• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt

8 sposobów, które sprawią, że ludzie będą chętniej czytać Twoje maile5 min

rozwój managera

Piszesz ważnego maila. Zabierasz się do tego cały dzień. Starasz się zawrzeć wszystkie ważne informacje. Zanim go wyślesz czytasz. Sprawdzasz z każdej strony. Ciężka praca. Trudne zadanie. Eh…

W końcu klikasz ten magiczny przycisk „WYŚLIJ” i czekasz na odpowiedź. I czekasz… i czekasz…

Dlaczego zawsze tak długo czekasz na odpowiedź?

Dlaczego Twój mail nie jest dla kogoś priorytetem?

A może ktoś po prostu nie lubi czytać tych Twoich wypocin? Bo są długie, nieskładne, nieuporządkowane? Po prostu źle się je czyta.

Pół biedy, jeśli piszesz do agenta ubezpieczeniowego. Oj tak. Oni szybko odpowiadają.

Ale Ty przecież ciągle piszesz do managera, dyrektora, działu prawnego, IT. Dobrze byłoby szybko dostać odpowiedź.

A tak nie jest…

Zdajesz sobie sprawę, że każdy manager zaczyna dzień ze skrzynką kipiącą od nieprzeczytanych maili?

To naturalne. Jest przecież zaangażowany w kilka projektów, musi zaakceptować kilkanaście wniosków, dać zgodę na jakieś odstępstwo, przygotować raport i jeszcze te rozmowy rekrutacyjne.

Dlaczego Twoja wiadomość miałaby być priorytetem?

Też nie wiem. Ale jedno jest pewne. Przy takiej ilości maili ludzie ich nie czytają. Oni je skanują!

Zapamiętaj! Ludzie maile skanują. Zatem Twój mail musi być skanowalny.

Manager poświęca 2-3 sekundy szukając słów kluczowych, które mogą być dla niego ważne i przeskakuje dalej.

Chcesz zyskać jego uwagę?

Musisz się bardziej postarać. Postarać się tak, żeby szef chętniej zerknął na wiadomość od Ciebie i szybko odpowiedział.

Jak to zrobić? Miło, że pytasz.

Zastosuj kilka sposobów, które zwiększą ich przejrzystość.

#1 Zadbaj o tytuł

Na skróty

  • #1 Zadbaj o tytuł
  • #2 Zastosuj odwrócony początek
  • #3 Używaj paragrafów
  • #4 Używaj list
  • #5 Stosuj pogrubienia ważnych elementów
  • #6 Bądź zwięzły
  • #7 Opisuj załączniki
  • #8 Przeczytaj raz jeszcze przed wysłaniem

Tytuł Twojego maila musi precyzyjnie mówić odbiorcy, czego e-mail dotyczy. To podstawa.

Jeśli chodzi o minutki ze spotkania to ani waż się napisać „Minutki ze spotkania”

Zamiast tego podaj dokładną datę i godzinę spotkania „Minutki ze spotkania 15 Kwietnia 2017, godz. 10:00”. Tytuł powinien mówić wszystko. Oprócz tego wskazuje na rangę danej wiadomości. Każdy lider chce to wiedzieć od razu.

Dlaczego?

Jedyne, co go interesuje to czy musi, czy nie musi coś zrobić w związku z Twoją wiadomością. Czy wrzucasz mu kolejną akcję do kalendarza, czy może tylko informujesz go o czymś. Pomóż mu szybko zrozumieć, o co Ci chodzi. Trzeba sobie pomagać.

#2 Zastosuj odwrócony początek

Najważniejszą informację, konkluzję napisz na samym początku treści. Później stopniowo opisuj szczegóły, przyczyny podjętej decyzji. Nie każ komuś czytać 1000 słów zanim znajdzie to, co tak naprawdę jest ważne.

Np. musisz przygotować analizę 5 ofert dostawców operatorów telekomunikacyjnych i rekomendować jednego.

Na wstępie napisz, którego operatora rekomendujesz, a później opisz krok po kroku, w jaki sposób doszedłeś do tej decyzji.

#3 Używaj paragrafów

Nie pisz długich wywodów, epopei bez żadnych przerw. To źle się czyta. Jeśli mail już musi być długi, to podziel go na paragrafy. Każdy temat oddziel fragmentem tekstu. 2-4 zdania w akapicie powinny wystarczyć. Oprócz tego używaj krótkich, zwięzłych zdań.

#4 Używaj list

Jeśli są 4 powody, dla których podjąłeś tę a nie inną decyzję wylistuj je. To pomoże komuś szybciej przeczytać Twój tekst. Staje się ska-no-wal-ny.

#5 Stosuj pogrubienia ważnych elementów

Jeśli w tekście przewidujesz jakieś słowa klucze. Np. kwota pieniężna, nazwisko, nazwa firmy, termin wykonania czegoś – pogrub ten fragment. Możesz nawet zmienić kolor.

Ale bez przesady! Jeden, odmienny, nieświecący jak choinkowa lampka kolor w zupełności zadowoli Twojego odbiorcę.

Chodzi o to, żeby wyróżnić coś, co jest ważne.

Potrzebujesz odpowiedzi do piątku? Dopisz „Proszę o odpowiedź do piątku”. Jeśli trzeba wezwij do akcji.

#6 Bądź zwięzły

Nie piszesz przecież książki, prawda?

Usuń wszystkie niepotrzebne słowa. Niepotrzebne przymiotniki i przysłówki, które tylko wydłużają Twoją wiadomość. Zamieniają ją w esej a nie w krótki, zwięzły tekst. To, dlatego Twitter stał się taki popularny. Zmusza użytkowników do zwięzłości. A ludzie lubią zwięzłość.

„Gdybym miał więcej czasu, napisałbym Ci krótszy list” Mark Twain

#7 Opisuj załączniki

Wysyłasz jakiś plik Excela albo plik PowerPoint?

Opisz w mailu, co w nich jest. Nie pomiń nazwy pliku, który masz na myśli.

A może plik jest za duży i wrzuciłeś go na dysk wspólny?

Zawsze, ale to zawsze podaj link ze ścieżką. Nie pisz „tam, gdzie zawsze”.

Ty też wolałbyś od razu kliknąć i mieć otwarty plik, niż przebijać się przez sieć folderów.

#8 Przeczytaj raz jeszcze przed wysłaniem

Zawsze czytaj dwa razy przed wysłaniem. Nawet, jeśli się bardzo spieszysz. Naprawdę. Sprawdź gramatykę, interpunkcję, literówki. Na pewno coś takiego się wkradło. Nie wyjdziesz na kogoś niedbałego i w dodatku pokażesz, że szanujesz drugą osobę. Tak, to jest dodatkowa praca, ale potrzebna. Każdy manager to doceni.

Adres odbiorcy dodaj na samym końcu!

Znasz powiedzenie o pistolecie?

Każdy przynajmniej raz strzela sam. Tak samo jest z mailami. Każdy przycisk „WYŚLIJ” przynajmniej raz wciska się sam.

Nie wspomniałem o tonie maila. To trochę oddzielny temat, ale pamiętaj, żeby wydźwięk był przyjemny i uprzejmy. Nie używaj zwrotów, które pokażą, że jesteś zły, albo że szargają Tobą jakieś negatywne emocje. Nie rozkazuj. Prośby zamień na pytania.

Mieliście jakieś ciekawe przygody z mailami? Podzielcie się nimi w komentarzu.

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 3

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

Kolejny post   5 prostych kroków, które pomogą Ci odnaleźć Twoją wymarzoną pracę

Powiązane posty

  • expose szefa strona tytułowa lepszy manager

    Expose Szefa – opis, przykłady, najlepsze praktyki

    10 stycznia, 2023
  • W. E. Deming błędy managerow

    Deming i 5 niebezpiecznych błędów managerów

    14 października, 2022
  • To już koniec listy. Nie umieściłem w niej znanych klasyków takich jak "7 nawyków skutecznego działania" S. Coveya, czy "Winning znaczy zwyciężać" J.Welch, bo zakładam, że te pozycje dobrze znasz.

    Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku

    27 marca, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT