• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Techniki aktywnego słuchania Business Life Manual

Techniki aktywnego słuchania, które opanujesz w mniej niż 5 minut7 min

rozwój managera

„Szczerze powiedziawszy, nigdy nie traktowałem aktywnego słuchania, jako czegoś istotnego. Ale teraz mam już tę świadomość i myślę, że 80% mojej pracy zależy od tego, czy słucham innych (…)” – przyznał pewien manager z Chicago, zapytany o najważniejsze aspekty swojej pracy.

Czy naprawdę aktywne słuchanie jest aż tak ważne? Na tyle, że brak tej umiejętności może doprowadzić do czyjejś choroby, a nawet śmierci? Tak.

Wyobraź sobie, że jesteś w zamkniętym pokoju. Prowadzisz spotkanie. Jest piątek.  Godzina 14:00. Niedługo weekend. Na zewnątrz straszliwy upał. Sierpień. W pokoju 11, czekających z utęsknieniem na weekendowe szaleństwa ludzi. Ty przerzucasz slajdy. Powoli. Dłoń, w której trzymasz maleńki, laserowy wskaźnik zaczyna Ci się pocić widząc brak zaangażowania zaproszonych delikwentów. Ustawione żarty nie działają. Koleżanka w rogu przegląda newsy na Instagramie. Kolega pod ścianą patrzy w sufit. Jedynie towarzysz przy drzwiach aktywnie słucha… szeptów kolegi siedzącego tuż obok.  Dochodzisz do wyników za poprzedni kwartał. Ktoś w kącie kicha nawet nie zasłaniając twarzy. Reszta zaczyna rechotać kompletnie ignorując Twoje show.

Przechodzisz do slajdu numer 25.

Tytuł?

Burza mózgów.

Problem do rozwiązania?

Jak zwiększyć efektywność pracy zespołu o 20% w 4 tygodnie.

Co się dzieje?

Bum! No w końcu. Wreszcie! Po 45 minutach gorączkowego produkowania się Twoi „ulubieńcy” zaczynają się angażować. Coś mówią. Rzucają pomysłami. Byle jakimi, jak to na burzy mózgów.

Ale zaraz, zaraz.

To, dlaczego do jasnego gwizdka nikt nie raczył, choć udawać, że skupiał się na Twoich poprzednich 24 slajdach, które w pocie przygotowywałeś przez poprzedni tydzień?

Powiem Ci.

Myślą o tym, co będą robić wieczorem. Czy będzie miejsce w ich ulubionym barze „Stokrotka” nad Wisłą. Czy ktoś zalajkuje ich nową fotkę na Insta i FB. Czy wypłata przyjdzie na czas. Czy nie poszukać sobie innej, lepszej pracy. Czy w sobotę będzie pogoda, bo jadą nad Rożnów. Czy wyrobią się z wszystkim przed urlopem. Czy wiedzą już, co ugotują na niedzielę. O tym myślą!

Jedyne, co im pomoże na chwilę zapomnieć o codzienności to pozwolić im mówić. Pozwolić im puścić wodze fantazji. Podbudować ego. Sprawić, żeby to ich ktoś posłuchał.

Ludzie są tak zbudowani. Z reguły są samolubni. Chcą być w centrum. Ty też tak czasem masz. Słuchanie innych jest nudne. Po prostu.  To ja muszę być w centrum. I kropka.

A dlaczego aktywne słuchanie jest aż tak ważne?

Na skróty

    • A dlaczego aktywne słuchanie jest aż tak ważne?
    • #1 Parafrazuj
  • #2 Rozpoznaj emocje
    • #3 Zgódź się z tymi emocjami
    • #4 Nie ucinaj dyskusji
    • A czy brak umiejętności aktywnego słuchania może zabić?

W artykule, o tym jak nie spartaczyć swojego startu w nowym zespole opisałem krótką historię.

Pewien mężczyzna przez kilka godzin wysłuchiwał żali i problemów przypadkiem napotkanego architekta z San Francisco. Nie mówiąc prawie nic, tylko słuchając, został uznany za świetnego rozmówcę. Dziwne co?

Otóż nie. Ludzie kochają być słuchani. Ty też to kochasz. Lubisz wyrażać swoje myśli, swą mądrość, poglądy i widzieć te oczy pełne podziwu, wpatrzone w Ciebie jak w obrazek.

Ale wiesz co?

Najpierw sam musisz nauczyć się tak patrzeć na swojego rozmówcę. Zrób mały test.

Spróbuj w następnym tygodniu porozmawiać z trzema osobami przez 20-30 min. I starać się nie powiedzieć więcej niż 5-8 zdań. Dużo milczenia. Włączaj się tylko jeśli, zapadnie cisza. Zadawaj tylko pytania. Omijaj zdanie twierdzące i opinie.

Potem opowiedz, czy zauważyłeś coś ciekawego. Możesz zostawić komentarz na dole artykułu.

A teraz do rzeczy. Wejdźmy w temat odrobinę głębiej.

Jak słuchać, żeby inni uważali Cię za dobrego rozmówcę? Jak aktywnie słuchać? Jedziemy.

#1 Parafrazuj

Temat znany i oklepany, ale przypomnijmy.

Co jakiś czas, w trakcie dyskusji musisz pokazać, że słuchasz. Że rozumiesz. Że nadążasz. Po skończonym wątku swego dyskutanta potwierdź, że zrozumiałeś to, co usłyszałeś. Powtórz jego ostatnie zdanie, akapit, ale w trochę innym tonie.

Np.” Musimy sprzedać jeszcze 30 licencji do tego systemu przed końcem roku. Wściekną się, jeśli nie dopniemy planu. Lokalsi niby się zgodzili, ale nie mamy jeszcze żadnej umowy. Mamy niby tego kupca z Chin, ale on chce 90 dniowy termin płatności i daje niższą cenę. Za to kupi na pewno 95 licencji.” 

Twoja parafraza: „Czyli rozumiem, że mamy dwa scenariusze: chińskiego pewniaka z większym wolumenem, albo niepewnych lokalnych odbiorców, bez żadnych gwarancji, ale z możliwą wyższą marżą.”

Proste?

A nie każdy próbuje się wgryźć.

#2 Rozpoznaj emocje

Zrozumieliśmy już content. Treść wypowiedzi.

Teraz czas na odkrycie uczuć i emocji, jakie im towarzyszą. Tutaj jest jedna istotna sprawa. Nie tyle powinieneś umieć rozpoznać czyjeś emocje, co dać do zrozumienia, że je rozpoznałeś. Że zdajesz sobie z nich sprawę. Że rozumiesz.

Powyżej mówiliśmy o sprzedaży licencji. Teraz jak Sancho Pansa, który zrozumiał emocje Don Kichota możesz dodać:

„Kurczę, to widzę, że dosyć stresująca sytuacja, co? Musi Cię to strasznie frustrować?”

Niektórzy niechętnie powiedzą, że coś ich stresuje, męczy, przyprawia o palpitacje serca. No, bo przecież, jeśli powiedzą to otwarcie to co?

To wyjdzie, że sobie nie radzą, są słabi, nie na tym stanowisku, co trzeba itd. Ale jeśli Ty to powiesz, to gwarantuję, że zobaczysz oczy jak pięć złotych mówiące „No w końcu ktoś mnie rozumie.”  

Mega ważny aspekt aktywnego słuchania.

Przetestuj. Migiem.

#3 Zgódź się z tymi emocjami

Może i masz do czynienia ze zwykłym panikarzem. Kimś, kto z myszy w piwnicy robi potwora ziejącego ogniem. Z kimś, kto ze zwykłej rozmowy przez telefon z nowym klientem robi wyprawę na Mount Everest.

Dla Ciebie to byłby pikuś.

Ale…

Nie każdy jest taki jak Ty. Nie każdy jest taki odważny, pewny siebie. Ludzie są różni. Jednych stresuje zwykły lot samolotem innych dopiero rozmowa z prezydentem Stanów Zjednoczonych. 

Sztuką jest powiedzieć, że kompletnie rozumiesz czyjeś emocje, strach czy stres. Nawet, jeśli dla Ciebie to byłaby drobnostka. To okazywanie zrozumienia wymaga pokory. Twojej pokory. I postawienia się w czyjejś sytuacji.

O wiele łatwiej jest wyśmiać i wrócić do biurka.

#4 Nie ucinaj dyskusji

Kontynuuj ją! Zachęcaj do wygadania się.

Jeśli już opanowałeś i wdrożyłeś trzy poprzednie kroki to teraz spraw, żeby ta rozmowa trwała. Zadaj kilka pytań więcej. To muszą być pytania otwarte. Nie takie, które kończą się zwykłym tak/nie.

Czyli pytasz o szczegóły, detale, zależności.

Bo wyobraź sobie scenariusz rozmowy. Ktoś mówi Ci:

 „Musimy sprzedać jeszcze 30 licencji to tego systemu (…) blablabla” 

A Ty, zmobilizowany nowo zdobytą wiedzą, z dumą wypalasz:

Z punktu 1: „Czyli rozumiem, że masz dwa scenariusze”

Z punktu 2: „To niezły musisz mieć stres” 

Z punktu 3: „Całkowicie Cię rozumiem, stary” 

…                       „Ok muszę lecieć” 

I całe Twoje wspaniałe umiejętności możesz wrzucić do pojemnika na odpady organiczne albo plastik. Dlatego można śmiało udowodnić pozytywną korelację między długością dyskusji a zadowoleniem z niej.


Celowo nie przypisuję umiejętności aktywnego słuchania do jednej kategorii lub jednej grupy ludzi, którzy powinni tę sekretną wiedzę posiąść. Bo każdy człowiek, czy to szef, pracownik, mąż czy uliczny grajek powinien umieć słuchać. Po prostu.

A czy brak umiejętności aktywnego słuchania może zabić?

Okazuje się, że tak.

Dlaczego?

Badania wskazują, że lekarze przerywają 69% wywiadów z pacjentem w ciągu 18 sekund odkąd ten zaczyna mówić. W rezultacie, w 77% wywiadów, prawdziwy powód wizyty pacjenta nigdy nie zostaje zdiagnozowane podczas takiej wizyty. (Lee, 2000).

Też to przeżyłem. Pewna lekarka w ogóle nie słuchała, co dolega mojemu dziecku, tylko od razy przepisała paracetamol, który na guzik się zdał.

Dziękuję.

A jak wygląda Twój schemat rozmowy? W ilu procentach słuchasz, a w ilu mówisz?

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.6 / 5. Liczba głosów 35

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Jak poradzić sobie z pourlopową depresją?
Kolejny post   Jak daleko powinien posunąć się menedżer w walce o dobro pracownika?

Powiązane posty

  • expose szefa strona tytułowa lepszy manager

    Expose Szefa – opis, przykłady, najlepsze praktyki

    10 stycznia, 2023
  • W. E. Deming błędy managerow

    Deming i 5 niebezpiecznych błędów managerów

    14 października, 2022
  • To już koniec listy. Nie umieściłem w niej znanych klasyków takich jak "7 nawyków skutecznego działania" S. Coveya, czy "Winning znaczy zwyciężać" J.Welch, bo zakładam, że te pozycje dobrze znasz.

    Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku

    27 marca, 2019

komentarze (4)

  1. Beata Gałuszka Reply to Beata
    10 sierpnia, 2017 at 6:17 pm

    Wow… przyznam szczerze, że jestem bardzo pozytywnie zaskoczona. Treść jest bardzo obfita pod względem merytorycznym, widać, że masz wiedzę i doświadczenie. Do tego masz jakąś taką lekkość pisania, że aż się zdziwiłam, że to już koniec tekstu. Moje gratulacje, będę zaglądać częściej. :)

    • Marcin | businesslifemanual.pl Reply to Marcin
      16 sierpnia, 2017 at 1:07 pm

      A dziękuję. Miło słyszeć. Yyy… Czytać!

  2. Anna Popławska Reply to Anna
    11 sierpnia, 2017 at 11:08 am

    Mega ciekawe techniki. Już o nich słyszałam ale tu podane w skondensowanej formie.

  3. Monika Reply to Monika
    29 marca, 2019 at 7:13 pm

    Części z powyższych rad stosuję, jakoś automatycznie i może dlatego ludzie uznają mnie za dobrego słuchacza. Pozostałe koniecznie do wdrożenia! Dzięki za artykuł i bardzo przystępną formę. :)
    P.S. co do badań- jestem w dużym szoku!

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT