• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Dlaczego problemów nie warto rozwiązywać w samotności

Sprawdzona metoda rozwiązywania palących problemów w zespole6 min

lean management

Już nie dajesz rady.

Siedzisz przy biurku kolejną godzinę. Na tarczy powoli dochodzi 18. A ci ludzie pytają i pytają. Dzwonią. Piszą.

Czy Ty jesteś jakąś alfą i omegą? Dlaczego wszyscy pytają Ciebie? Nie jesteś. No nie jesteś w stanie skończyć własnej roboty, wypisanej jak byk w bieluśkim kontrakcie podpisanym kilka lat wcześniej.

Co jest nie tak? W czym oni wszyscy mają problem? Dlaczego jako uznany homo sapiens nie możesz normalnie zająć się swoim dzieckiem, swoja rodziną i swoją łazienką niesprzątaną od tygodni dwóch czy może dłużej, bo nie wyrabiasz w pracy. Nie dajesz. Nie dajesz żywcem rady.

W czym problem?

W problemie.

W zdefiniowaniu problemu. Bo z czymś problem jest. Ale co z tym zrobić? Za dużo pytań, wątpliwości i rozterek w narodzie, które wszystkie lądują na Twojej głowie. I jeszcze na głowie trzech innych, podobnych Ci współtowarzyszy zespołu. I wszyscy jak jeden psioczą i plują dzień cały na ten nędzny los. Bez akcji. Bez pomysłu. Bez planu.

Co robić?

Wiesz, z czym jest problem?

Wiesz.

Wszyscy traktują Cię jak call center, choć szkolenia z obsługi klienta nie miałeś.

No dobrze.

Więc skoro już wiesz, że cokolwiek nie robisz, czy to rozpatrujesz unijne wnioski, czy pakujesz paczki dla klienta, czy otwierasz mu nowy numer w Playu albo wysyłasz Świeżaki do kolejnej Biedronki i robić tego nie możesz, bo ciągle coś drynda to znaczy, że jest problem. Znasz go. Połowa sukcesu za Tobą. Uf.

Od kiedy to myślisz, że wszystkie problemy rozwiązać masz sam? Nie każdy jest królem Salomonem.

Zbierz innych niech Ci pomogą rozwiązać ten gordyjski węzeł.

O czym mówię?

O rozwiązywaniu problemów. Są pewne, stare jak świat metody, radzenia sobie z upierdliwościami tego świata. Główna zasada?

Nie rób tego sam!

Oglądałeś „Jak poznałem Waszą matkę”?

To pewnie kojarzysz zjawisko INTERWENCJI.

Jeśli ktoś z bandy zaczynała zdziwiać, wymyślać głupoty, uzależniać się od czerwonych butów albo Nutelli to reszta zbierała się. Malowała wielki plakat z napisem INTERWENCJA właśnie. I pisała list. Każdy z osobna. I czytała, mu z jakiego powodu ON potrzebuje pomocy, bo zaraz wyląduje w wariatkowie za wielkimi kratami w dwumetrowych oknach.

Interwencja Problem Solving

No to właśnie z tym mi się to kojarzy.

Więc zbierz towarzystwo. Wprowadź do salki, kuchni czy magazynku. Wyciągnij kartkę papieru i napisz drukowanymi:

DOSTAJEMY ZA DUŻO PYTAŃ!

A teraz myślimy. Dlaczego pięć tysięcy innych działów dzwoni i zadaje te wszystkie bzdurne pytania?

„A jaki status?”

„A kiedy dojdzie zamówienie?”

„A czy na pewno będzie w czerwonym kolorze?”

No na miłość boską! Naprawdę?

A teraz wszyscy chórem rzucają potencjalne przyczyny. Dlaczego Pan Szanowny XYZ może do Ciebie dzwonić?

Cisza na sali?

No dobrze rozdaj karteczki. Będzie szybciej. No to każdy ze swej kreatywności wypisanej w CV niech skorzysta wreszcie i napisze 5 pomysłów czy pytań, z którymi ktoś może dzwonić. To już podziałać powinno.

Masz w salce 5 osobistości. Każda poda 5 haseł. Masz 25.

No to zbierz wszystko i czytaj na głos. Teraz skategoryzuj.

Czyli, że wszystko typu „Jaki jest status zamówienia?”, „Kiedy dojdzie?”, „A na którym jest etapie, bo klient pyta” poleci pod kategorię STATUS ZAMÓWIENIA.

Kategorii takich stworzyć możesz milion. Ale może bezpieczniej będzie jak skupisz się na czterech. No może pięciu.

A teraz pytania. Bardzo szczegółowe, bo powtórzone 5 razy.

– No to, dlaczego ktoś pyta o status zamówienia?

– Bo nie wie.

– Dlaczego nie wie?

– Bo nie zna historii zamówienia.

– Dlaczego nie zna historii?

– Bo nie ma wglądu do systemu.

– Gdyż?

– Gdyż nie ma dostępu.

– Dlaczego nie ma dostępu?

– Bo tylko ja mam dostęp.

– Dlaczego tylko Ty masz dostęp?

– Bo…

– No właśnie dlaczego?

No, dlaczego ktoś, do kogo klient dzwoni z głupim pytaniem natury „Gdzie moja paczka?” nie może mu odpowiedzieć od razu, tylko głowę zawraca i wykręca korbkę do działu X.

Może można mu dać dostęp do tego systemu?

A jak nie to może system może klientowi maila wysłać z ostatnim statusem?

No może.

I ot tak, tym krótkim zabiegiem 5 czy 7 pytań pomogło rozwiązać problem numer jeden.

No dobrze. Czyli wiemy, po co ktoś tak dzwoni. I wiemy, co zrobić, żeby dzwonić przestał.

Przelatujecie wspólnie przez 4 inne kategorie. Robicie ćwiczenie podobne. Zadajecie tyle pytań aż dojdziecie do sedna.

Do każdej kategorii rozwiązań być może 5. No 10 czasem.

5 kategorii, 10 rozwiązań do każdej z nich. To daje 50.

Wdrożysz wszystko? No nie.

Czyli głosowanie. Głosujemy, jak na demokratycznych prawie wyborach, które rozwiązanie da się wprowadzić.

Da się to znaczy, które jest łatwe, szybkie i nie wymaga kasy. Zbyt dużej kasy.

Każdy towarzysz ma głosów 5. Z tych 50 może zdecydować, co według niego nadaje się do wdrożenia.

Przykleja albo pisze przy każdym z nich swój trafny wybór.

Gdy zliczysz okaże się, że faktycznie tylko max 10 z 50 rozwiązań ma sens.

Spisujesz to wszystko. Budujesz plan działania. Plan wdrożenia. I wdrażasz.

Co być to może?

No cuda Panie.

Dajmy na to. Ktoś tam nie lubi czytać procedur i woli Ci głowę zawrócić niż wyedukować się odpowiednio. No to dawaj go. Wysyłasz instrukcje. Status zamówienia znajdujesz tu i tu. Dzwonisz do mnie tylko, jeśli nie znajdziesz tego w instrukcji. Kropa.

Klient nie dostaje żadnego, ale to żadnego powiadomienia o swojej paczuszce. No to dawaj go. Wysyłasz my automatyczną wiadomość codziennie o 9:30 rano. Dokładnie wtedy, kiedy zjada swojego Knoppersa. I już dzwonić nie będzie.

I takimi drobniusieńkimi krokami zdejmujesz z głowy pięć tysięcy uciążliwych maili i tyle samo telefonów w ciągu dnia.

Ale nie wymyślisz tego sam mój drogi. O nie. Do tego potrzebna Ci banda kreatywnych kolegów i koleżanek.

Więc kiedy masz problem to zgarniaj towarzycho na godzinę do pokoiku. Przynieś kawę.

Napisz, w czym tkwi problem. Pytaj o pomysły na przyczyny. Potem skategoryzuj przyczyny. Pytaj o nie mniej kreatywne rozwiązania. Skategoryzuj rozwiązania. I wdrażaj.

No zdziwisz się jak proste czasem rzeczy można rozwiązać, jeśli skupisz na godzinę całą 5 mózgów, które siedziały obok Ciebie od dłuższego czasu.

To zwykły Problem Solving

Żadne cuda.

Ale cuda zdziałać potrafi. Więc zacznij używać.

A na koniec sprawdź czy zaczęło działać. Spisz ile dziś w realu dostajecie tych niekończących się pytań, a potem… a potem spisz raz jeszcze, żeby dało się jabłka do jabłek porównać. I sprawdzić, czy ta godzina na coś się zdała.

A jeśli nie udało Ci się w całość poskładać planu, tego pięć wersów wyżej to dwa wersy niżej masz kolorowe podsumowanie.

Problem solving Business Life Manual

 

Powodzenia!

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 4

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post 12 zasad zarządzania, które doprowadziły Alexa Fergusona do tytułu trenera wszechczasów
Kolejny post   Rosyjski przywódca miał jedną cechę, której brakuje tysiącom liderów z zachodu

Powiązane posty

  • PDCA – Cykl Deminga w praktyce

    16 sierpnia, 2023
  • V-konferencja-strategia-lean-passion

    V Konferencja Strategia Lean – Relacja z wydarzenia

    21 listopada, 2019
  • konferencja-SPIN-promo

    Czego dowiedziałem się w trakcie VII Konferencji SPIN?

    26 lutego, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT