwóch oddzielnych kartkach papieru.

Na pierwszej opisz korzyści krótkoterminowe. Na drugiej spróbuj sobie odpowiedzieć, co dana decyzja przyniesie w dłuższej perspektywie. Rezultaty mogą być sprzeczne.

Przykład:

Wstrzymujemy zatrudnienie na 2 kwartały, żeby na krótko poprawić EPS. W tym czasie kluczowe projekty wiszą w próżni, a obecni managerowie są tak zarobieni, że w trzecim kwartale zauważysz exodus najlepszych talentów i czwarty kwartał odbije się firmie czkawką.

#3 Zarządzanie przez strach to samobójstwo, twierdzi Deming

Oceny roczne to doskonałe narzędzia. Deming zauważa, że nie używamy ich wcale albo traktujemy jako rewolwer, który przykładamy pracownikowi do skroni.

Wytykanie błędów, straszenie zwolnieniem, podkreślanie braku kompetencji, nano-management. Czasy słusznie minione kiedy to do szefa zwracaliśmy się per „panie kierowniku” dawno minęły. Manager dziś powinien być partnerem w karierze zawodowej.

W.E. Deming i błędy managerów

Jak tym zarządzić?

Przeprowadź głęboką refleksję nad systemem oceniania pracowników w Twojej organizacji.

Czy managerowie faktycznie używają tego narzędzia, żeby wspierać, budować szanse rozwoju, dawać nadzieję i być jak rodzic?

Przeprowadź ankietę, focus grupę, żeby dowiedzieć się co pracownicy myślą konkretnie na ten temat.

Accenture, Deloitte, Microsoft czy General Electric zrezygnowały całkowicie z ocen rocznych. Feedback dają pracownikom na bieżąco.

#4 Wysoka rotacja kadry wyższego szczebla

Jeśli pierwszą reakcją na brak efektów jest otwieranie managerowi drzwi, odcinanie wszystkich dostępów i szeroki uśmiech na pożegnanie, to Twoja firma niewiele różni się od PZPN, która zwalnia selekcjonera po pierwszej lepszej porażce.

Alex Ferguson pracował dla Manchester United przez blisko 27 lat. Nie zawsze „dowoził” na czas.

Ale możemy mieć inną sytuację, jeszcze gorszą. Top management sam od Ciebie odchodzi. Osoby na kluczowych rolach rotują bardziej niż pracownicy call center.

Częsta wymiana kadry to wg Deminga brak szansy na osiągnięcie jej pełnego potencjału. Dobre zarządzanie to kompetencje i wiedza o branży. To kontakty wewnątrz firmy, relacje. Nikt tego nie buduje w ciągu jednego roku.

Szeregowy pracownik nie przejmie się wynikami, bo wie, że zaraz pojawi się ktoś nowy i wszystko, co robi dziś może być z dnia na dzień rozjechane walcem.

Jak tym zarządzić?

Dowiedz się dlaczego talenty Cię opuszczają. Przeprowadź szczere i rozsądnie zbudowane Exit Interview. To najlepsza okazja, by dowiedzieć się co o Tobie myślą managerzy. Wyciągnij wnioski.

#5 Skupienie tylko na twardych liczbach

Akcja. Reakcja. Inwestycja. Zwrot. Wydatki. Zyski.

Wiele firm ocenia sukces tylko poprzez wskaźniki finansowe, SLAs, KPIs itp. To świetnie. Bo żadna firma nie przetrwa bez pozytywnego cash-flow, racjonalnej kontroli kosztów, EBIT-u poniżej 1,0 czy ROS mniejszego od ROE.

W.E. Deming i błędy managerów

Ale nie wszystkie wewnętrzne inwestycje można porównać do sprzedaży produktu. Uszczęśliwianie pracowników poprzez zabieranie mu kłód spod nóg, nawet jeśli będzie to kosztować, nie da zysku w liczbach jutro. Da nam natomiast lojalnych ludzi, którzy zostaną z nami na lata i będą budować tę firmę.

Jak tym zarządzić?

Rozszerz horyzont.

Mierz sukces swojej organizacji poprzez dodatkowe mierniki, które nie dają wymiernych zysków. Zidentyfikuj kluczowe czynniki sukcesu. NPS pracowników, CSat powinny być równie ważne, jak wskaźnik rentowności sprzedaży.

Dlaczego najlepsze talenty świata drzwiami i oknami dobijają się do Google czy Zappos?

Nie dlatego, że te firmy dużo zarabiają. To firmy, które są domem dla swoich ludzi. Richard Branson powiedział kiedyś „Zatroszcz się o swoich pracowników, bo oni troszczą się o Twoich klientów”.

Podsumowanie

Ucz się od najlepszych. Nie popełniaj tych 5 błędów wskazanych przez Deminga. Rozszerzaj perspektywę. Toyota bardzo chętnie prezentuje konkurencji swoje działania. Wiedzą, że sekret ich sukcesu nie tkwi w narzędziach czy też tajemniczych sztuczkach.

Tamtejsi managerowie mają świadomość tego, że zbudowanie kultury to nie jest kwestia roku. To wieloletnie kreowanie sposobu myślenia. I tego nie można skopiować po jednej wizycie w fabryce.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 3

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post 5 Why – Prosta metoda rozwiązywania trudnych problemów
Kolejny post   Postanowienia noworoczne – Jak zacząć je realizować?

Powiązane posty

  • expose szefa strona tytułowa lepszy manager

    Expose Szefa – opis, przykłady, najlepsze praktyki

    10 stycznia, 2023
  • To już koniec listy. Nie umieściłem w niej znanych klasyków takich jak "7 nawyków skutecznego działania" S. Coveya, czy "Winning znaczy zwyciężać" J.Welch, bo zakładam, że te pozycje dobrze znasz.

    Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku

    27 marca, 2019
  • Zostałem-szefem-swoich-kolegów-jak-się-w-tym-odnaleźć

    Jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło? 10 najważniejszych zasad

    25 marca, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT