• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt

Burza mózgów – definicja, zasady, techniki, przykłady12 min

podejmowanie decyzji

Jeśli zdarzyło się kiedyś mieć kłopot z szybkim znalezieniem pomysłu na rozwiązanie konkretnego problemu, to burza mózgów będzie dobrym kierunkiem.

Co to jest i jak przeprowadzić sesję burzy mózgów dobrze?

 

Kto jest autorem pojęcia burza mózgów?

Na skróty

  • Kto jest autorem pojęcia burza mózgów?
  • Burza mózgów – co to jest?
  • Burza mózgów – zalety
  • Skąd wiem, czy potrzebuję burzy mózgów?
  • Posłuchaj podcastu o burzy mózgów
  • Zasady prowadzenia burzy mózgów
  • Burza mózgów – Etapy
  • Super, że jesteś!
  • Typy burzy mózgów
  • Aplikacje do zdalnej burzy mózgów
  • Burza mózgów – dodatkowe wskazówki
  • Super, że jesteś!
  • Podsumowanie

Człowiekiem, który jako pierwszy użył tego pojęcia, był Alex Osborn. Opisał to narzędzie w swojej książce z 1942 roku How to Think Up. Osborn był między innymi wiceprezesem jednej z największych agencji reklamowych w USA, BBDO.  Jego kariera zawodowa zahaczyła o Wielki Kryzys, zatem potrzeba tworzenia twórczych rozwiązań była w jego firmie szczególnie duża.

Burza mózgów osborn

Burza mózgów – co to jest?

Burza mózgów to jedna z metod heurystycznych twórczego rozwiązywania problemów. Polega na pracy w grupie, której celem jest generowanie pomysłów na znalezienie przyczyn problemu, rozwiązań oraz wyborze najlepszych opcji.

Burza mózgów łączy w sobie „luźne” podejście do rozwiązywania problemów z myśleniem lateralnym, tj. tzw. myśleniem „w bok”.

Burza mózgów – zalety

Oprócz oczywistych zalet burzy mózgów, jakimi są dobre propozycje na rozwiązanie konkretnego problemu, mamy jeszcze w tym ćwiczeniu szereg innych aspektów.

Po pierwsze, takie spotkanie może integrować zespół. Dobrze poprowadzona burza mózgów powinna zbliżyć do siebie uczestników i zmusić do interakcji.

Po drugie, rozwiązania problemu zaproponowane przez zespół sprawią, że uczestnicy staną się bardziej zaangażowani w ich wdrożenie. W pewien sposób oddajesz decyzję zespołowi, nie sobie.

Skąd wiem, czy potrzebuję burzy mózgów?

Nie zawsze burza mózgów jest konieczna. Kiedy problem ma jasne przyczyny i znane rozwiązania, bo zbierasz szczegółowe dane odnośnie procesu, wtedy nie marnuj niczyjego czasu.

Natomiast gdy przyczyny problemu nie są jasne, potrzebujesz opinii ekspertów i pomysłów „out of the box”, wtedy taka sesja ma sens.

PRZYKŁADY SYTUACJI, W KTÓRYCH ORGANIZUJ BURZĘ MÓZGÓW
– Stworzenie zupełnie nowego produktu
– Wymyślenie nazwy nowego produktu
– Znalezienie przyczyny skomplikowanego problemu
– Dodatkowe cechy nowej wersji produktu

Posłuchaj podcastu o burzy mózgów

Listen to „Burza mózgów – Najlepsze praktyki” on Spreaker.

–> Ściągnij odcinek
Subskrybuj: iTunes / Android / Google Podcasts / Spotify / CastBox / Stitcher

Zasady prowadzenia burzy mózgów

W trakcie każdej burzy mózgów obowiązują konkretne zasady dyskusji. Moderator powinien o nich wspomnieć na samym początku.

#1 Liczy się ilość, nie jakość pomysłów

Pozwalamy uczestnikom podawać tak wiele pomysłów, jak tylko to możliwe. Kreatywność jest tu jak najbardziej mile widziana.

burza mózgów pomysły

#2 Brak krytyki w trakcie burzy mózgów

Na wstępnym etapie nie oceniamy i nie krytykujemy żadnego pomysłu. Ocenianie, szczególnie negatywne, powoduje, że ludzie zamykają się i nie proponują nowych pomysłów. To bardzo ważne.

PRZYKŁAD
To przykłady zwrotów, które wskazują, że stosujemy krytyczną ocenę pomysłów. Trzeba ich unikać i przypominać, że to wbrew zasadom sesji.

„Już tego próbowaliśmy…”

„To u nas nie zadziała…”

„Ta branża cechuje się swoją specyfiką…”

„Ten pomysł nie przejdzie…”

„Dział prawny na to się nie zgodzi…”

„Trochę bujasz w obłokach…”

„Trochę się zagalopowałeś…”

#3 Dziękuj za wyjątkowo niespotykane pomysły

Doceniaj nawet najbardziej szalone pomysły. Zachęcisz innych do jeszcze większej kreatywności. Przecież o wiele łatwiej jest skrytykować dziki pomysł niż go wymyślić.

#4 Łącz i doskonal pomysły

Jeden pomysł może stać się inspiracją dla kolejnego. Dwa lub trzy pomysły można połączyć w jeden i na nim budować kolejne. Burza mózgów powinna doprowadzać do synergii dobrych pomysłów.

Burza mózgów – Etapy

#1 Powołanie zespołu

Pamiętaj, żeby w sesji burzy mózgów brały udział osoby z różnym stylem myślenia i o różnych osobowościach. Dobrze też, żeby osoby znały się ze sobą. Naukowcy z CEF dowodzą, że wówczas burza mózgów przynosi lepszy efekt. Idealnie, jeśli zaprosisz też osoby spoza swojego działu. Mogą mieć one kompletnie inne spojrzenie na Twój problem.

PRZYKŁAD

Problem: Wzrost skarg dotyczących obsługi klienta

Uczestnicy burzy mózgów: Kierownik zespołu obsługi klienta, członkowie zespołu, osoba z HR, pracownik działu płatności

Ile osób zaprosić? Idealne między 5 a 10 osób. Im większa grupa, tym trudniej nad nią zapanować.

Pamiętaj o rezerwacji pokoju i upewnieniu się, że masz wszystkie potrzebne akcesoria

  • flipchart + papier!
  • flamastry
  • karteczki post-it
  • długopisy
  • odpowiednią ilość krzeseł dla wszystkich

#2 Wybór moderatora

Moderatorem burzy mózgów powinna być osoba, która:

  • zna problem i dzięki temu może zadawać odpowiednie pytania zespołowi
  • rozumie dynamikę grupy – dobrze jeśli moderator zna zespół
  • potrafi pobudzić wyobraźnię, nawet u osób małomównych
  • dobrze zna podstawowe zasady burzy mózgów
  • potrafi aktywnie słuchać – (odsyłam do tego artykułu)

Do zapisywania pomysłów polecam wybrać inną osobą niż moderator.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

#3 Określ cel burzy mózgów

W specyficzny sposób określ, jaki jest problem i jaki cel chcecie osiągnąć.

PRZYKŁAD

W ostatnim kwartale pojawił się gwałtowny wzrost reklamacji od klientów. Konkretnie wzrost wyniósł 140% w porównaniu do poprzedniego kwartału. Na tym spotkaniu chcielibyśmy określić możliwe przyczyny zgłaszanych reklamacji, a później ustalić najlepsze rozwiązania.

By jeszcze lepiej sprecyzować cel, użyj metody SMARTER opisanej tutaj.

W projektach, w których dążymy do usprawnień procesów, często pierwsza sesja dotyczy generowanie przyczyn problemu. Po wyborze tych głównych spotykamy się raz jeszcze.

Na kolejnej sesji generujemy pomysły rozwiązań do wybranych najczęstszych przyczyn.

Czy podawać problem przed spotkaniem?

Według profesora Markmana z UT Austin tak. Chodzi o to, że w trakcie burzy mózgów może dojść do tzw. myślenia zbieżnego. Nowe pomysły będą zbieżne z poprzednimi. Kiedy ktoś będzie miał czas na przemyślenie problemu w pojedynkę, wtedy mamy szansę na więcej unikalnych sugestii.

Czas

Czas sesji z burzą mózgów powinien być ściśle określony. Limit buduje też presję, więc uczestnicy mogą być jeszcze bardziej zmotywowani do aktywnego uczestnictwa. 30-60 min to idealna długość spotkania.

#4 Kieruj dyskusją

Kiedy zasady i cel są już jasne, możesz zacząć spotkanie.

Jeśli dyskusja schodzi na tory niezwiązane z tematem, przeproś i przypomnij o celu spotkania.

Upewnij się, że dobrze rozumiesz każdy pomysł, zanim go zapiszesz.

Polecam ten tekst, w którym opisałem różne typy ludzi i jak sobie z nimi radzić w trakcie burzy mózgów.

A co jeśli w trakcie spotkanie nikt się nie odzywa?

Pobudzić kreatywność możesz na wiele sposobów. Oto kilka przykładów.

Sposoby na pobudzenie kreatywności

Gra w przeciwieństwa

Jeśli problemem jest dużo liczba reklamacji, zadaj pytanie:

– Co zrobić, żeby produkt na pewno został zareklamowany przez klienta?

Gdy chcesz poprawić stronę www swojej firmy, zapytaj:

– Jak wyglądała najgorsza strona internetowa jaką widzieliście?

Usuń bariery

Pobudź kreatywność, mówiąc:

– Wyobraźcie sobie, że nie ma kosztów transportu, nie ma limitu budżetu i możemy stworzyć produkt jaki tylko chcemy.

burza mózgów szlaban

Wprowadź bariery

Inną techniką, by zmusić do wytężonego myślenia w trakcie burzy mózgów będzie wprowadzenie dodatkowych barier:

– Wyobraźcie sobie, że nasza strona może być tylko po chińsku, a chcemy ją kierować dla klientów z USA. Jak musi wyglądać, by mimo to klient mógł dokonać zakupu?

– Mamy tylko 100 USD i musimy stworzyć nowy internetowy produkt.

Pytania pomocnicze

Jeśli uczestnicy nadal nie chcą się otworzyć, możesz użyć takich pytań w trakcie burzy mózgów:

Przykład: Skargi na temat słabej obsługi klienta

– Jak według Was powinna wyglądać idealna obsługa klienta?

– Kiedy ostatnio mieliście poczucie, że zostaliście doskonale obsłużeni?

– Co stało się, że napisaliście negatywną opinię w internecie nt. obsługi klienta?

– Czym powinna cechować się osoba pracująca w obsłudze klienta?

– Kto na pewno nie powinien pracować w dziale obsługi klienta?

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

#5 Dyskusja

To moment, w którym razem z zespołem omawiasz zgłoszone pomysły. Upewniasz się, że wszystkie sugestie są dobrze zrozumiane przez wszystkich.

Następnie grupujesz je, usuwasz duplikaty. Na pewno będzie wiele powtarzających się sugestii, które wpadają do tej samej kategorii. Grupowanie pomaga w zrobieniu porządku na flipczarcie.

#6 Wybór

Ostatnim etapem jest wybór pomysłów, którymi zajmiemy się w dalszym etapie.

Np. spośród 50 potencjalnych przyczyn reklamacji wyłaniacie 5 najczęstszych przyczyn.

Metody wyboru najlepszych pomysłów

1. Multivoting

Daj każdej z osób flamaster i poproś, by podeszła do tablicy i postawiła kropkę przy trzech powodach reklamacji, które według niej powtarzają się najczęściej.

Na koniec ćwiczenia zliczasz kropki i będziesz mieć listę kilku najczęstszych powodów.

burza mózgów mulitvoting

2. Ease and Effect Matrix

Inną metodą wyboru rozwiązań w trakcie burzy mózgów jest matryca Ease and Effect albo inaczej PayOff matrix.

Na osi poziomej zaznaczasz EASE (łatwość wdrożenia rozwiązania), a na pionowej EFFECT (efekt, wpływ rozwiązania).

Następnie razem z zespołem analizujecie pomysł po pomyśle i próbujecie dopasować pomysł do konkretnego obszaru matrycy.burza mózgów payoff matrix

3. Criteria Matrix

Jeśli masz więcej kryteriów, którymi kierujesz się przy wyborze rozwiązań, zastosuj Criteria Matrix (inaczej matrycę decyzyjną albo matrycę kryteriów).

Jak to zrobić?

Krok 1. Ustal kryteria, które są dla Ciebie ważne

Krok 2. Przypisz wagę każdemu z kryteriów (najlepiej od 1 do 10, gdzie 10 oznacza bardzo ważne)

Krok 3. Wypisz możliwe rozwiązania

Krok 4. Przypisz każdego z rozwiązań wynik (score) odnośnie każdego kryterium

Krok 5. Pomnóż wynik przez ogólną wagę każdego kryterium

Krok 6. Podsumuj i wybierz rozwiązanie z największą sumą

burza mózgów matrix criteria

Przygotowałem dla Ciebie gotowy szablon, który możesz ściągnąć i używać.

#7 Kolejne kroki

Na koniec podziękuj całej grupie za zaangażowanie. Ustal kolejne kroki.

PRZYKŁAD

By poprawić jakość obsługi klienta zespół zdecydował, że:

1. Będą przeprowadzone dodatkowe szkolenia – Agnieszka, najbardziej doświadczona osoba przygotuje 3 szkolenia
2. Wprowadzone zostaną KPI – Marek przygotuje propozycję mierników jakości i sposób zbierania danych
3. Zostaną wdrożenie listy kontrolne ze schematem rozmowy – Sylwia zorganizuje oddzielne spotkanie z członkami zespołu i przygotuje listę kontrolną

Uczestnicy muszę wiedzieć, że ich wysiłek nie poszedł na marne, a burza mózgów przyniosła efekty.

Typy burzy mózgów

Sposobów na przeprowadzenie burzy mózgów jest naprawdę wiele. Do najbardziej znanych i używanych przeze mnie należą:

Otwarty format

Uczestnicy na głos wypowiadają swoje pomysły. To dobra metoda burzy mózgów, gdy uczestnicy są otwarci, nie boją się mówić i grupa nie jest zbyt duża.

Wszyscy zaproszeni podrzucają swoje pomysły i jedna osoba zapisuje je na tablicy.

Dyskusja 66 Philipsa

Technika wymyślona przez L.D. Philipsa.

Dzielisz zespół na 6 grup, które rozchodzą się do różnych pomieszczeń albo do różnych część sali i przez 6 min generują pomysły.

Następnie przedstawiają wyniki, omawiają je i ponownie rozchodzą się do swoich grup. To ćwiczenie powtarzane jest kilka raz aż do momentu wygenerowania zadowalających rozwiązań.

burza mózgów metoda 66

Metoda 635

To metoda, która jest dobra, jeśli chcemy w bardzo krótkim czasie wygenerować wiele pomysłów. Autorem jest Bernd Rorbach.

6 osób – 3 pomysły – 5 minut

Każda osoba dostaje kartkę papieru. W ciągu 5 minut zapisuje 3 pomysły. Następnie przekazuje kartkę osobie obok, a dostaje wypełnioną kartkę od innej osoby. Do wypisanych pomysłów innych osób przez kolejne 5 min dopisuje kolejne 3 pomysły. Widząc sugestie innych, może je rozbudować, nadpisać albo wymyślić coś nowego.

W ciągu 30 min możemy zebrać aż 108 pomysłów w trakcie jednej burzy mózgów.

Metaplan

W tej metodzie burzy mózgów grupa rozmawia o konkretnym problemie, a oprócz tego uzupełnia wywieszony plakat z 4 pytaniami:

Jak jest?

Jak być powinno?

Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?

Wnioski i rozwiązanie problemu.

Ta metoda przyda się m.in w sytuacji konfliktów w zespole.

Aplikacje do zdalnej burzy mózgów

Jeśli pracujesz zdalnie i prowadzisz zdalny zespół, to przydadzą się aplikacje do prowadzenia burzy mózgów. Na rynku jest kilka naprawdę ciekawych rozwiązań:

–> Lucidchart

–> XMind

–> Coggle

–> Wisemapping

Burza mózgów – dodatkowe wskazówki

Prowadząc burzę mózgów, pamiętaj jeszcze o tych aspektach:

#1 Dziękuj za pomysły

#2 Uśmiechaj się

Unikaj pokazywania swoją mową ciała, że dany pomysł jest po prostu głupi i nierealny. Nawet jeśli tak uważasz.

burza mózgów uśmiech

#3 Buduj na pomysłach innych

Pomysł rzucony przez jedną osobę może stać się początkiem innego, jeszcze lepszego pomysłu. Wykorzystuj to i próbuj naprowadzać osoby na kolejny krok.

#4 Pilnuj czasu

Czas takiej sesji nie powinien być dłuższy niż 30 – 60 min. Presja czasu motywuje do generowania pomysłów. Krótkie spotkanie sprawi, że uczestnicy rzucają pierwsze pomysły, które od razu przychodzą im do głowy.

burza mózgów czas

#5 Znajdź odpowiedni czas w ciągu dnia

Burza mózgów wymaga energii, a wydobędziesz ją raczej przed południem. Godzina 10:00, po śniadaniu i kawie to najlepsza pora. Nie ustalaj spotkań późnym wieczorem, gdy każdy myśli już o pójściu do domu. Złym pomysłem jest też czas tuż przed obiadem. Z pustym żołądkiem trudno się myśli.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

Podsumowanie

Burza mózgów to świetne narzędzie dla managera. Dzięki niemu możesz rozwiązać naprawdę zawiłe problemy, które spędzają Ci sen z powiek. To narzędzie, które daje Ci szansę nie bycia osamotnionym w trudnym procesie decyzyjnym. Przy okazji zaangażujesz i zintegrujesz swój zespół. Korzystaj z burzy mózgów, kiedy tylko możesz.



Źródła: Link, Link

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.9 / 5. Liczba głosów 22

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Pokolenie Z – Co każdy manager powinien wiedzieć?
Kolejny post   SIPOC – Jak poprawnie zbudować ogólną mapę procesu?

Powiązane posty

  • zasada-pareto-gora-lodowa

    Zasada Pareto – Jak podejmować lepsze decyzje?

    30 września, 2020
  • Jak podejmować lepsze decyzje? Statystyka w pracy managera – Case study

    2 kwietnia, 2019

komentarze (2)

  1. Tomek Reply to Tomek
    12 sierpnia, 2020 at 8:46 pm

    Cześć Marcin,
    Bardzo dobry artykuł tłumaczący czym dokładnie jest burza mózgów. Myślę, że warto o tym przypominać, ponieważ bardzo wiele osób łamie podstawowe zasady np. poprzez krytykę pomysłów na ich początkowym etapie czy też koncentrację tylko na swoi pomyśle.

    Dorzuciłbym też od siebie bardzo dobry program do prowadzenie burzy mózgów online MindMeister:
    https://mapymysli.net/mapy-mysli/program-do-tworzenia-map-mysli-mindmeister/

    Pozdrawiam serdecznie

    • Marcin Masłowski Reply to Marcin
      13 sierpnia, 2020 at 3:54 pm

      Dzięki!

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT