• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
motywowanie-pracowników

Motywowanie pracowników – jak to robią doskonali liderzy? Hierarchia motywacji (cz. 1 z 4)7 min

motywowanie pracowników

Motywowanie pracowników…

No na ten temat powstało już chyba więcej książek, artykułów, publikacji i filmów niż odcinków Klanu i Mody na sukces razem wziętych.

A mimo to i tak co chwilę pojawia się w przestrzeni publicznej nowy ekspert z nową teorią. Nie zrozum mnie źle, nie mam nic przeciwko. Lepiej poznać dwie teorie więcej niż żadnej. A sam problem z motywowaniem pracowników jest dosyć poważny skoro badania Gallupa wykazały, że tylko 15% pracowników na świecie jest zaangażowanych w pracę.

A co z resztą? W której grupie jesteśmy?

Jak wspominałem teorii są setki, pełno list i pomysłów, sam kiedyś opisałem 88 sposobów na motywowanie pracowników, ale to były sprawy dość podstawowe. Dziś podejdźmy do tematu bardziej kompleksowo i jednocześnie prosto. Bo ja szukam tylko prostych metod, takich łatwych do zrozumienia i przetestowania.

W prostocie siła i dlatego też postanowiłem przedstawić podejście na ten temat, które bardzo mi odpowiada.

To jaki sposób na motywowanie pracowników jest najlepszy?

Na skróty

  • To jaki sposób na motywowanie pracowników jest najlepszy?
  • #1 Motywowanie pracowników poziom 1 – CEL
  • #2 Motywowanie pracowników poziom 2 – SPOŁECZNOŚĆ
  • #3 Motywowanie pracowników poziom 3 – SYTUACYJNY
  • Podsumowanie

Otóż.. nie ma takiego.

Dlaczego?

No przede wszystkim pamiętaj, że każdego motywuje co innego.

Dla jednej osoby mail z gratulacjami z podpiętym szefem w cc wyrzuca pod niebo, a ktoś inny uzna to za tanią tandetę, bo jeśli nie dostanie kasy to żadne coachingi i uznanie nie mają racji bytu.

I mamy w zespołach jeden i drugi typ ludzi przecież. I jeśli trudno Ci oszacować kogo masz w zespole i jakie motywowanie pracowników zadziała proponuję eksperymentować i stworzyć hybrydę różnych metod.

No dobrze. To jak sprawdzić co motywuje mój zespół?

Żeby to zrozumieć trzeba zacząć od źródła. A źródeł motywacji mamy co najmniej trzy. I o nich dziś opowiem…

L. M. Miller przedstawił bardzo prosty model tzw. hierarchii motywacji. To trzy poziomy, które znać powinien każdy manager.
motywowanie pracowników piramoda

#1 Motywowanie pracowników poziom 1 – CEL

motywowanie pracowników 1

Każda firma, a przynajmniej każda szanująca się, powinna kierować się swoją indywidualną misją, wartościami, swoją wizją i mierzalnymi celami. To sens istnienia organizacji, to coś, co było iskrą zapalną, coś, co ją wyróżnia. I nie, to nie ma być zarabianie pieniędzy, bo taki cel ma przecież każdy, bo  żeby realizować misję trzeba też poniekąd zarabiać

Dlaczego to takie ważne?

Bo większość ludzi chce robić rzeczy wielkie i chce pracować w firmie, z którą się utożsamia w dążeniu do czegoś wielkiego.

Przecież strażak, który bądź co bądź ma dosyć powtarzalną pracę, bo to trzeba biec, ubrać się, wsiąść w wóz strażacki, jechać, gasić, wynosić ludzi.. no ale, czy myślisz, że fakt, że każdego dnia zależy od jego pracy ludzkie życie nie sprawia, że jednak robi to co robi z prawdziwym zaangażowaniem i pasją?

Uszczęśliwianie klientów, pomaganie im, spełnianie marzeń, ofiarowywanie im więcej wolnego czasu, który mogą spędzić z rodziną, tworzenie leków, które ratuję ludzkie istnienia, dawanie bezpieczeństwa, spokoju… i tak można wymieniać.

Takie zadanie zawsze będzie motywowało ludzi do działania. Wstyd mi pisać takie banały, ale zespoły naprawdę czasem nie wiedzą po co istnieją i po co istnieje ich firma. Radek Drzewiecki świetnie to opisuje w podcaście, który razem nagraliśmy.

I wiem, że jeśli zapytasz szefa zarządu no to może będzie znał misję, ale szeregowy pracownik? Spróbuj jutro zapytać przypadkową osobę.

Ludzie chcą w coś wierzyć. Dlatego istnieją religie, dlatego ludzie chodzą do Kościoła, choć teoretycznie nie dostają za to nic materialnego.

Firmy, przynajmniej te wielkie, mają swoje misje, bo był taki czas, że wymyślano je masowo, ale co z nich zostało dzisiaj? Nie rdzewieją gdzieś na strychu, pod ósmą zakładką na stronie www?

Zadbajmy o to, serio.

PRZYKŁAD 1

Pracując w dziale doskonalenia procesów wierzę, że swoją pracą oszczędzam czas klientów, pracowników firmy, dzięki temu są szczęśliwsi. Klienci, bo dostają produkt tak szybko jak potrzebują i pracownicy, bo skupiają się tylko na wartościowych zadaniach.

PRZYKŁAD 2
Misja pewnej piekarni: „Produkujemy i sprzedajemy ciasta własnoręcznie wypiekane, które smakują tak dobrze, że każdy klient opuszcza nasz lokal z uśmiechem na twarzy.

PRZYKŁAD 3
Harley Davidson: „By spełniać marzenia poprzez doświadczanie jazdy na motorze.”

Harley nie produkuje motorów. On spełnia ludzkie marzenia…

i uwaga… misję i cel możesz stworzyć na poziomie zespołu.

Np. chcemy, by nasz zespół słynął z otwartości, gotowości do pomocy w każdym czasie i precyzji oraz jakości jakiej nie dostarcza nikt inny.

#2 Motywowanie pracowników poziom 2 – SPOŁECZNOŚĆ

Kolejne źródło motywacji i motywowania pracowników wynika z naszej ludzkiej natury. To coś, co towarzyszy nam od czasów prehistorycznych i z czym trudno wygrać.

Mowa tu o chęci i motywacji wynikającej z pracy w grupie, w zespole. Ludzie tego szukają. Szukają kogoś, z kim mogą dzielić się sukcesem, porażką, z kim mogą wspólnie myśleć, rozwiązywać problemy i posiadać więź. Większość ssaków łączy się w stada bo tak jest bezpieczniej, łatwiej im przetrwać i są szczęśliwsze.

To jaka jest relacja i jak zespół funkcjonuje jako całość ma ogromny wpływ na motywowanie pracowników, na bycie zmotywowanym do wykonywania swojej pracy jak najlepiej.

Jest cała masa ciekawych badań, które dowodzą, że praca jest lepiej wykonywana w zespole.

motywowanie pracowników 2

Przykład?

Naukowcy z Oxford University odkryli, że gracze zespołowi mogą znieść dwa razy więcej bólu niż samotnicy.

Na Harvard University zbadano pewną grupę kardiologów i okazało się, że ci pracujący w swoich standardowych zespołach w szpitalu, który dobrze znają (bez ciągłego zmieniania zespołu i miejsca) osiągają o wiele lepsze wyniki.

Z kolei badacze z University of California dowiedli, że przykładanie zbyt dużej wagi do wyników indywidualnych osób, nie całych zespołów, niszczy zdrową kulturą organizacji.

Jeśli zespołu nie ma, bo pracujesz sam albo w istniejącym zespole nie ma żadnej relacji i w efekcie nikt nikogo nie zna albo nie lubi to cóż… wyniki mogą być wymięte jak egzemplarz starej gazety.

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

#3 Motywowanie pracowników poziom 3 – SYTUACYJNY

To motywowanie pracowników jest najbardziej materialne, namacalne. Tutaj zakwalifikujemy wszystkie elementy motywacji związane z pewnymi bodźcami.

Mówię tu o tym wszystkim, co wywołuje pewną reakcję na daną akcję. To nagrody, kary, wszystkie te drobne formy indywidualnego uznania dla pracownika. Ale jeśli jako manager zatrzymujesz się na tym poziomie, to cóż, trochę pracy domowej do odrobienia jeszcze jest.

motywowanie pracowników 3

PRZYKŁAD 4
Jeśli nie osiągnę miesięcznych SLAs, nie otrzymam premii.

PRZYKŁAD 5
Pracownik stara się bardziej niż inni, oprócz standardowej pracy angażuje się w szkolenie nowych pracowników, dołącza do zespołów projektowych, zgłasza się do testowania nowego systemu, ale manager kompletnie tego nie docenia.

Wykonujemy naszą pracę dobrze z odpowiednią motywacją, dlatego, że proces jest tak skonstruowany, że złamanie zasad będzie wiązało się z konsekwencjami lub dostanę coś w zamian bardzo szybko.

DARMOWY E-BOOK I ZAPIS NA NEWSLETTER

Podaj swoje imię i maila a podeślę Ci e-book, który podrzuci Ci masę pomysłów na integrację zespołów z pełnymi instrukcjami

W skrócie Akcja-Reakcja. To trochę taki model transakcyjny, coś za coś.

Średnie jeśli chodzi o długoterminową lojalność pracownika, ale potrzebne i co ważne, na ten poziom manager ma największy wpływ, a zasady tu panujące opisuje szerzej model ABC, o czym będzie jeszcze w kolejnym wpisie.

UCZ SIĘ OD INNYCH MANAGERÓW!
A może chcesz mieć możliwość wprost zapytać innych, doświadczonych managerów o problemy, trudne sprawy, sytuacje bez wyjścia, które spotykasz na co dzień?

Jest takie miejsce!

To zamknięta grupa, która zrzesza lepszych managerów z całej Polski i spoza niej ;) Dołącz do niej i rozwijaj się o wiele szybciej dzięki doświadczeniu innych!
-->Kliknij i poproś o dołączenie

Podsumowanie

Żeby lepiej zrozumieć proces i metody motywowania pracowników trzeba najpierw zrozumieć poziomy motywacji i psychologiczne aspekty motywacji. Dopiero zrozumienie tych trzech wymiarów może pomóc w zbudowaniu konkretnego planu działania.

A druga ważna sprawa do zapamiętania to fakt, że nie każdego pracownika będzie motywowało to samo. I to największe wyzwanie.

P.S. Randstad robił kiedyś badania, które wykazały, że prawie 60% pracowników jest w stanie mniej zarabiać jeśli ktoś im zagwarantuje, że będą mieć fajnego szefa. Widzisz, Twoja rola jest naprawdę ważna.

P.S.2 Zapraszam do dołączenia do –>grupy na FB, gdzie razem z innymi managerami możesz wymieniać się doświadczeniami i uczyć się od innych.

motywowanie pracowników 3

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.9 / 5. Liczba głosów 9

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Jak być bardziej produktywnym? Rozmowa z Piotrem Nabielcem
Kolejny post   Dlaczego projekty się opóźniają i jak temu zaradzić? Rozmowa z Igorem Mrozem

Powiązane posty

  • piramida-maslowa-hierarchia-potrzeba-abraham-maslow-czołówka

    Piramida Maslowa – Opis hierarchii potrzeb i jej praktyczne zastosowanie

    31 stycznia, 2021
  • jak zdemotywować pracownika

    7 sposobów na zabicie motywacji pracownika

    13 maja, 2019
  • motywowanie-pracowników-promo

    Motywowanie pracowników – jak to robią doskonali liderzy? Poziom społeczny (cz. 3 z 4)

    21 lutego, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT