• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
metoda smart tło

Metoda SMART – Zaplanuj i zrealizuj każdy cel w 5 krokach8 min

ustalanie celów

Metoda SMART to jedna z najbardziej znanych metod pomagających w wyznaczaniu celów. Jasne, dobrze wyznaczone cele są kluczowym elementem sukcesu w każdej dziedzinie życia, niezależnie od tego, czy mówimy o biznesie, edukacji czy życiu osobistym. W tym artykule opowiem, czym jest metoda wyznaczania celów SMART, jaka jest historia jej powstania i znajdziesz też przykłady zastosowań oraz najczęściej popełniane błędy.

SMART – Co to takiego?

Na skróty

  • SMART – Co to takiego?
  • Metoda SMART – Historia
  • Metoda SMART – Przykład z firmy produkcyjnej
  • Metoda SMART – Przykład zespołu sprzedażowego
  • Metoda SMART – Przykład z życia osobistego
  • Metoda SMART – Korzyści
  • Metoda SMART – Pułapki
  • Kiedy nie powinieneś stosować metody SMART?
  • Cele SMART – Podsumowanie
  • Super, że jesteś!

Metoda SMART to podejście, które pomaga w określeniu celów biznesowych, osobistych lub edukacyjnych. Założeniem tej metody jest stworzenie celów, które są: konkretnie określone, mierzalne, osiągalne, istotne oraz określone w czasie. Każda litera w akronimie SMART odpowiada jednemu z tych kryteriów:

S – Specific (konkretne)

Cel powinien być dokładnie określony i jasny, aby można było łatwo zrozumieć, co jest potrzebne do jego osiągnięcia. Definicja musi być jasna dla wszystkich.

M – Measurable (mierzalne)

Cel powinien być mierzalny, tak żeby można było określić postęp w jego osiąganiu i wyznaczyć kryteria sukcesu. Chodzi o konkretny miernik, który pozwoli Ci ustalić, na jakim etapie jest realizacja celu.

A – Achievable (osiągalne)

Cel powinien być realistyczny i osiągalny, aby można było zmotywować się do jego osiągnięcia i uniknąć poczucia porażki. Musisz być w stanie uwierzyć, że będzie możliwe osiągnięcie celu.

R – Relevant (istotne)

Cel powinien być istotny dla osoby lub organizacji, aby był wartościowy i motywujący. Warto upewnić się, że dany cel pomaga Ci w realizacji długoterminowych aspiracji.

T – Time-bound (określony czasowo)

Cel powinien mieć określony termin realizacji, aby można było powiedzieć, kiedy powinien zostać osiągnięty. Najlepiej to zapisać.

Metoda SMART – Historia

Metoda SMART została zaproponowana w latach 80. XX wieku przez George’a T. Dorana, autora artykułu „There’s a S.M.A.R.T. way to write management’s goals and objectives„.

Metoda SMART George Doran

Artykuł ten opisywał, jak ważne jest określenie konkretnych celów, które są mierzalne i osiągalne. Metoda SMART szybko zyskała popularność wśród menedżerów, kierowników i liderów biznesowych, którzy zaczęli stosować ją do określania celów w swoich organizacjach.

Była łatwa do zapamiętania i skuteczna.

Metoda SMART – Przykład z firmy produkcyjnej

Załóżmy, że manager działu produkcji ma za zadanie poprawić wydajność pracy swojego zespołu. Aby to osiągnąć, postanawia określić cel używając metody SMART, dla swoich pracowników w dziale produkcji.

metoda SMART cele 1

PRZYKŁAD
Cel: Zwiększenie wydajności produkcji o 10% w ciągu następnych 6 miesięcy.

Specyficzny (S): Cel jest konkretny. Jest podana konkretna wartość – 10% wzrost wydajności produkcji.

Mierzalny (M): Cel jest mierzalny za pomocą wskaźnika wydajności produkcji. Zakładamy, że istnieją w firmie mierniki, które można na bieżąco monitorować.

Osiągalny (A): Cel jest osiągalny. Proponowana poprawa nie jest przesadnie wysoka.

Istotny (R): Cel jest istotny dla rozwoju biznesu, a tym samym rozwoju zawodowego managera i pracowników firmy.

Terminowy (T): Cel jest określony w czasie, tj. 6 miesięcy.

Metoda SMART – Przykład zespołu sprzedażowego

Tym razem wyobraź sobie, że mamy dział sprzedaży, a jego szef zamierza pomóc zespołowi zwiększyć sprzedaż.

metoda SMART cele sprzedaż

PRZYKŁAD
Cel: Zwiększenie sprzedaży ubezpieczeń o 5% w ciągu następnych 3 miesięcy.

Specyficzny (S): Mamy konkretną liczbą – 5%. Ponadto wiemy, że zespół powinien lepiej kwalifikować potencjalnych klientów, aby spędzał czas tylko na kontakcie z osobami, które prawdopodobnie dokonają zakupu.

Mierzalny (M): Wynik mierzony jest sumą sprzedaży. Wyniki podaje dział finansowy na zakończenie każdego tygodnia i miesiąca.

Osiągalny (A): Zidentyfikowano główny powód, dla którego potencjalni klienci nie kupują – nie w pełni pasują do naszego rynku docelowego. Jeśli uda się upewnić, że wszyscy potencjalni klienci, do których zespół wykonuje telefony, pasują do rynku docelowego, sprzedaż prawdopodobnie wzrośnie.

Istotny (R): Głównym celem jest wzrost sprzedaży firmy o ponad 3% w tym roku. Realizacja celu tego działu przyczyni się do realizacji celów całej firmy.

Terminowy (T): Cel jest określony czasowo – 3 miesiące.

Metoda SMART – Przykład z życia osobistego

metoda SMART cele relacje

PRZYKŁAD
Cel: Zamierzam poprawić swoje relacje z bliskimi.

Specyficzny (S): Rozwinę swoje relacje z mamą, Markiem, swoim przyjacielem i Kasią, moją kuzynką.

Mierzalny (M): Zadzwonię do każdej z tych osób dwa razy w tygodniu.

Osiągalny (A): Rzadko rozmawiamy, ale zawsze mówimy, że byłoby miło porozmawiać więcej.

Istotny (R): Chcę pogłębić swoje relacje z bliskimi, poczuć się bardziej kochanym i wspieranym w moim życiu oraz wspierać tych, których kocham i cenię.

Terminowy (T): Będę trzymał się tego planu przez 3 miesiące, a następnie ponownie ocenię i zaplanuję kolejne kroki.

Metoda SMART – Korzyści

Metoda SMART to skuteczny sposób na zachowanie porządku i osiąganie celów. Jest łatwa do zapamiętania. Pomaga poszczególnym osobom i organizacjom skupić się na wykonywanym zadaniu i upewnić się, że pracują nad właściwymi celami.

Ten sposób ustalania celów pomaga też utrzymać motywację wszystkich. A to z tym managerowie mają najwięcej kłopotów. System ułatwia śledzenie postępów i sprawdzanie, jaki jest status realizacji celów. Może to być świetne źródło motywacji, ponieważ pozwala zobaczyć, jak daleko zaszedłeś i jak blisko jesteś osiągnięcia swoich celów. 

metoda SMART cele jump

Metoda SMART – Pułapki

Metoda SMART jest przydatnym narzędziem do ustalania celów, ale… istnieją pewne pułapki i błędy, które można popełnić przy jej stosowaniu. Oto niektóre z nich:

#1 Złe dopasowanie celów

Najczęstszym błędem jest ustalenie celów, które nie są odpowiednie dla organizacji lub dla osoby, która ma je osiągnąć. Niektóre cele mogą być zbyt ambitne lub zbyt łatwe, co może prowadzić do frustracji lub braku motywacji. Oprócz tego trzeba upewnić się, czy ta konkretna osoba ma odpowiednie kompetencje, żeby dany cel zrealizować.

#2 Brak elastyczności

Czymś naturalnym w biznesie jest to, że warunki mogą ulec zmianie. Przeczytaj ten artykuł o Agile. Dlatego też ważne jest, aby cel był dostosowany do zmieniających się okoliczności. Zwyczajnie czasem trzeba cel aktualizować, zmieniać, żeby nadążyć za rynkiem, konkurencją.

#3 Różne definicje

Cel powinien być bardzo konkretny i jednoznaczny. Nie może być wątpliwości co do tego, co trzeba osiągnąć. Jeśli cel jest zbyt ogólny lub nieprecyzyjny, może to prowadzić do niejasności i ostatecznie nikt nie będzie wiedział, co ma robić.

#4 Niedostateczna motywacja

Cel powinien działać motywująco, aby osoba lub zespół, który ma go osiągnąć, był skłonny do podjęcia odpowiednich działań. Bez odpowiedniej motywacji, osiągnięcie celu może być niesamowicie trudne lub niemożliwe. Dlatego łącz cele z celami organizacji i osobistymi aspiracjami pracownika.

metoda SMART cele motywacja

#5 Brak mierzalności

Jeśli cel nie jest mierzalny, nie można określić, czy został osiągnięty. Skąd będziemy wiedzieć, że możemy ogłosić sukces? Dlatego też cel powinien być zdefiniowany w sposób, który umożliwia łatwe i precyzyjne określenie, czy został osiągnięty.

#6 Ustalenie celów sprzecznych ze sobą

Czasem może się zdarzyć, że cele, które zostały ustalone, są sprzeczne ze sobą lub mogą się wzajemnie wykluczać. Znasz powiedzenie, że produkt czy usługa może być tania, dobrej jakości i szybko zrealizowana, ale… możesz wybrać tylko dwa z trzech czynników?

Dlatego też ważne jest, aby cele były ze sobą spójne.

Kiedy nie powinieneś stosować metody SMART?

Mimo że metoda SMART jest skuteczna i popularna, to istnieją pewne sytuacje, w których nie jest ona najlepszym narzędziem.

#1 Praca kreatywna

Metoda SMART pomaga w formułowaniu celów konkretnych, mierzalnych i osiągalnych, a nie na celach kreatywnych i nieszablonowych. Jeśli twój cel wymaga innowacyjnego myślenia, kreatywności, metoda SMART może być zbyt ograniczająca. Zerknij na artykuł o design thinking.

metoda SMART cele kreatywność

#2 Duża złożoność

W przypadku bardziej złożonych celów, np. projektów długoterminowych, metoda SMART może nie uwzględniać wystarczająco wielu zmiennych i elementów, które wpływają na osiągnięcie celu. Raczej staraj się rozbić projekt na mniejsze etapy, składowe i do nich przypisz konkretne cele.

#3 Brak kontroli

Czasami cele zależą od czynników, na które nie mamy wpływu, np. wyniku działań konkurencji czy zmieniających się warunków rynkowych. W takich sytuacjach trudno jest osiągnąć cele zgodnie z góry ustalonymi wymaganiami metody SMART. W zmieniającym się świecie cele trzeba aktualizować, żeby nadal były czymś motywującym dla pracowników.

#4 Zbyt duża elastyczność

W niektórych przypadkach cele SMART mogą być zbyt elastyczne i dopuszczać wiele interpretacji, co prowadzi do sprzecznych oczekiwań w zespole lub organizacji. Upewnij się, że wszyscy w zespole tak samo rozumieją poszczególne elementy metody SMART. Mają to samo rozumienie i tę samą definicję tego samego celu.

Cele SMART – Podsumowanie

Metoda SMART to dobry sposób na ustalanie celów. Jest prosta, powszechna, łatwa do zapamiętania i zawiera kluczowe elementy, którą ułatwią Ci realizację celu. Ważne jest też, aby regularnie wracać do swoich celów i upewniać się, że wciąż jesteśmy na właściwej drodze. Zapraszam do artykułu o Macierzy Eisenhowera.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Cykl Kolba – Zaprojektuj idealne szkolenie
Kolejny post   Charyzma – opis i 12 technik budowania charyzmy

Powiązane posty

  • Postanowienia noworoczne – Jak zacząć je realizować?

    3 stycznia, 2023
  • Analiza SWOT – Zbuduj strategię firmy i kariery w kilku krokach

    19 listopada, 2020
  • OKR-cele

    Metoda OKR – Jak Google, Facebook wyznaczają cele swoim pracownikom?

    21 sierpnia, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT