• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt

Jak podejmować lepsze decyzje? Statystyka w pracy managera – Case study9 min

podejmowanie decyzji, statystyka w biznesie

Wielu managerów podejmuje decyzje intuicyjnie. Robi to, co podpowiada im szósty zmysł. Czują jakąś magiczną moc, nadzieję, że decyzja będzie dobra. Zawsze bardzo to szanuję, choć nie popieram. Decyzje powinny być podejmowane na podstawie faktów, statystyk, nie opinii. Nie w oparciu o nadzieję, że będzie dobrze. Nadzieja to nie strategia biznesowa.

Postanowiłem dodać jeden dział do bloga. To statystyka i wnioskowanie. To coś, co może diametralnie podnieść jakość i słuszność podejmowanych decyzji.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Każdy manager na co dzień podejmuje wiele decyzji, prawda? Tysiące spraw, setki maili, dziesiątki spotkań. Wszystko sprowadza się do jednego, kluczowego pytania:

Jaką decyzję podjąć?

Możesz nie wierzyć, ale wystarczy jedno narzędzie, odrobina podstaw ze statystyki, żeby zwiększyć trafność podejmowanych działań.

Wiedzę, którą w tym dziale będę się dzielił będę przedstawiał w formie case study. Przyznam, że nie jest to temat najprostszy, dlatego wierzę, że ta forma będzie najciekawsza. Nie wytłumaczę dziś wszystkich pojęć statystycznych. Raczej chcę Ci pokazać w czym, tak w praktyce, wnioskowanie statystyczne może nam pomóc.

Zaczynajmy.

[divider style=”7″]

Robert to świeży manager niewielkiego działu operacyjnego, który zajmuje się procesowaniem płatności klientów.

Tego dnia był nieco zdenerwowany. Ostatnie 3 miesiące były dla niego niesamowicie trudne. Nawet rodzina mocno to odczuła. Jego nowy zespół w Manchesterze, który przejął niedawno po szefie, z którym niemiło firma się pożegnała, nie miał najlepszych wyników.

Nowa praca, nowy zespół, nowe miasto.

Trochę zbyt wiele zmian jak na jeden kwartał. Robert miał być tym, który poprawi i skróci średni czas procesowania płatności. Z jakiegoś powodu zespół radził sobie znacznie gorzej niż FidiX & Co i inni konkurenci. Poprawa wyników nie byłaby możliwa bez wzrostu zatrudnienia, jednak na taką inicjatywę nie było zgody. Robert miał doświadczony zespół, nowoczesne systemy, dobrą atmosferę, ale wciąż coś szło nie tak. Regularne spotkania zespołu nic nie dawały. 

PROBLEM

Średni czas procesowania pojedynczej płatności wynosi 15 minut.

ZADANIE

Poprawić ten wynik. Poprawić proces tak, by czas został skrócony.

Robert decyduje się stworzyć mapę strumienia wartości, biorąc pod uwagę wszystkie scenariusze w nadziei, że znajdzie wąskie gardło. Ta praca zajmuje dobre 2 tygodnie. Nieprzespane noce, ciągły niepokój o utrzymanie stanowiska, ryzyko pogorszenia wyników jeśli projekt się nie powiedzie. Ale w końcu coś znajduje…

Wyobraził sobie idealny scenariusz, w którym trzy niezależne od siebie systemy, których używa zespół są ze sobą kompatybilne. Dotychczas pracownicy żeby coś znaleźć przeskakują z okienka do okienka, bo każdy system ma inny zestaw informacji. W dodatku narzędzia te działają bardzo wolno. Próbowano już tworzyć nakładki, które zasysają dane z nich wszystkich, ale to rozwiązanie nie sprawdziło się.

Robert dochodzi do innego wniosku, że jedynym rozwiązaniem jest całkowita zmiana systemów. Odrzucenie trzech starych i zakup nowego rozwiązania, które połączy funkcjonalności ich wszystkich.

Tu dopiero praca się zaczyna…

Spędza 3 kolejne miesiące analizując różne oferty i różnych dostawców.

statystyka w pracy managera

W końcu udaje się wybrać właściwą opcję. Dwuletnia licencja, 150 USD za użytkownika. Wszystkie funkcjonalności w jednym narzędziu z niewielkim dostosowaniem.

– Dzień dobry – zaczął Robert wchodząc do gabinetu szefa.

– Witaj – odpowiedział Grzegorz, nieco siwy, na oko o 15 lat starszy od Roberta dyrektor zarządzający.

– Masz coś dla mnie?

– Cóż. Myślę, że udało mi się znaleźć odpowiednie rozwiązanie i najlepszego dostawcę nowego systemu. SynergaPay. To będzie nasze nowe narzędzie. Jedna licencja 150 USD, kontrakt na 2 lata z gwarancją ograniczonego wzrostu ceny.

– Jesteś pewien, że to rozwiąże nasze problemy? – dopytywał Grzegorz.

– Tak. Tak myślę… Robiłem analizę przez 2 miesiące. Naprawdę zbadałem różne opcje.

–  A gdybyś miał ocenić procentowo to, na ile jesteś pewien swojej decyzji… byłoby to 100%?

Robert zawahał się przez moment.

– No nie… Gwarancji nigdy nie ma. Ale może 95%?

– Chcesz, żebym zainwestował w system, którego nie jesteś pewien na 100%?  – zapytał stanowczo Grzegorz.

– Ale 95% pewności, że to rozwiązanie skróci czas procesowania to chyba też dużo, prawda?

– Hm… możemy się tak umówić. Ale jak mi zagwarantujesz, że to się uda? – ciągnął Grzegorz.

– Właściwie to nie wiem. A masz coś na myśli? Co proponujesz? – niepewnie zapytał świeży manager.

– Co Ty proponujesz?

– Może jakieś testy? – nieśmiało podsunął Robert.

– Doskonale! Przeprowadź pilot na kilku stanowiskach. Zbierz dane. Wtedy do mnie wróć.

– Dobrze. Ale przedłużenie terminu wdrożenia o czas testów może podnieść cenę o przynajmniej 15%.

– Nieważne. Ja chcę mieć pewność, że wydaję pieniądze właściwie – skwitował Grzegorz.

Robert za sugestią szefa zorganizował testy. Kilku analityków przez 2 tygodnie procesowało transakcje przy użyciu nowego narzędzia.

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

Wynik?

Bez niespodzianek. Czas procesowania spadł o 2 min na transakcję.  Zanotowano skrócenie średniego czasu z 15 do 13 min. Sukces!

W dodatku dostawca zapewnił, że w dłuższym terminie oszczędność czasu będzie jeszcze większa.

Wyniki testów natychmiast trafiły do skrzynki dyrektora. Ten otworzył maila i od razu poprosił o dane źródłowe. Nieco zaskoczony Robert wykonał polecenie przełożonego.

„Dzięki Robert.

Cieszę się, że wszystko idzie po naszej myśli. Dla potwierdzenia sukcesu prześlę dane do naszego działu analiz.

Poczekajmy na wynik i wrócę do Ciebie.

Trzymaj się,

Grzegorz”

Po kilku dniach szef działu analiz biznesowych przesłał maila ze swoimi spostrzeżeniami i sposobem podejścia do danych.

DANE i STATYSTYKA

Próbka danych pobrana losowo z okresu dwóch tygodni, w których trwały testy.

statystyka w pracy managera

ANALIZA

Zestaw danych z badanej próbki został porównany z historyczną średnią – 15 min, stosując metodę testowania hipotez. W tego typu badaniu zakłada się, że nie ma różnicy między historyczną średnią, a nową średnią czasu procesowania. Analiza ma odrzucić tę hipotezę lub przyjąć, że istotna różnica jednak występuje.

Dział analiz używa programu do analizy statystycznej programu JMP. W tym przypadku przeprowadzono test statystyczny o nazwie One sample T-test. (Myślę, że nie musimy wchodzić w szczegóły na tym etapie.)

Dzięki kilku kliknięciom w programie zespół jest w stanie potwierdzić statystycznie:

Czy bazując na danych z okresu testowania można powiedzieć, że istnieje istotna statystycznie różnica między historyczną średnią, a średnią z badanej próbki?

Mimo, że wartości na pierwszy rzut oka różnią się to ta różnica może nie być istotna statystycznie.

Nie zawsze średnia z procesu oddaje rzeczywistość. Przecież ja i mój pies średnio mamy po 3 nogi… ;)

statystyka w pracy managera

Średnia się zgadza, ale odchylenie standardowe (Std Dev) jest podejrzanie wysokie…

Analityk z działu analiz narysował przedział ufności. To zakres, w którym mieści się na pewno rzeczywisty czas procesowania. Inaczej mówiąc, na podstawie próbki danych, możemy na 95% szacować, że rzeczywisty czas procesowania transakcji mieści się w danym przedziale.

 

Wykres nie daje pewności, że istnieje różnica. Otóż średnia 13 min, mogła okazać się zwykłym przypadkiem. Gdybyśmy używali nowego systemu w innym czasie średnia mogłaby wynieść 15 czy 16 min.
Wspomniany wcześniej rodzaj testu, One sample T-test pomoże nam ostatecznie podjąć decyzję. Tego testu można jednak użyć pod warunkiem, że mamy normalny rozkład danych.

Co to znaczy?

Chodzi o to, że nasze dane z procesu rozkładają się jak krzywa Gaussa. Większość danych skupia się wokół średniej 13 min, ale są skrajne przypadki po obu stronach, tj. mamy i 16 min i 10 min.
W dziale analiz sprawdzono ten warunek używając prostego narzędzia z programu JMP – Normal Quantile Plot. Nasze kropeczki, czyli punkty danych mniej więcej pokrywają się z czerwoną linią, więc możemy użyć testu One sample T-Test. Możemy przyjąć, że mamy normalny rozkład danych. Uff..
statystyka w pracy managera
Ostatnim krokiem jest przeprowadzenie testu. Robi się to po prostu wybierając z menu One sample T-test. Oto i jego wynik.
statystyka w pracy managera
Szukamy wartości p, tzw. p-value.
Inne programy pokazuję wartość P. Być może słyszeliście o tym na statystyce w trakcie studiów. JMP pokazuje Prob >ItI. Ale chodzi o to samo.
Wartość p po przeprowadzeniu testu wynosi p = 0,2. Oznacza to, że nie ma wystarczających dowodów, żeby odrzucić hipotezę, która mówi, że między tymi dwoma wartościami, 15 i 13,152 istnieje jakaś istotna statystycznie różnica.
Gdyby pod Prob >ItI pojawiła się wartość mniejsza niż 0,05 wówczas moglibyśmy ogłosić sukces, ale mamy 0,2034.
Dyrektor chciał mieć 100% pewności, że nowe narzędzie poprawi proces. Robert wynegocjował 95% pewności. Jednak dział analiz pokazał, że ta pewność wynosi około 80%. To za mało.

WNIOSKI

  • Czas procesowanie nie został istotnie skrócony. Wynik mógł być dziełem przypadku.
  • Jeśli powtórzylibyśmy testy wynik mógłby być zupełnie inny, a nawet wyższy.
  • Przedział, w którym może pojawić się rzeczywisty, nowy średni czas procesowania wynosi od 10 do 16 min. Czyli to trochę jak loteria.
  • Statystyka naprawdę pomaga w podejmowaniu właściwych decyzji.
  • Nie inwestujemy w SynergaPay!

– Co słychać Robert? Widziałeś już raport z działu analiz? – zapytał Grzegorz.

– Tak widziałem.

– No to…

-… pakować się?- zapytał Grzegorz.

– …nie! Zabieraj się za szukania nowego dostawcy. Gdyby nie nasz dział wywalilibyśmy spore pieniądze w błoto.

KONIEC

PS. Zbieżność imion i nazw przypadkowa. Nie tłumaczyłem w tym ćwiczeniu wszystkich statystycznych pojęć, żeby za bardzo nie namieszać. Przyjdzie na to czas. Moim celem było podkreślenie, że są narzędzia, dzięki którym managerowie mogą podejmować bardziej świadome i słuszne decyzje. Nigdy nie będzie 100% pewności, że dokonamy właściwych wyborów, ale szansę na sukces możemy znacząco podnieść. I nie trzeba być naukowcem.

Użyte narzędzie: http://www.jmp.com/

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 4

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku
Kolejny post   Outlook i 10 trików, które zaoszczędzą Ci kilka godzin w miesiącu

Powiązane posty

  • zasada-pareto-gora-lodowa

    Zasada Pareto – Jak podejmować lepsze decyzje?

    30 września, 2020
  • Burza mózgów – definicja, zasady, techniki, przykłady

    16 lipca, 2020

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT