• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
SIPOC-gólna-mapa-procesu-

SIPOC – Jak poprawnie zbudować ogólną mapę procesu?5 min

lean six sigma

Zdarzyło Ci się kiedyś przejąć pieczę nad ludźmi i procesami, których do końca nie znasz? SIPOC to dobry początek.

A może masz za zadanie przeprowadzić projekt usprawnieniowy w dziale, którego specyfiki nie pojmujesz i nie wiesz jak się za to zabrać? SIPOC to też dobry kierunek.

SIPOC – Co to jest?

Na skróty

  • SIPOC – Co to jest?
  • Skąd wziął się SIPOC?
  • Zalety SIPOC
  • Etapy tworzenia SIPOC
    • Krok 1. Zidentyfikuj podstawowe kroki w procesie
    • Krok 2. Wypisz Inputs i Outputs
    • Krok 3. Wypisz klientów i dostawców
    • Super, że jesteś!
  • Przykład diagramu SIPOC
  • W czym pomaga SIPOC?
  • Dodatkowe wskazówki
  • Podsumowanie
    • Super, że jesteś!

SIPOC to ogólna mapa procesu, która właściwie jest tabelą, diagramem przedstawiającym podstawowe elementy konkretnego procesu biznesowego.

Sam skrót pochodzi od pierwszy liter angielskich słów.

sipoc elementy

Skąd wziął się SIPOC?

Historia narzędzia sięga lat 80. dwudziestego wieku. SIPOC jest częścią Total Quality Management i obecnie znajduje zastosowanie w metodologii Six Sigma, które jestem wielkim fanem i Lean Manufactoring.

Zalety SIPOC

Ten diagram to jeden z podstawowych narzędzi używanych w fazie Define w projektach bazujących na cyklu DMAIC.

Dzięki temu diagramowi jako manager czy konsultant procesu jesteś w stanie zobrazować najważniejsze czynniki, które mają wpływ na dany proces.

Pytania na jakie odpowie obraz procesu w diagramie SIPOC to m.in:

– Kto dostarcza wkład do procesu?

– Jakie są wymagania klienta?

– Kto jest klientem procesu?

– Co jest niezbędne to zaspokojenia potrzeby klienta?

Oprócz tego ten diagram może być użyty gdy:

a) zaczynasz szkolenie dla nowych pracowników (więcej na ten temat poczytasz tutaj),

b) organizujesz spotkanie Problem Solving,

c) potrzebujesz szybko zrozumieć ogólny obraz nowego procesu.

Etapy tworzenia SIPOC

Budowę diagramu można rozłożyć na kilka kroków.

Krok 1. Zidentyfikuj podstawowe kroki w procesie

Czyli wypisz te kluczowe, najważniejsze czynności, które muszą się wydarzyć, żeby zamówienie klienta przerodziło się w gotowy produkt.

sipoc Process

Wskazówka
Tych kroków nie powinno być zbyt wiele. 5-9 to dobra ilość. Jeśli będziesz mieć więcej, to znaczy, że wchodzisz w zbyt dużą liczbę szczegółów.

Krok 2. Wypisz Inputs i Outputs

Aby dana czynność mogła mieć miejsce potrzebne są półprodukty, części, elementy, informacje, czyli zasoby wejściowe, które są niezbędne, by zadanie wykonać. Po wykonaniu czynności pojawia się OUTPUT, wyjścia z procesu.

SIPOC inputs outputs

Krok 3. Wypisz klientów i dostawców

Każda czynność w procesie ma swojego dostawcę i odbiorcę. Ktoś przecież coś dostarcza i ktoś to odbiera. Ważne, by pamiętać, że słowo „Customer” niekoniecznie oznacza klienta końcowego. Możemy mieć klientów pośrednich, np. dział płatności, który będzie odbiorcą faktur wystawionych dla działu szkoleń, który z kolei zamówił nowe flipczarty.

SIPOC input output klient dostawcaWskazówka

INPUTS i OUTPUTS zazwyczaj są opisane jako rzeczowniki np. informacja, faktura, zamówienie, gotowa umowa. Nie powinny tam znajdować się żadne czynności, a to częsty błąd.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

Przykład diagramu SIPOC

Posłużę się procesem, który będzie Ci dobrze znany (o ile masz samochód i czasem zdarzy Ci się go naprawiać). Wyobraź sobie, jak może wyglądać proces naprawy samochodu z punktu widzenia właściciela warsztatu.

Krok 1. Najpierw wypisujemy podstawowe kroki w procesie.

SIPOC przykład warsztat samochodowy

Oczywiście te kroki mogą się różnić, w zależności od sytuacji. Natomiast w tym przykładzie mamy tych kroków 5.

Krok 2. Ustal inputs i outputs

Co musimy dostarczyć, żeby zakończy czynność „Umów wizytę?”

Potrzebujemy zlecenia naprawy (INPUT), którego dostarcza klient (SUPPLIER). Wyjściem będzie tu potwierdzenie naprawy (OUTPUT), które może być wysłane sms-em, e-mailem lub potwierdzeniem słownym. To potwierdzenie trafia do klienta, więc on też będzie odbiorcą tego kroku.

Krok 3. Przeanalizuj pozostałe kroki

SIPOC przykład warsztat samochodowy pełny

Każdy diagram będzie oczywiście wyglądał nieco inaczej.

Są przykłady SIPOC, gdzie niekoniecznie do każdego kroku w procesie będziesz mieć mieć konkretny Input, Output itd. Często te informacje będą się powtarzać, dlatego możesz wypisać wszystkie kroki, a później wszystkie pozostałe obszary diagramu, bez konkretnego przypisania konkretnej czynności.

W czym pomaga SIPOC?

Jak widzisz po zbudowaniu diagramu wiesz już z kim umówić się na kolejne rozmowy, żeby analizować proces szczegółowo. Wiesz jakie dokumenty przejrzeć, przeanalizować.

Np. w jaki sposób klient może skontaktować się z warsztatem? W jakiej formie otrzymuje potwierdzenie daty naprawy? Jak wygląda proces zamawiania części zamiennych? Jakie są opcje płatności?

Te wszystkie elementy mają ogromny wpływ na doświadczenie klienta korzystając z usług tego warsztatu. Pewnie wiele elementów można by zrobić lepiej.

Na koniec podrzucam gotowy szablon do ściągnięcia.

[button_1 text=”Pobierz%20szablon” text_size=”26″ text_color=”#fefbfb” text_font=”Helvetica;default” text_letter_spacing=”0″ subtext_panel=”N” text_shadow_panel=”Y” text_shadow_vertical=”1″ text_shadow_horizontal=”0″ text_shadow_color=”#76ddf4″ text_shadow_blur=”0″ styling_width=”22″ styling_height=”16″ styling_border_color=”#ffffff” styling_border_size=”1″ styling_border_radius=”6″ styling_border_opacity=”100″ styling_gradient_start_color=”#36deec” styling_gradient_end_color=”#35daff” drop_shadow_panel=”Y” drop_shadow_vertical=”1″ drop_shadow_horizontal=”0″ drop_shadow_blur=”1″ drop_shadow_spread=”0″ drop_shadow_color=”#000000″ drop_shadow_opacity=”50″ inset_shadow_panel=”N” align=”center” href=”https://lepszymanager.pl/download/4079/”/]

Dodatkowe wskazówki

W diagramie SIPOC nie ma punktów decyzyjnych. Pojawiają się one dopiero np. w mapie Swimlane. Mimo to, na etapie budowania można już zacząć wyłapywać obszary, które mogę ulec potencjalnemu usprawnieniu. Tworząc tę mapę można też skorzystać z tych metod burzy mózgów.

Tworząć SIPOC trzeba zobaczyć proces takim, jakim on jest. Obserwacja poparta warsztatem to niezawodny sposób, by diagram SIPOC zrobić po prostu dobrze.

Podsumowanie

Myślę, że poradzisz już sobie z samodzielnym stworzenie diagramu SIPOC. Szczególnie jeśli jesteś świeżo upieczonym managerem i przejmujesz zupełnie nowe procesy, których do końca nie znasz. Zbudowanie SIPOC da Ci super obraz tego, co tam się dzieje i nikt nie zarzuci Ci, że jesteś zielony w temacie. Oprócz tego SIPOC da Ci pole do popisu w kwestii ewentualnych usprawnień procesów.

Na zakończenie podrzucam film, w którym tłumaczę czym jest SIPOC i mapowanie procesów.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

 

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.4 / 5. Liczba głosów 10

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Burza mózgów – definicja, zasady, techniki, przykłady
Kolejny post   VSM – Mapowanie strumienia wartości. Instrukcja, przykład, szablon

Powiązane posty

  • metoda 5 why

    5 Why – Prosta metoda rozwiązywania trudnych problemów

    8 września, 2022
  • metoda-5S-biuro

    Metoda 5S – Zorganizuj lepiej swoje środowisko pracy

    15 lutego, 2021
  • poka-yoke-czołówka-2

    Poka Yoke – Zbuduj kuloodporny proces biznesowy

    29 października, 2020

1 komentarz

  1. Olga Reply to Olga
    29 listopada, 2021 at 11:37 am

    super artykuł!

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT