• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Zostałem-szefem-swoich-kolegów-jak-się-w-tym-odnaleźć

Jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło? 10 najważniejszych zasad7 min

rozwój managera

„Gratulacje z okazja awansu na stanowisko managerskie!”

Słowa, których raczej nie usłyszysz z ust swoich kolegów i koleżanek z zespołu. Od zespołu, z którego się wyrosło, a którym od dziś będziesz zarządzać. Nuta zazdrości będzie zawsze.

Jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło, żeby nie zwariować?

Na skróty

  • Jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło, żeby nie zwariować?
  • #1 Zaakceptuj zmianę
  • #2 Spisz listę nowych zasad
  • #3 Bądź uczciwy wobec wszystkich
  • #4 Dokumentuj
  • #5 Pamiętaj o swojej roli po pracy
  • #6 Ustal warunki
  • #7 Zapytaj o oczekiwania
  • #8 Ustal granice
  • #9 Znajdź sobie mentora
  • #10 Nie zmieniaj się!

Bardzo często widzę managerów, którzy pospiesznie biegną do kuchni po kawę. Szybko nalewają, chwytają za kubek i wracają do biurka.

Często widzę managerów, którzy w biegu, jacyś tacy samotni jedzą obiad, z telefonem w ręku.

Smutna musi być praca, w której nie masz kawałka bratniej duszy. W której nie ma z kim pogadać, pójść na przerwę.

Przed awansem byłeś duszą towarzystwa. Po, stopniowo albo i od razu wszyscy się od Ciebie odwracają. Czasami powoli, prawie niezauważalnie, a czasami zanim jeszcze podpiszesz aneks do umowy. To mogą być naturalne konsekwencje kolejnego kroku w Twojej karierze, ale…

Jak zarządzać dawnymi kolegami?

Jak odnaleźć się w tej nowej, dziwnie niekomfortowej sytuacji?

Co robić, żeby ta nowa rzeczywistość nie była jak wyrwanie zęba bez znieczulenia?

#1 Zaakceptuj zmianę

Nie łudź się, że wszystko będzie jak dawniej. Część osób, z którymi łączyła Cię żarliwa znajomość odejdzie, wycofa się. Dla niektórych dobre relacje z szefem to bariera nie do przeskoczenia. Nie zadręczaj się, nie denerwuj, że kilka osób przestanie traktować Cię jak kumpla. Nastaw się na tę zmianę pozytywnie, bo ona jest nieunikniona i z niektórymi rzeczami nie wygrasz.

Będzie inaczej. Na pewno.

jak zarządzać zespołem z którego się wyrosło

#2 Spisz listę nowych zasad

Dla samego siebie ustal dekalog zasad. I przestrzegaj ich.

PRZYKŁAD
Nie proś o coś mówiąc „Zrobisz to ze względu na naszą znajomość?”

Ustal granicę kiedy zwracasz się jako manager, a kiedy jako kolega.

Nigdy nie rozmawiaj o pracy i problemach z pracownikami poza pracą.

Nie wykorzystuj starych znajomości, żeby sobie ponarzekać.

Nigdy nie dziel się czymś, co ktoś powierzył Ci w zaufaniu o innej osobie z zespołu.

Nie narzekaj na swojego szefa przy pracownikach.

Nie narzekaj na firmę przy pracownikach.

…

#3 Bądź uczciwy wobec wszystkich

Nawet jeśli kogoś zwyczajnie nie znosiłeś to stań ponad tym. Nikt nie może wątpić, że traktujesz wszystkich w ten sam sposób. To niezbędne w zarządzaniu zespołem, z którego się wyrosło. Czasami możesz nawet być twardszy w stosunku do swoich dawnych przyjaciół, żeby pokazać, że ich nie faworyzujesz.

PRZYKŁAD
Jeśli pojawi się nowy, ambitny projekt nie przydzielaj do niego od razu kogoś, kogo lubisz i znasz. Przeprowadź mini ankietę, porozmawiaj z każdym o motywacji, podejmij decyzję na podstawie obiektywnych faktów.
Rozmawiaj ze wszystkimi z zespołu. Nawet jeśli ktoś Ci nie pasuje to zamień z każdą z osób z zespołu kilka zdań każdego dnia albo chociaż raz na kilka dni, żeby podkreślić, że zależy Ci na każdym.

#4 Dokumentuj

A żeby być uczciwym wobec wszystkich niezbędny jest ten punkt.

Na pewno miałeś osoby w zespole, które lubiłeś bardziej niż inne. I to jest naturalne. Ale jako szef to może działać na Twoją niekorzyść. Ktoś zarzuci, że faworyzujesz dawnych kolegów. Dlatego przy ocenach, pochwałach dokumentuj sukcesy. Zbieraj informacje zwrotne o pracy swoich pracowników od innych.

Kiedy będziesz kogoś chwalił i doceniał miej dowód, że to, co mówisz ma poparcie w faktach, a nie jest to Twoja prywatna opinia, stworzona głównie na bazie osobistych preferencji.

PRZYKŁAD
Załóż oddzielny folder w outlooku „Pochwały/Feedback” i tam wrzucaj wszystkie dowody uznania. Możesz nawet stworzyć oddzielny folder dla każdego pracownika. Zapisuj tam wszystkie sukcesy i porażki pracowników na bieżąco. Dzięki temu przy ocenie rocznej pracownika nie będziesz musiał się głowić nad wystawieniem rzetelnej oceny.

#5 Pamiętaj o swojej roli po pracy

Niestety przy okazji piątkowego piwa nie możesz pozwolić sobie na urwanie się filmu i mówienie o delikatnych sprawach. Nie mów o podwładnych, o tym co Cię w wkurza w innych jeśli rozmawiasz z kimś z tego zespołu. To oczywiste. Jesteś managerem. Musisz stać się mistrzem dyplomacji.

UCZ SIĘ OD INNYCH MANAGERÓW!
A może chcesz mieć możliwość wprost zapytać innych, doświadczonych managerów o problemy, trudne sprawy, sytuacje bez wyjścia, które spotykasz na co dzień?

Jest takie miejsce!

To zamknięta grupa, która zrzesza lepszych managerów z całej Polski i spoza niej ;) Dołącz do niej i rozwijaj się o wiele szybciej dzięki doświadczeniu innych!
-->Kliknij i poproś o dołączenie

#6 Ustal warunki

Zorganizuj na samym początku spotkanie, na którym wygłosisz swoje Expose.

Opowiedz zupełnie szczerze o tym, że ta nowa sytuacja też dla Ciebie jest trudna. Podkreśl, że nadal jesteś członkiem zespołu. Po prostu masz inny zestaw obowiązków. Czasem dużo bardziej upierdliwych niż reszta. Jestem pewien, że wiele osób wcale by się nie zamieniła.

jak zarządzać zespołem z którego się wyrosło

Ustal sposób w jaki wyznaczysz cele. Opowiedz o swoich oczekiwaniach. Spiszcie to wspólnie i razem osiągnijcie kompromis w sprawie Waszej współpracy.

Jedna z lekcji w kursie „Lepszy Manager w 7 dni” jest w całości poświęcona wyznaczaniu celów.

#7 Zapytaj o oczekiwania

Opowiedz o tym, jakim chcesz być szefem. Jeśli mogę coś doradzić to nacisk połóż na to, że chcesz zabierać zespołowi kłody spod nóg, które będą przeszkadzać im w pracy. W końcu jeszcze niedawno byłeś na ich miejscu, więc wiesz najlepiej z jakimi problemami się borykają.

Zapytaj czego oni oczekują od Ciebie. Od pierwszego dnia buduj kulturę otwartego gadania o tym, co wkurza. O problemach, które przeszkadzają. O kłopotach.

PRZYKŁAD
Weź na siebie obowiązek robienia prasówki. Mówię tu o czytaniu wszystkich ogłoszeń, komunikatów, które spływają do skrzynki i poświęć 10 min każdego spotkania zespołu, by opowiedzieć co ważnego się wydarzyło, a co ma się wydarzyć w firmie. Jakie szkolenia pracownicy powinni zrobić itp. Niektóre działy marketingu i komunikacji mają naprawdę tendencje do spamowania.

Zaoszczędzisz im czas i zdobędziesz sporo uznania :).

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

#8 Ustal granice

Z osobami, z którymi zawsze lubiłeś się nieco bardziej spotkaj się w cztery oczy i szczerze porozmawiaj. Tu wiele zależy od tego jak bardzo zgrany jest zespół, jaka jest kultura organizacji i czy po prostu wszyscy się w nim lubią czy nie, ale zakładam, że niektóre z zachowań, które dotąd były normą powinny się nieco ograniczyć. Po prostu to przemyśl. Nie ma dwóch takich samych zespołów przecież.

PRZYKŁAD
Jeśli cały zespół zwraca się do Ciebie po imieniu, a jedna lub dwie z Twoich koleżanek zwracały się do Ciebie używając jakiejś pieszczotliwej ksywki to zastanów się czy chcesz to kontynuować. Bo jeśli ewidentnie jest to przez resztę dziwnie odbierane to może lepiej z tego zrezygnować?

#9 Znajdź sobie mentora

I to jest kluczowa rada.

Poszukaj od zaraz kogoś z większym doświadczeniem. Kogoś, kto może pomóc Ci przebrnąć przez tę początkową karuzelę trudnych momentów, decyzji i emocji. Pytaj o wszystkie możliwe scenariusze. Możesz też poszukać pomocy w internecie. Forum, grupy na FB, to miejsce, gdzie możesz zadać pytanie innym managerom.

#10 Nie zmieniaj się!

Jeśli zawsze byłeś uśmiechniętym, przyjaznym człowiekiem to zostań nim. Nic tak nie popsuje relacji z zespołem, z którego się wyrosło jak oczywista, bardzo widoczna zmiana w Twoim zachowaniu. Możesz nadal się uśmiechać, zagadywać, być przyjacielski, pogodny.

A ubiór?

Hm… jeśli firma Cię nie zmusza to nie przychodź do biura pierwszego dnia po awansie w marynarce i mokasynach. Nie… zmiany w ubiorze wdrażaj, ale powoli.

W tym wszystkim jest dobra wiadomość. Trudno jest tylko na samym początku. Tak jak czas leczy rany tak i z czasem przestaniesz mieć kłopoty z kierowaniem zespołem swoich dawnych kolegów i koleżanek.

A może być tak, że zespół będzie zadowolony, że ktoś, kogo znają został przełożonym. Tak naprawdę ta zmiana może być czymś zupełnie pozytywnym.

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 18

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Uruchomiłem darmowy kurs! Lepszy Manager w 7 dni
Kolejny post   Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku

Powiązane posty

  • expose szefa strona tytułowa lepszy manager

    Expose Szefa – opis, przykłady, najlepsze praktyki

    10 stycznia, 2023
  • W. E. Deming błędy managerow

    Deming i 5 niebezpiecznych błędów managerów

    14 października, 2022
  • To już koniec listy. Nie umieściłem w niej znanych klasyków takich jak "7 nawyków skutecznego działania" S. Coveya, czy "Winning znaczy zwyciężać" J.Welch, bo zakładam, że te pozycje dobrze znasz.

    Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku

    27 marca, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT