• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
OKR-cele

Metoda OKR – Jak Google, Facebook wyznaczają cele swoim pracownikom?6 min

ustalanie celów

Metoda OKR to sposob an wyznaczanie celów, którą stosują obecnie najwięksi gracze, np. Google, Facebook czy Intel?

Na czym polega OKR?

Zapraszam…

Pracowałem kiedyś z kilkoma zespołami. Każdy z nich obsługiwał sprzedaż na innym rynku w Europie.

Celem była określona wartość sprzedaży całego rynku i liczba telefonów oraz czas trwania kontaktu z klientami w ciągu miesiąca. Jasne? No jasne.

Wszyscy pracowali ciężko. Wszyscy się starali, wypruwali żyły, bo im naprawdę zależało.

Ale uwaga…

Na skróty

  • Ale uwaga…
  • Znasz to?
  • OKR – Jak zacząć?
  • OKR (Objectives and Key Results)
  • Na czym polega OKR?
  • OKR → Objective → Key Results.
  • Super, że jesteś!
  • Jak wdrożyć OKR krok po kroku?
  • Czym OKRy różnią się od KPIs?
  • OKR – Co dalej?

Co kwartał premię dostawały ciągle te same osoby. Ba… te same zespoły.

Myślisz, że te osoby miały jakieś wybitne zdolności? Na pewno. Ale nie lepsze niż pozostali z innych działów.

Cóż.. na niektórych rynkach mieliśmy większy udział niż gdzie indziej. Klienci mieli różne preferencje chociażby co do długości rozmów telefonicznych.

Klienci kupowali też produkty bezpośrednio przez stronę www, no a liczyła się sprzedaż w całym rynku.

W skrócie wiele elementów, które były brane pod uwagę w wysokości premii było poza kontrolą pracownika.

Domyślasz się pewnie jak po kilku kwartałach pracownicy podchodzili do tych programów premiowych…

Wydawałoby się, że to takie proste.

A ciągle widzę cele, w które nikt nie wierzy i nie jest to żadną motywacją do zaangażowania się w pracę.

Znasz to?

OKR cele

Pracownik musi mieć jasny cel. Cel, który rozumie i w który wierzy, i przy tym czuje prawdziwy sens swojej pracy.

Nad realizacją celu pracownik powinien też mieć kontrolę. 

Jeśli ma przerobić 100 aplikacji dziennie, a dział sprzedaży przesyła tylko 70… no to takiego celu nie osiągnie. A widywałem takie kwiatki.

OKR – Jak zacząć?

Po pierwsze, cele zespołu powinny być zbieżne z celami całej firmy. Zbieżne z jej misją i wizją na dany rok czy kolejne 5 lat. Dzięki temu można mieć w ogóle jakąś motywację do pracy.

Dlatego jeśli robisz to po raz pierwszy to skonsultuj cele prezesa i pomyśl jak ustawić cele zespołu, aby prezes był zadowolony.

Później te cele kaskaduj niżej.

OKR (Objectives and Key Results)

Choć wymyślił ją John Doerr już w latach 70-tych to obecnie stosują ją najlepsi na świecie, np. Google, Facebook, Intel, Amazon, Dell, Adobe, Microsoft i cała masa innych.

Na czym polega OKR?

Żeby ustawić cel zadajesz sobie dwa proste pytania:

  • Dokąd chcesz dojść? (cel – objective)
  • Jak zmierzysz to, czy już tam jesteś? (rezultat – key objectives)

OKR → Objective → Key Results.

Objective jest jakościowy i określony czasem.

Key Results to mierzalne wskaźniki pokazujące nam gdzie jesteśmy.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

Jak wdrożyć OKR krok po kroku?

#1 Zdefiniuj OKRy – stwórz listę celów do osiągnięcia

#2 Ustal miary – do każdego celu stwórz od 2 do 3 „key results”

#3 Komunikuj – zakomunikuj cele i miary Twojemu zespołowi (w samo ustalanie celów możesz włączyć zespół, ale pamiętaj, że cele powinny być zbieżne z celami organizacji)

#4 Wysyłaj poziom realizacji – w regularnych odstępach czasu pokazuj poziom realizacji

#5 Sukces – ustal poziom, powyżej którego ogłosisz sukces i świętuj go hucznie!

PRZYKŁAD OKR

Objective: Podnieść poziom satysfakcji klienta w kontakcie z recepcją

Key Results: Podnieść ilość pozytywnych informacji zwrotnych z 3 do 12 w kwartale

Key Results: Zmniejszyć ilość reklamacji z 14 do 4 na kwartał

Key Results: Podnieść ogólny poziom satysfakcji klienta z 3,5 na 4,2

PRZYKŁAD OKR

Objective: Chcemy osiągnąć światowej klasy poziom obsługi klienta

Key Results: Osiągnąć wskaźnik Csat na poziomie 90%

Key Results: Rozwiązywać problemy klienta o średnim poziomie skomplikowania  w ciągu 1 godziny

Key Results: Rozwiązywać problemy klienta o wysokim poziomie skomplikowania w ciągu 24 godzin

A pod tym linkiem znajdziesz więcej przykładów celów ustalanych metodą OKR

OKR Rady:

  • staraj się wybierać tylko jeden do dwóch celów i dwa do trzech rezultatów do każdego celu. Zbyt wiele celów i wskaźników rozmywa zaangażowanie. Znacznie łatwiej skupić się na dwóch celach, gdzie mamy kluczowe rezultaty do każdego niż, 5 celów gdzie mamy po 5 kluczowych rezultatów przy każdym z nich,
  • ustalaj cele na kwartał, ale monitoruj je co tydzień.

OKR Zalety:

OKRy są ustalane na każdym poziomie. Na każdym poziomie też są proste. Pracownicy niższego szczebla doskonale wiedzą jaki cel ma zarząd i wreszcie mogą poczuć, że ich praca przyczynia się do realizacji tego celu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej szczegółów o tym jak Google ustala cele to oglądnij ten film. Nie jest krótki, ale może otworzyć Ci oczy ?

Czym OKRy różnią się od KPIs?

Generalnie OKR jak i KPI to narzędzia do pomiaru osiągnięcia naszych celów. Główna różnica leży w intencji…

OKR powinny być tworzone tak, by odzwierciedlały ambitne, czasem agresywne cele organizacji. Można powiedzieć strategiczne dążenia. Mają za zadanie zmusić wszystkich do zmian, do transformacji, bo cele te są trudno osiągalne bez zmian.

KPIs z kolei mierzą poziom realizacji istniejących procesów i aktywności. Można powiedzieć, że to coś bardziej codziennego, przyziemnego. I jeśli jest problem z osiąganiem KPI albo chcemy go znacząco poprawić to może stać się Key Results w OKR.

PRZYKŁAD
Jeśli uzgadniamy z zespołem, że targetem jest 30 zrealizowanych zamówień na dzień i to jest sensowne i osiągalne to można regularnie sprawdzać czy jesteś w targecie czy nie. Ale jeśli średnio każdy pracownik robi 30 zamówień dziennie, a chcemy ambitnie zwiększyć efektywność i realizować 15 zamówień na dzień to na pierwszy rzut oka cel jest trudniejszy do zrealizowania i potrzebne są znaczące zmiany w procesie, żeby go osiągnąć. Zatem OKR są co do zasady bardziej ambitne, trudniejsze do osiągnięcia. Mają bardziej motywować.

Do brzegu… KPI pomagają w monitorowaniu bieżącej pracy, BAU i stają się podstawą do identyfikacji problemów, natomiast OKRy pomagają w poprawianiu procesów i wprowadzaniu innowacji, są co do zasady bardziej strategiczne.

OKR – Co dalej?

Jeśli jeszcze nie masz ustalonych celów zrób to zgodnie z powyższą instrukcją, a jeśli już je masz to…

Zorganizuj spotkanie zespołu i zadaj im dwa pytania:

  • Czy wiecie jakie są Wasze cele na ten kwartał?
  • Czy wierzycie, że te cele są osiągalne?

Jeśli odpowiedź jest negatywna będziesz mieć dodatkowe zadanie:

  • Zapytaj w trakcie tego samego spotkania co musiałoby się wydarzyć, żeby pracownicy wierzyli w swoje cele?

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów 11

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Jak zbudować DNA zespołu? 7 kroków
Kolejny post   Jak poznać wewnętrzne motywacje pracownika? z Katarzyną Janas o RMP

Powiązane posty

  • metoda smart tło

    Metoda SMART – Zaplanuj i zrealizuj każdy cel w 5 krokach

    31 marca, 2023
  • Postanowienia noworoczne – Jak zacząć je realizować?

    3 stycznia, 2023
  • Analiza SWOT – Zbuduj strategię firmy i kariery w kilku krokach

    19 listopada, 2020

1 komentarz

  1. Awo Reply to Awo
    19 lutego, 2023 at 11:00 am

    Odnoszę wrażenie, że jednak czym innym jest KPI, a czy m innym jest OKR i porównywanie tego nie jest właściwe.

    KPI jest MIERNIKIEM (nie każdy miernik to KPI), dokładniej miernikiem efektywności, a jeszcze precyzyjniej kluczowym miernikiem efektywności. Dlaczego o tym wspominam?… Bo mamy różne mierniki, np. strategiczne (CSF), wynikowe lub też rezultatu (KRI, RI), czy też właśnie efektywności lub kierunkowe (KPI, PI).

    OKR jest podejściem do definiowania celów, wspiera wdrażanie strategii. OKR NIE jest MIERNIKIEM.

    Stąd porównywanie OKR i KPI jest jak porównywanie gruszek i… pestek w jabłku;-).
    OKR możesz odnieść do MBO, możesz poruszyć przy omawianiu podejścia 4DX, ale porównywanie do KPI może zostać odebrane jako mylenie pojęć.

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT