• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
pokolenie-z-czołowe

Pokolenie Z – Co każdy manager powinien wiedzieć?7 min

efektywność zespołu

Czym jest pokolenie Z?

Na skróty

  • Czym jest pokolenie Z?
  • Jakim pracownikiem jest przedstawiciel pokolenia Z?
  • Pokolenie Z – zagrożenia
  • Pokolenie Z – szanse
  • Ile chce zarabiać pokolenie Z?
  • Czego pokolenie Z oczekuje od pracodawcy?
  • Czy pokolenie Z to leniwi, wybredni, nielojalni i trudni pracownicy?
  • Jak radzić sobie z pracownikiem pokolenia Z?
  • Podsumowanie

Pokolenie Z to ludzie urodzeni w drugiej połowie lat 90. i po 2000 roku. To ci, którzy nie znają czasów budek i kart telefonicznych, kafejek internetowych czy oranżady w proszku i komórek z klawiszami. Zamiast pod trzepakiem, umawiają się przez messengera.

Pokolenie Z wkracza właśnie teraz na rynek pracy. W wieku 18-25 mamy w Polsce 3 miliony ludzi. Zaczynają szturmować firmy. Do 2030 ta generacja będzie stanowić 30% wszystkich pracowników w USA.

Czy wiesz wszystko o pokoleniu Z?

Rozmawiałem niedawno z pewnym dziewiętnastolatkiem. Kończył właśnie 1 rok elektrotechniki na jednej z lepszych uczelni w kraju.

– Rzucam te studia. Są bez sensu. Nie tego się spodziewałem. Wykładowcy na niczym się nie znają. Życia nie znają.

– Co będziesz robił? – zapytałem zaciekawiony.

– Spokojnie. Mam plan. Nie potrzebuję studiów. Założę firmę, będę sprzedawał różne rzeczy. Zarobię trochę kasy. Nie będę pracował dla kogoś – wyjaśnił.

– Ale co konkretnie chcesz sprzedawać? Skąd weźmiesz kapitał początkowy? Jak będziesz prowadził sprzedaż? Gdzie znajdziesz pierwszych klientów? – zacząłem dociekać, choć było to zbyt wiele pytań, jak na początek. Rozmowa jeszcze chwilę trwała. Ostatecznie postanowił wrócić na studia, ale na inne.

Pokolenie Z bez wątpienia jest wyjątkowe.

Badanie GenHq. i Insititute of Business Management podaje, że:

Ponad 50% badanych z pokolenia Z czyta przynajmniej 3 recenzje przed dokonaniem zakupu.

Ponad 30% badanych czuje się niekomfortowo, gdy jest poza swoim smartphonem dłużej niż 30 min.

Ponad 74% swojego czasu pokolenie Z spędza online, a 66% badanych używa więcej niż jednego urządzenia z internetem w tym samym czasie.

pokolenie Z smartphone

Jakim pracownikiem jest przedstawiciel pokolenia Z?

Chcą zmieniać świat. Mają silną potrzebą zmiany status quo. Są przyzwyczajeni do szybkiego odnajdywania informacji. Niechętnie zostają z jednym pracodawcą na dłużej. Myślą o tworzeniu własnego biznesu. Nie chcą piąć się po korporacyjnych szczeblach, raczej wolą czuć, że pomagają budować firmę.

W pracy lubią komunikację face to face. Chcą, żeby ich praca miała realny sens.

Mimo że wychowani na technologii, cenią dobrą relację z szefem i kolegami i dbają o bezpieczeństwo zatrudnienia.

pokolenie Z face to face

Pokolenie Z – zagrożenia

Niestety to pokolenie miewa wątłą lojalność do pracodawcy, przez co managerowie muszą brać poprawkę, że młodzi mogą nie docenić tego, że zastali wysłani na kosztowne miesięcznie szkolenie do Londynu, a 3 miesiące później złożyli wypowiedzenie.

Jeśli produkt, który oferuje firma, jest bez sensu, powiedzą o tym. Gdy będziesz kazać im robić regularne nadgodziny, odmówią, bo to sprzeczne z work life balance.

Jeśli dasz im do czytania długie procedury, będą kręcić nosem.

Wymagania będą mieć wysokie.

Pokolenie Z – szanse

Co do zasady więcej słyszę narzekania na pokolenie Z niż pozytywów. Nie zgodzę się. Otóż to pokolenie ma sporo plusów dla pracodawców:

Po pierwsze, pokolenie Z świetnie radzi sobie z technologią. Ich nie trzeba za długo uczyć nowych systemów. Łatwo znajdą informacje sami.

Po drugie, pokolenie Z preferuje różne formy komunikacji. Dla nich praca zdalna, telekonferencje, komunikatory to norma.

Po trzecie, aż 77% badanych z pokolenia Z chętnie nauczy starszych pracowników opanowania nowych technologii.

Ile chce zarabiać pokolenie Z?

Aterima Hr w swoim badaniu zapytała badanych z pokolenia Z, jakie są ich oczekiwania finansowe.

pokolenie z oczekiwania finansowe

Okazuje się, że wcale nie są aż tak roszczeniowi. Ich wymarzona stawka to około 3k PLN.

Czego pokolenie Z oczekuje od pracodawcy?

Więcej niż 65% osób z pokolenia Z potrzebuje częstego feedbacku od swojego szefa, by zostać na dłużej w swojej pracy. Tak wskazuje raport GenHq. Natomiast jeszcze ciekawsze dane na temat pokolenia Z pokazuje badanie prolearning.

pokolenie Z oczekiwania wobec pracodawcy

Czy pokolenie Z to leniwi, wybredni, nielojalni i trudni pracownicy?

Otóż AterimaHr w swoim badaniu nieco obala ten mit.

Okazuje się, że 39% badanych stwierdza, że mogłoby pracować w jednej firmie przez całe życie.

To, że chcą szybko zrobić karierę to też mit. Znacznie ważniejsze dla nich jest planowanie swoich działań, szacunek i dobra atmosfera w pracy.

Pokolenie Z to ludzie, którzy nie są trudni. Po prostu potrzebują szczerości, szczerej rozmowy i informacji zwrotnej.

Pokolenie Z, jak mówi w wywiadzie Dawid Hamera, to nie ludzie roszczeniowi, to osoby, „które szanują siebie”. Chcą być traktowani po partnersku, nie chcą czuć się wyzyskiwani.

pokolenie z kot

Jak radzić sobie z pracownikiem pokolenia Z?

#1 Nie narzekaj, pytaj

Nie narzekaj na brak lojalności, ale zacznij prowadzić szczere rozmowy o tym, co sprawiłoby, żeby taki pracownik został w Twojej firmie na dłużej. Pokolenie Z nie ma problemu z feedbackiem i szczerością. Jeśli coś im się podoba, lajkują, mówią, piszą. Reagują od razu.

Powiedzą Ci otwarcie, co im się nie podoba. Pokaż tylko, że potrafisz aktywnie słuchać. (Tu odsyłam do tego tekstu)

#2 Dbaj o integrację całego zespołu

Skoro pokolenie Z ceni tak bardzo dobrą atmosferę w pracy, dbaj o to, by Twój zespół był zintegrowany. Możesz zacząć od integracyjnych gier, później wspólnych wyjść na kawę, potem na miasto i tak powoli stać się grupą przyjaciół, nie tylko kolegów z pracy.

 

#3 Dawaj regularny feedback

Jeśli jesteś managerem, który o wynikach pracownika rozmawia raz w roku w trakcie oceny rocznej pracownika, to będziesz mieć kłopot z pokoleniem Z. Częstotliwość takich rozmów zwiększ przynajmniej dziesięciokrotnie.

#4 Ważne komunikaty wizualizuj

To nie jest tak, że pokolenie Z nie lubi czytać długich maili i procedur. Po prostu, jeśli chcesz dotrzeć szybciej i efektywniej z nowym komunikatem, nową metodą pracy, nowym procesem postaraj się zrobić to graficznie, obrazkowo. Odsyłam do strony canva.com, gdzie za darmo można zrobić grafiki, które wyglądają po prostu pięknie.

PRZYKŁAD
Zamiast suchych danych użyj wykresu

Zamiast opisu czynności, pokaż zdjęcia jak używać danego urządzenia

Zamiast opisać nową wizję firmy, użyj ikon z podpisem

#5 Oferuj elastyczny czas pracy

Jeśli pokolenie Z jest w Twoim targecie przy rekrutacji, dodaj benefit „elastyczne godziny” pracy. Raport Kronos pokazał jednoznacznie, że co czwarty badany zostanie dłużej z pracodawcą, który takie udogodnienie oferuje.

Praca zdalna, możliwość rozpoczęcia dnia między 7:00 a 10:00 będą dużym plusem.

#6 Uwalniaj ich kreatywność

Pozwalaj im zgłaszać pomysły na usprawnienia. Pomagaj im, przeradzaj je w akcje i projekty. Dawaj przestrzeń do poczucia, że mogą coś zmienić.

Nie mów zawsze, że się nie da albo że są zbyt młodzi, by mieć na cokolwiek wpływ.

#7 Zadbaj o dobry onboarding

Pierwsze wrażenie zrobisz tylko raz. Zadbaj o kontakt z nowozatrudnionym jeszcze przed przekroczeniem progu firmy. Później przygotuj konkretny plan, listę kontrolną z tym, co nowy członem zespołu powinien  wiedzieć, zobaczyć, nauczyć się i kogo poznać. Nie zostawiaj tego procesu samemu sobie.

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

#8 Bądź dostępny

To już nie czas na budowanie murów na linii przełożony podwładny. Polityka otwartych drzwi to coś, czego pokolenie Z potrzebuje szczególnie.

#9 Mów o misji i wizji firmy

W trakcie spotkań zespołu i spotkań 1-2-1 przypominaj co jakiś czas, w jakim kierunku zmierza firma, jaki jest jej nadrzędny cel, jakie cele ma zarząd, jakie są plany na najbliższe lata. Dobrym pomysłem jest też zbudowanie karty zespołu, o której już kiedyś pisałem.

# 10 Zbuduj PDP

PDP to personal development plan. Od początku współpracy ustal jakie cele ma nowy pracownik, co chciałby robić w dalszej perspektywie. Powiedz o opcjach rozwoju, jakie daje firma i udokumentuj to. Zbuduj konkretny plan, podziel na małe elementy i wracaj do tego przynajmniej raz na kwartał.

Dzięki temu pokażesz, że troszczysz się o rozwój tej konkretnej osoby.

Podsumowanie

Daleki jestem od szufladkowania. Oczywiście dobrze jest rozumieć, które roczniki wpadają do pokolenia Z, X czy Y, natomiast bez względu na rocznik pracownik oczekuje szacunku, uznania, wysłuchania go i dania mu trochę przestrzeni.

Zatem czy pokolenie Z różni się czymś od innych pokoleń?

Nie.

Według mnie po prostu mówią bardziej otwarcie o oczekiwaniach, które tak naprawdę ma każde pokolenie.

inne źródła: Link, Link,

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów 12

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Jakim szefem jest Elon Musk? 8 sekretów jego sukcesu jako lidera
Kolejny post   Burza mózgów – definicja, zasady, techniki, przykłady

Powiązane posty

  • plussing feedback pixar

    Genialna metoda udzielania feedbacku wytwórni Pixar – Plussing

    14 października, 2020
  • Matryca kompetencji – Jak poprawić efektywność zespołu?

    7 października, 2020
  • jak-zmniejszyc-ilość-L4-w-zespole-czolowka

    Jak zmniejszyć ilość L4 w zespole? 12 sposobów

    2 października, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT