„Gratulacje z okazja awansu na stanowisko managerskie!”
Słowa, których raczej nie usłyszysz z ust swoich kolegów i koleżanek z zespołu. Od zespołu, z którego się wyrosło, a którym od dziś będziesz zarządzać. Nuta zazdrości będzie zawsze.
Jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło, żeby nie zwariować?
Bardzo często widzę managerów, którzy pospiesznie biegną do kuchni po kawę. Szybko nalewają, chwytają za kubek i wracają do biurka.
Często widzę managerów, którzy w biegu, jacyś tacy samotni jedzą obiad, z telefonem w ręku.
Smutna musi być praca, w której nie masz kawałka bratniej duszy. W której nie ma z kim pogadać, pójść na przerwę.
Przed awansem byłeś duszą towarzystwa. Po, stopniowo albo i od razu wszyscy się od Ciebie odwracają. Czasami powoli, prawie niezauważalnie, a czasami zanim jeszcze podpiszesz aneks do umowy. To mogą być naturalne konsekwencje kolejnego kroku w Twojej karierze, ale…
Jak zarządzać dawnymi kolegami?
Jak odnaleźć się w tej nowej, dziwnie niekomfortowej sytuacji?
Co robić, żeby ta nowa rzeczywistość nie była jak wyrwanie zęba bez znieczulenia?
#1 Zaakceptuj zmianę
Nie łudź się, że wszystko będzie jak dawniej. Część osób, z którymi łączyła Cię żarliwa znajomość odejdzie, wycofa się. Dla niektórych dobre relacje z szefem to bariera nie do przeskoczenia. Nie zadręczaj się, nie denerwuj, że kilka osób przestanie traktować Cię jak kumpla. Nastaw się na tę zmianę pozytywnie, bo ona jest nieunikniona i z niektórymi rzeczami nie wygrasz.
Będzie inaczej. Na pewno.
#2 Spisz listę nowych zasad
Dla samego siebie ustal dekalog zasad. I przestrzegaj ich.
PRZYKŁAD
Nie proś o coś mówiąc „Zrobisz to ze względu na naszą znajomość?”
Ustal granicę kiedy zwracasz się jako manager, a kiedy jako kolega.
Nigdy nie rozmawiaj o pracy i problemach z pracownikami poza pracą.
Nie wykorzystuj starych znajomości, żeby sobie ponarzekać.
Nigdy nie dziel się czymś, co ktoś powierzył Ci w zaufaniu o innej osobie z zespołu.
Nie narzekaj na swojego szefa przy pracownikach.
Nie narzekaj na firmę przy pracownikach.
…
#3 Bądź uczciwy wobec wszystkich
Nawet jeśli kogoś zwyczajnie nie znosiłeś to stań ponad tym. Nikt nie może wątpić, że traktujesz wszystkich w ten sam sposób. To niezbędne w zarządzaniu zespołem, z którego się wyrosło. Czasami możesz nawet być twardszy w stosunku do swoich dawnych przyjaciół, żeby pokazać, że ich nie faworyzujesz.
Jeśli pojawi się nowy, ambitny projekt nie przydzielaj do niego od razu kogoś, kogo lubisz i znasz. Przeprowadź mini ankietę, porozmawiaj z każdym o motywacji, podejmij decyzję na podstawie obiektywnych faktów.
Rozmawiaj ze wszystkimi z zespołu. Nawet jeśli ktoś Ci nie pasuje to zamień z każdą z osób z zespołu kilka zdań każdego dnia albo chociaż raz na kilka dni, żeby podkreślić, że zależy Ci na każdym.
#4 Dokumentuj
A żeby być uczciwym wobec wszystkich niezbędny jest ten punkt.
Na pewno miałeś osoby w zespole, które lubiłeś bardziej niż inne. I to jest naturalne. Ale jako szef to może działać na Twoją niekorzyść. Ktoś zarzuci, że faworyzujesz dawnych kolegów. Dlatego przy ocenach, pochwałach dokumentuj sukcesy. Zbieraj informacje zwrotne o pracy swoich pracowników od innych.
Kiedy będziesz kogoś chwalił i doceniał miej dowód, że to, co mówisz ma poparcie w faktach, a nie jest to Twoja prywatna opinia, stworzona głównie na bazie osobistych preferencji.
PRZYKŁAD
Załóż oddzielny folder w outlooku „Pochwały/Feedback” i tam wrzucaj wszystkie dowody uznania. Możesz nawet stworzyć oddzielny folder dla każdego pracownika. Zapisuj tam wszystkie sukcesy i porażki pracowników na bieżąco. Dzięki temu przy ocenie rocznej pracownika nie będziesz musiał się głowić nad wystawieniem rzetelnej oceny.
#5 Pamiętaj o swojej roli po pracy
Niestety przy okazji piątkowego piwa nie możesz pozwolić sobie na urwanie się filmu i mówienie o delikatnych sprawach. Nie mów o podwładnych, o tym co Cię w wkurza w innych jeśli rozmawiasz z kimś z tego zespołu. To oczywiste. Jesteś managerem. Musisz stać się mistrzem dyplomacji.
A może chcesz mieć możliwość wprost zapytać innych, doświadczonych managerów o problemy, trudne sprawy, sytuacje bez wyjścia, które spotykasz na co dzień?
Jest takie miejsce!
To zamknięta grupa, która zrzesza lepszych managerów z całej Polski i spoza niej ;) Dołącz do niej i rozwijaj się o wiele szybciej dzięki doświadczeniu innych!
-->Kliknij i poproś o dołączenie
#6 Ustal warunki
Zorganizuj na samym początku spotkanie, na którym wygłosisz swoje Expose.
Opowiedz zupełnie szczerze o tym, że ta nowa sytuacja też dla Ciebie jest trudna. Podkreśl, że nadal jesteś członkiem zespołu. Po prostu masz inny zestaw obowiązków. Czasem dużo bardziej upierdliwych niż reszta. Jestem pewien, że wiele osób wcale by się nie zamieniła.
Ustal sposób w jaki wyznaczysz cele. Opowiedz o swoich oczekiwaniach. Spiszcie to wspólnie i razem osiągnijcie kompromis w sprawie Waszej współpracy.
Jedna z lekcji w kursie „Lepszy Manager w 7 dni” jest w całości poświęcona wyznaczaniu celów.
#7 Zapytaj o oczekiwania
Opowiedz o tym, jakim chcesz być szefem. Jeśli mogę coś doradzić to nacisk połóż na to, że chcesz zabierać zespołowi kłody spod nóg, które będą przeszkadzać im w pracy. W końcu jeszcze niedawno byłeś na ich miejscu, więc wiesz najlepiej z jakimi problemami się borykają.
Zapytaj czego oni oczekują od Ciebie. Od pierwszego dnia buduj kulturę otwartego gadania o tym, co wkurza. O problemach, które przeszkadzają. O kłopotach.
PRZYKŁAD
Weź na siebie obowiązek robienia prasówki. Mówię tu o czytaniu wszystkich ogłoszeń, komunikatów, które spływają do skrzynki i poświęć 10 min każdego spotkania zespołu, by opowiedzieć co ważnego się wydarzyło, a co ma się wydarzyć w firmie. Jakie szkolenia pracownicy powinni zrobić itp. Niektóre działy marketingu i komunikacji mają naprawdę tendencje do spamowania.
Zaoszczędzisz im czas i zdobędziesz sporo uznania :).
Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.
#8 Ustal granice
Z osobami, z którymi zawsze lubiłeś się nieco bardziej spotkaj się w cztery oczy i szczerze porozmawiaj. Tu wiele zależy od tego jak bardzo zgrany jest zespół, jaka jest kultura organizacji i czy po prostu wszyscy się w nim lubią czy nie, ale zakładam, że niektóre z zachowań, które dotąd były normą powinny się nieco ograniczyć. Po prostu to przemyśl. Nie ma dwóch takich samych zespołów przecież.
PRZYKŁAD
Jeśli cały zespół zwraca się do Ciebie po imieniu, a jedna lub dwie z Twoich koleżanek zwracały się do Ciebie używając jakiejś pieszczotliwej ksywki to zastanów się czy chcesz to kontynuować. Bo jeśli ewidentnie jest to przez resztę dziwnie odbierane to może lepiej z tego zrezygnować?
#9 Znajdź sobie mentora
I to jest kluczowa rada.
Poszukaj od zaraz kogoś z większym doświadczeniem. Kogoś, kto może pomóc Ci przebrnąć przez tę początkową karuzelę trudnych momentów, decyzji i emocji. Pytaj o wszystkie możliwe scenariusze. Możesz też poszukać pomocy w internecie. Forum, grupy na FB, to miejsce, gdzie możesz zadać pytanie innym managerom.
#10 Nie zmieniaj się!
Jeśli zawsze byłeś uśmiechniętym, przyjaznym człowiekiem to zostań nim. Nic tak nie popsuje relacji z zespołem, z którego się wyrosło jak oczywista, bardzo widoczna zmiana w Twoim zachowaniu. Możesz nadal się uśmiechać, zagadywać, być przyjacielski, pogodny.
A ubiór?
Hm… jeśli firma Cię nie zmusza to nie przychodź do biura pierwszego dnia po awansie w marynarce i mokasynach. Nie… zmiany w ubiorze wdrażaj, ale powoli.
W tym wszystkim jest dobra wiadomość. Trudno jest tylko na samym początku. Tak jak czas leczy rany tak i z czasem przestaniesz mieć kłopoty z kierowaniem zespołem swoich dawnych kolegów i koleżanek.
A może być tak, że zespół będzie zadowolony, że ktoś, kogo znają został przełożonym. Tak naprawdę ta zmiana może być czymś zupełnie pozytywnym.
Odpowiedz