• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
motywowanie-pracowników-jak-to-robia-doskonali-liderzy

Motywowanie pracowników – jak to robią doskonali liderzy? Poziom celu (cz. 2 z 4)7 min

motywowanie pracowników

Może też przez to przechodzisz.

Rwiesz włosy z głowy, bo dookoła widzisz tylko smutnych, naburmuszonych i narzekających na każdą drobną rzecz, zdemotywowanych pracowników?

Pracowników, którzy przychodzą do biura po to tylko żeby skrupulatnie odliczać minuty do 17.00?

Tych, którzy rękami i nogami podpisują się pod słynnym memem: „Gdy po ośmiu godzinach w pracy patrzysz na zegarek i orientujesz się, że minęło dopiero 15 minut…”

I może nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że…

…ten brak motywacji zaczyna mieć realny wpływ na wyniki działu, bo nic nie zrobione, ludzie się zwalniają, odchodzą, a Ty jak w dniu świstaka przechodzisz regularnie mantrę nowej rekrutacji.

I co z tego, że dałeś podwyżki, obiecałeś awans za pół roku, laptopa, telefon, dajesz różnorodne zadania, żeby monotonni nie było, organizujesz elastyczny czas pracy… jeśli to dalej nie zmienia niczego.

Totalna beznadzieja.

Ale każde morze beznadziei ma swój brzeg…

Spróbuj  jeszcze jednej rzeczy.

Zacznij od tego

Na skróty

  • Zacznij od tego
  • Co jest miarą Twojego życia? Za co chciałbyś być zapamiętany?
  • Jak wdrożyć to w swojej firmie i w zespole?
  • Jak wdrożyć to małymi krokami?
  • Jakie będziesz mieć z tego korzyści?
  • Podsumowanie

Usiądź na chwilę, zatrzymaj się i pomyśl, tak serio,  jaki jest cel tego co robisz? Po co, dlaczego przychodzisz do pracy?

To nic, że nie znajdziesz odpowiedzi od razu. Może poczekaj do wieczora. Usiądź w cichym, spokojnym miejscu, i spróbuj bardzo, ale to bardzo głęboko zastanowić się co wartościowego jest w tej pracy, którą wykonujesz?

I jeśli nadal nie możesz znaleźć odpowiedzi na to pytanie to…

…pomyśl poważnie czy jesteś we właściwym miejscu?

Uśmiechniesz się zaraz i każesz postukać w głowę, ale…

…zastanawiałeś się kiedyś za co mógłbyś zginąć? Czy jest jakaś wartość, jakiś cel, którego mógłbyś bronić tak bardzo, że mógłbyś za to oddać życie?

Powiesz, że za rodzinę, zgadza się, ale czy za jakąś ideę, wartość, cel?

Znasz przecież Lincolna, Martina Luthera Kinga czy księdza Popiełuszkę. Byli tacy ludzie.

Bo zginąć można za coś w co wierzysz, przecież nie za 3 tys zł miesięcznie.

Jasne, że nie ma co porównywać pracy z tak wielkimi ideami jakie głosili powyżsi, ale zastanów się…

Przecież takie oddanie, taki cel i taka misja, za którą mógłbyś poświęcić życie lub zdrowie jest czymś, do czego nie trzeba byłoby Cię na co dzień motywować.

Co jest miarą Twojego życia? Za co chciałbyś być zapamiętany?

Średnio w pracy spędzamy 13 lat i 2 miesiące swojego życia. Myślimy o niej pewnie dodatkowe 5 lat. To naprawdę szmat czasu. Jeśli  nie zrozumiesz jaki jest Twój cel pracy w miejscu, w którym jesteś to nie uda Ci się zarazić tym innych.

Wierz mi lub nie, ale Twoja rola jako manager polega na tym, żeby sprawić by ludzie stawali się kimś lepszym, czuli się dumni z tego, gdzie pracują i by rozumieli po co robią to, co robią. By codziennie stawali się kimś jeszcze bardziej szlachetnym. Muszą mieć jakąś misję…

Jest pewna historią, która bardzo lubię.

Christopher Wren jest uważany za jednego z największych angielskich architektów wszech czasów.

W 1671 roku udał się do kamieniołomu, skąd robotnicy wydobywali kamień do pewnej budowli. Zwrócił szczególną uwagę na trzech mężczyzn. Jeden z nich kucał, drugi był na w pół pochylony, a trzeci był wyjątkowo zapracowany, nie przestawał uderzać kilofem w wielkie kawałki kamienia.

Słynny architekt podszedł do pierwszego:

– Co robisz? – zapytał zdumiony.

– Zarabiam na życie – odparł robotnik, nawet nie podnosząc wzroku.

– A Ty co robisz? – zapytał drugiego.

– Kuję kamienie na jakiś mur – odpowiedział.

Wren zamilkł i wreszcie udał się do trzeciego z robotników. Do tego, który nawet na moment nie przestawał pracować. Zapytany o cel swojej pracy, z błyskiem w oku i uśmiechem pełnym nadziei odpowiedział bez chwili zawahania:

– Buduję katedrę dla Wszechmogącego!

Historia głosi, że chodziło o katedrę św. Pawła w Londynie. To jedna z najbardziej znanych budowli anglikańskich w Londynie.

Jak myślisz, który z nich został liderem tamtego zespołu?

UCZ SIĘ OD INNYCH MANAGERÓW!
A może chcesz mieć możliwość wprost zapytać innych, doświadczonych managerów o problemy, trudne sprawy, sytuacje bez wyjścia, które spotykasz na co dzień?

Jest takie miejsce!

To zamknięta grupa, która zrzesza lepszych managerów z całej Polski i spoza niej ;) Dołącz do niej i rozwijaj się o wiele szybciej dzięki doświadczeniu innych!
-->Kliknij i poproś o dołączenie

Jak wdrożyć to w swojej firmie i w zespole?

Pozwól, że tutaj posłużę się znaną metodą złotego kręgu, którą opisuje Simon Sinek w swojej książce „Zaczynaj od dlaczego”. Polecam każdemu, bo to krótka i dająca do myślenia książka.

Simon opisuje tu sposoby na konkurencyjność firm, ale to genialnie wpasuje się też w budowanie świadomości sensu istnienia zespołu.

WHAT? CO?

Odpowiedź na to pytanie zna każdy. Zgodzisz się, prawda?

PRZYKŁAD
Produkujemy chemię gospodarczą.

Szkolimy ludzi.

Budujemy wieżowce.

HOW? JAK?

Na to pytanie odpowie już mniej przedsiębiorstw.

PRZYKŁAD

Produkujemy chemię, która jest bezpieczna i najskuteczniejsza na rynku.

Szkolimy ludzi w interaktywny i inspirujący sposób.

Budujemy solidne wieżowce, które przetrwają lata i będą tworzyć unikalny krajobraz każdego miasta.

WHY? DLACZEGO

To jest to kluczowe pytanie. To jest to, o czym jest ten artykuł i szczyt hierarchii motywacji z pierwszej części tego kursu.

Po co istniejesz? Po co to robisz? Nie chodzi o zarabianie pieniądze, bo jak mówi Sinek to tylko efekt tej pracy.

PRZYKŁAD

Produkujemy chemię gospodarczą, żeby każdy z nas mógł jak najszybciej doprowadzić dom do porządku i cieszyć się czasem z rodziną.

Szkolimy ludzi, bo każdy człowiek staje się doskonalszy, szczęśliwszy i może spełniać marzenia jeśli może się rozwijać.

Budujemy wieżowce, by dać schronienie każdej rodzinie, która marzy o prawdziwym szczęściu.

Usiądź z zespołem i zastanówcie się razem po co właściwie ściągacie te należności, dzwonicie z kolejnymi ofertami kredytowymi do klientów czy tworzycie co miesiąc te sprawozdania finansowe? Potem wywieście to w widocznym miejscu na piętrze. Tak, żeby nikt nie zapominał.

Jak wdrożyć to małymi krokami?

Jeśli jesteś szczęśliwym właścicielem domu w dużym mieście lub okolicy to pewnie, jak wielu moich znajomych, nie lubisz sprzątać tych 140 m2 i zatrudniasz pomoc domową, żeby pozbyć się tej mozolnej pracy.

Podejdź kiedyś do osoby, która według Ciebie wykonuje najnudniejszą pracę na świecie i powiedz:

„Bardzo Ci dziękuję za to co robisz. Dzięki Twojemu wysiłkowi ja mogę skupić się na pracy, skończyć ją wcześniej i spędzić więcej czasu z dziećmi, z moją rodziną. Przy tym wszystkim mam prawdziwy porządek w domu, do którego sam bym pewnie nie doprowadził w tak krótkim czasie. Mam czas dla mojej rodziny i to wszystko dzięki Tobie”

Skoro można z pomocą domową, to naprawdę myślisz, że nie można w biurze?

Simon mówi, ze WHY i HOW łączą się naturalnie z naszym mózgiem limbicznym. A to uczucia, zaufanie, wszystko to, co nie jest otulone racjonalnymi pobudkami. To część odpowiedzialna za decyzje i zachowania. Dlatego czasem mówimy, że „serce podpowiada nam, że..”, „czujemy, że powinniśmy zrobić inaczej…”

Z kolei kora mózgowa odpowiada za to, co racjonalne, analityczne. To nasze WHAT. Ale kora mózgowa nie popycha zachowań. Nie popycha nas do działań.

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

Jakie będziesz mieć z tego korzyści?

Pracownik zacznie czuć motywację jakiej nie da mu nikt inny.

Nie odejdzie dla byle podwyżki do konkurencji, bo będzie kierowało nim coś więcej niż pieniądze.

Nie odejdzie, bo będzie wiedział, że nigdzie indziej nie znajdzie takiego szefa i takiej wiary.

Nie będziesz musiał więcej głowić się nad nowym kijem i marchewką.

Podsumowanie

Zastanów się bardzo głęboko w co wierzysz robiąc to, co robisz.

Pomyśl czy zostałeś szefem, bo lubisz ten prestiż wśród znajomych i fajną stopkę na Linkedinie, zapraszanie na ważne telekonferencje, spotkania z senior managementem czy może po prostu uwielbiasz rozwijać ludzi, patrzeć jak wzrastają, jak przekraczają kolejne Rubikony i nie możesz doczekać się usunięcia kolejnej kłody spod ich stóp. Tak, żeby mogli pracować w komforcie i bezpieczeństwie.

I jeśli odpowiesz sobie na pierwsze pytanie i jesteś drugim typem managera to zastanów się teraz jak tą wiarę przelać na pracownika?

Jak go nawrócić?

A później razem spiszcie to, powieście w widocznym miejscu i wracajcie do tego w każdej chwili zwątpienia.

I ta motywacja naprawdę nie ma nic wspólnego z pieniędzmi.

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 13

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Dlaczego projekty się opóźniają i jak temu zaradzić? Rozmowa z Igorem Mrozem
Kolejny post   Motywowanie pracowników – jak to robią doskonali liderzy? Poziom społeczny (cz. 3 z 4)

Powiązane posty

  • piramida-maslowa-hierarchia-potrzeba-abraham-maslow-czołówka

    Piramida Maslowa – Opis hierarchii potrzeb i jej praktyczne zastosowanie

    31 stycznia, 2021
  • jak zdemotywować pracownika

    7 sposobów na zabicie motywacji pracownika

    13 maja, 2019
  • motywowanie-pracowników-promo

    Motywowanie pracowników – jak to robią doskonali liderzy? Poziom społeczny (cz. 3 z 4)

    21 lutego, 2019

1 komentarz

  1. Grzegorz Reply to Grzegorz
    8 marca, 2019 at 6:15 am

    Fajny materiał. Brak motywacji to poważny problem w każdej organizacji, a często jest bagatelizowany.

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT