• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Rozmowa-końcowa-f

Jedyny sposób, by dowiedzieć się co Twój pracownik naprawdę o Tobie myśli5 min

rozwój managera

Nie zżera Cię czasem ta ciekawość?

To pragnienie poznania prawdy. Tego czegoś, czego nikt normalny nie powie Ci w twarz?

Bo kto normalny powie swojemu szefowi co o nim myśli? Zwłaszcza jeśli myśli źle…

Ale jest sposób, by łatwo dowiedzieć się prawdy!

Zacznijmy od początku. Wszyscy się uśmiechają, poklepują po plecach. Do kamery szczerzą się ze śnieżnobiałym uzębieniem, a za plecami?

No właśnie.

Nie wiesz tego. Może jest dramat, a może wcale nie.

Chcesz wiedzieć co o Tobie myślą współpracownicy i podwładni?

Jasne, że chcesz.

Może już gdzieś znalazłeś złote rady o zrobieniu oceny pracowniczej, o jakichś wewnętrznych ankietach online, gdzie zupełnie przypadkiem każdy musi podać z jakiego działu jest i dla kogo pracuje. Mimo, że ankieta jest anonimowa.

I wychodzi świetnie. A przynajmniej przeciętnie. 

Ale czy możesz wtedy liczyć na szczerość?

Ludzie nie lubią mówić prawdy. Czy jest ona dobra czy też zła. Zwłaszcza gdy mogą mieć coś do stracenia.

Jest na to jakiś sposób?

Pewnie, że tak.

Rozmowa końcowa!

Tak! Właśnie wtedy, gdy ktoś opuszcza mury Twojej twierdzy możesz dowiedzieć się prawdy. Dowiedzieć się czegoś, co pomoże Ci wprowadzić zmiany. Czegoś, co zatrzyma dalszy exodus.  

Nie schrzań tego!

Ta końcowa rozmowa jest bardziej dla pracodawcy niż dla pracownika. Jest ważna. Nawet bardzo. 

Więc przygotuj się do niej.

Dlaczego?

#1 Pracownik jest szczery do bólu

Na skróty

  • #1 Pracownik jest szczery do bólu
  • #2 Dowiesz się jak jest postrzegana Twoja firma
  • #3 Poznasz luki w procesie rekrutacyjnym
  • #4 Poznasz dane rynkowe
  • #5 Dowiesz się co robisz dobrze
  • Czy jest sens przygotowywać się do tej rozmowy?
  • #1 Przygotuj się na krytykę
  • #2 Stwórz atmosferę poufności
  • #3 Znajdź kogoś innego do tej rozmowy
  • #1 Odpuszczenie sobie
  • #2 Brak akcji
  • #3 Brak planu
  • #4 Branie wszystkiego zbyt osobiście

To jedyna, ale naprawdę jedyna szansa, żeby ktoś był z Tobą tak szczery na poważnie. Dowiesz się co nawala w zespole, w czym Ty nawalasz, z kim są problemy, w czym są problemy, z kim są konflikty. To kopalnia wiedzy dla menadżera.

#2 Dowiesz się jak jest postrzegana Twoja firma

Wszystko Ci powie. Dowiesz się jaką masz kulturę organizacyjną, poziom stresu, ilość mikrozarządzania, bzdetnych obowiązków i niezrozumiałych praktyk itp.

#3 Poznasz luki w procesie rekrutacyjnym

To, że ktoś odchodzi to się po prostu zdarza. To, że ktoś odchodzi po kilku miesiącach to błąd w rekrutacji. Albo za dużo obiecujesz, albo źle oceniasz kandydatów. Każde odejście to następstwo złej rekrutacji. Dowiesz się gdzie leży problem.

#4 Poznasz dane rynkowe

Mało znam ryzykantów, którzy opuszczają pracę nie mając nic na oku.

Dopytaj dokąd delikwent się wybiera, czy podwyżka będzie aż tak znacząco, warunki o tyle lepsze. Może Twoja firma przesypia właśnie napływ konkurencji na lokalnym rynku, która zaraz zgarnie Ci najlepsze talenty.

#5 Dowiesz się co robisz dobrze

Jeśli w ogóle coś takiego robisz…

Ale kiedy przebrniecie już przez te wszystkie żale zapytaj, ale na sam koniec, co podobało się w tej firmie. Czyli co robicie dobrze?

Przywołasz te miłe wspomnienia i rozstaniecie się w być może miłej atmosferze. Byś może. 

Czy jest sens przygotowywać się do tej rozmowy?

Ogromny.

Ale jak to zrobić?

Już mówię.

#1 Przygotuj się na krytykę

Nie bądź jak dzieciak. Prawie na pewno usłyszysz kilka niemiłych słów. No raczej coś źle zrobiłeś.

Jeśli ten ktoś już się otworzy to nie krzycz, nie denerwuj się, nie broń się. Rób notatki. Zachowaj spokój. Słuchaj.

To najlepsze co możesz zrobić.

#2 Stwórz atmosferę poufności

Obiecaj i dotrzymaj tego słowa, że wszystko o czym porozmawiacie nie wyjdzie poza te cztery ściany. Może być tak, że jest konflikt z innymi pracownikami. Z innymi menadżerami. Fajnie o tym wiedzieć, ale nie możesz tego wykorzystać przeciwko odchodzącej osobie.

Najpewniej ona chce utrzymać dobre relacje nawet z tymi, którzy zaleźli jej za skórę.

#3 Znajdź kogoś innego do tej rozmowy

A jeśli chcesz zyskać 200% szczerości to poproś kogoś innego, neutralnego do poprowadzenia tej rozmowy. Twój pracownik najpewniej otworzy się bardziej przed panią z HR albo innym menadżerem niż przed Tobą.

Czy można schrzanić taką rozmowę?

Oj można… i to jak.

Najczęstsze błędy?

#1 Odpuszczenie sobie

Tak. Najczęstszym błędem jest brak samej rozmowy.

A to przecież taka szansa na rzetelne informacje!

#2 Brak akcji

Siedzisz. Tracisz czas. Spisujesz wszystko. A później nic a nic z tym nie robisz. Cała ta kartka ląduje gdzieś w głębi Twojej szafki, tuż pod starą gazetą.

To błąd.

Porównaj co mówili inni odchodzący, spróbuj znaleźć wspólny mianownik, idź z tym do swojego szefa i zacznijcie działać. Bo tym sposobem stracicie największe talenty. A koszty rekrutacji i szkolenia są ogromne.

#3 Brak planu

Przygotuj się!

Poświęć te 30 min, wypisz sobie listę pytań, które na pewno chcesz zadać. W innym przypadku, w przypadku pójścia “na żywioł” wysłuchasz tylko kilku plotek, trochę żali, poklepiecie się po ramieniu, pożyczycie powodzenia na nowej drodze życie i finito.

#4 Branie wszystkiego zbyt osobiście

Nie obrażaj się, że usłyszałeś o sobie 2 niemiłe słowa.

Potraktuj to jako jakąś lekcję. Nie jesteś doskonały. Nie bierz wszystkiego osobiście. Wyciągaj logiczne wnioski. Jeśli myśli w pewien sposób o Tobie jedna osoba to pewnie i inne też. Masz teraz czas na zmianę.

Pamiętaj o jednym. Nawet jeśli jesteś doskonałym szefem i tak ktoś odejdzie. I nie zgadzam się z twierdzeniem, że pracownik nie opuszcza firmy, ale szefa.

Bo zawsze będzie firma, która jest nowa, da lepsze warunki, lepsze pieniądze i choćbyś był chodzącym dobrem to ktoś Cię opuści.

Ludzie mają kredyty, długi, dzieci na studiach… i to będzie zawsze ważniejsze niż firma.

Miej zdrowe podejście. Próbuj zatrzymać pracownika, ale nie za wszelką ceną.

A odejście traktuj jako studnię wiedzy.

Wyciągnij z niej jak najwięcej.

Żebyś mógł naprawić błędy i być lepszy. Jeszcze lepszy…

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 3 / 5. Liczba głosów 2

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Jak uzupełnić profil na LinkedIn, żeby oczarować każdego rekrutera?
Kolejny post   Czy szkoła językowa to dobry pomysł na biznes? Rozmowa z Angeliką Skotnicką

Powiązane posty

  • expose szefa strona tytułowa lepszy manager

    Expose Szefa – opis, przykłady, najlepsze praktyki

    10 stycznia, 2023
  • W. E. Deming błędy managerow

    Deming i 5 niebezpiecznych błędów managerów

    14 października, 2022
  • To już koniec listy. Nie umieściłem w niej znanych klasyków takich jak "7 nawyków skutecznego działania" S. Coveya, czy "Winning znaczy zwyciężać" J.Welch, bo zakładam, że te pozycje dobrze znasz.

    Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku

    27 marca, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT