• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
menlo

Menlo – firma w której pracownicy pracują ze swoimi dziećmi10 min

kultura organizacji

Setki razy to słyszałeś.

Chcesz być niezapomnianym, rewelacyjnym, wspaniałym szefem. Unikatowym przedsiębiorcą. Jedynym w swoim rodzaju specjalistą.

I wszyscy jak mantrę powtarzają: „Chcesz mieć dochodowy biznes? To wymyśl coś, na co nikt jeszcze nie wpadł!„

Brzmi znajomo?

Ale wiesz co…?

To wcale nie tak.

Bo i racja. Unikatowe wynalazki mogą się sprzedać, ale skoro nawet wielcy odkrywcy kopiowali swoje wynalazki…

Wiesz, że to nie Henry Ford wynalazł samochód? To Benz zrobił to pierwszy.

I to nie Edison wymyślił żarówkę. Zrobili to przed nim Hiram Stevevs Maxim i Jospeh Wilson Swan.

I w masie biznesów tak było. Ludzie kopiują. Też możesz, ale jeśli już to od najlepszych.

Są takie firmy, który wymyśliły naprawdę skuteczne sposoby zarządzania i podejścia do klienta i pracownika. Firmy, do których wycieczki przyjeżdżają, by przyglądnąć się jak pracownicy tam pracują.

Należy do nich informatyczna firma Menlo Innovations. I o nich dzisiejszy wpis.

Co możesz skopiować od Menlo?

Już mówię.

To całkiem świeża, wydawałoby się zwykła firma IT jakich wiele.

W 2015 do biura przez ich biuro przewinęło się 4000 ludzi (przez biuro firmy zatrudniającej niespełna 40 osób), którzy przyjechali tylko po to, by zobaczyć sukces zarządzania w tej firmie.

Wylądowali na liście najlepszych małych firm magazynu Forbes.

No dobra. Co takiego robią inaczej?

#1 Chwytliwa misja Menlo

Na skróty

  • #1 Chwytliwa misja Menlo
  • Super, że jesteś!
  • #2 Zarządzanie przez radość, nie przez strach
  • #3 Nieprzeciętne podejście do klienta
  • #5 Praca w parach
  • #6 Częste zmiany załogi
  • #7 Adwokaci jakości Menlo
  • #8 Pracowników zatrudniają pracownicy
  • #9 Walczą z nudą
  • #10 Eliminacja outlooka w komunikacji
  • #11 Zero tolerancji do… nadgodzin
  • #12 Zmęczony pracownik męczy swoją pracę
  • Podsumowując…

Cytuję “…by zakończyć ludzkie cierpienie w odniesieniu do technologii…” i tam wymieniają 3 grupy osób, których dotyczy ich praca: klienci, zespoły projektowe i sponsorzy projektów.

Zakończyć ludzkie cierpienie w związku z technologią.

Przyznaj, że brzmi intrygująco w porównaniu do wszystkich innych misji typu „...mamy pasję do tworzenia kostki brukowej” albo „…klient nasz pan”.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

#2 Zarządzanie przez radość, nie przez strach

Richard Sheridan, CEO i współtwórca firmy, pracował wcześniej dla kilku pracodawców, którzy z motywowania przez strach, mówienie, że na twoje miejsce jest milion CV i takie tam, zrobili poranny sport.

Rich tego nie chciał. Po wielu latach pracy zaczął myśleć o opuszczeniu branży, ale ostatecznie nie zrobił tego. Podjął inną decyzję. Postanowił zostać i zmienić ją. Otworzył firmę i zaczął powoli budować coś innego.

W Menlo Innovations nie ma drzwi. CEO siedzi tam, gdzie pracownicy mu każą. Ogólnie niewiele ma do powiedzenia.

Pracownicy mogą wziąć dwumiesięczny urlop i szef nie robi większego problemu.

Ale to jeszcze nie koniec…

Na pewnej konferencji Richard opowiedział historię jednej z pracownic Menlo.

Był rok 2007.

Tracy urodziła małą Maggie.

Była na urlopie macierzyńskim przez 3 miesiące. Po tym niezbyt długim okresie (w USA nie jest tak kolorowo jak w Polsce) wróciła do biura mówiąc:

– Jestem gotowa i pełna energii do powrotu do pracy! – krzyknęła do szefa.

– Wspaniale, nie mogliśmy się Ciebie doczekać – odpowiedział.

– Noo… jest tylko jeden problem. Maggie jest zbyt mała na żłobek, dziadkowie mieszkają setki mil stąd i… i… my naprawdę nie wiemy co robić – powiedziała coraz mniej tryskającym wigorem głosem Tracy.

W tym momencie w głowie szefa odzywały się dwa sprzeczne głosy. Jeden krzyczał, by nawet nie ważył się robić nic głupiego, a drugi “no przecież tak lubisz dzieci”.

– HRy cię zabiją – powiedział pierwszy głos, na co drugi – Przecież Ty nie masz HRów!

Rich spojrzał wreszcie na Tracy i powiedział:

– Przynieś ją tutaj!

– Co masz na myśli? – zapytała.

– No przynieś ją do biura. Do Menlo.

– Jak to? Na cały dzień?

– Tak!

– Ale codziennie?

– A dlaczego nie?

– A co jeśli będzie hałasować, płakać?

– Zobacz, tu i tak jest głośno jak w ruchliwej knajpie. Przecież nawet jej nie usłyszymy…

– Ale co jeśli…

– Tracy! Na miłość Boską, jesteś matką, zrobisz to co będzie trzeba, ufam Ci że sobie poradzisz.

Tym sposobem pracownicy, którzy nie mają z kim zostawić dziecka po prostu zabierają je ze sobą do pracy. I tak małe dzieciaki uczą się współpracy w zespole, projektowania, planowania, zarządzania i poganiania programistów. Menlo dorobiło się już ośmiu dzieciaków.

CEO czasem zastaje rano na swoim biurku karteczkę z napisem:

„Przepraszam Pani Rich, za to, że wczoraj zwymiotowałam na pańskie buty…”

Dzięki dzieciom w firmie odkryli też wiele ciekawych rzeczy…

Np. że bardzo rzadko to mama biegnie do swojego płaczącego dziecka. Zespół zabija się o to kto pierwszy dobiegnie do niemowlaka. Biją się o swoją kolej. Może to ich odstresowuje?

Zauważyli też, że klienci są o wiele bardziej spokojni i wyrozumiali kiedy w czasie spotkania biznesowego w pokoju jest dziecko…

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

#3 Nieprzeciętne podejście do klienta

Menlo inovations firma

Tutaj Menlo ma kilka zasad, które spełnić musi klient, by uwaga, mógł zostać ich klientem.

Punkt 1. Pary antropologów

Menlończycy nie zakładają, że klient wie, czego chce.

Przed podjęciem się programowania tzw. antropolodzy spędzają jakiś czas u klienta. Realnie idą i siedzą u niego w firmie. Patrzą jak pracuje, co robi, jak obecnie radzi sobie z procesem, jakie ma wartości, co go wkurza. Rozmawiają z pracownikami, przełożonymi itd.

Na tej podstawie budują obraz przyszłego systemu, który ma ułatwić im życie, bez potrzeby tworzenia skomplikowanych instrukcji.

Antropolog to bardziej pełen empatii psycholog niż programista.

Punkt 2. Mapa persony

Antropolog tworzy mapę osoby – klienta.

Nazywa konkretnie końcowego użytkownika, przypisuje mu określony wiek, umiejętności, cechy, potrzeby itp. Nawet go rysuje. Bo przecież po kilku tygodniach w firmie dowiesz się wszystkiego. I o klientach i o pracownikach.

Punkt 3. Karty historii

Przyszły program jest rozbijany od razu na najdrobniejsze szczegóły, funkcje, cechy. Każda funkcjonalność nowego systemu to oddzielna kartka, tzw. Karta historii, tworzona na post it-cie. Wtedy łatwiej oszacować czas potrzebny na stworzenie danej funkcji. To dosyć Agile-owe podejście.

Menlo Innovations firma

Punkt 4. Testowanie

Żadna nowość. Każdy testuje nowe rozwiązania, a już szczególnie programiści.

Tutaj co tydzień końcowy użytkownik testuje poszczególne funkcje. Antropolodzy patrzą na to, obserwują, widzą od razu co klienta wciąż boli, z czym się nie nadal nie łapie.

Dodatkowo raz w miesiącu menlończycy jadą na testy to siedziby klienta.

#5 Praca w parach

Tu uwaga… programiści pracują w parach. W parach, przy jednym komputerze.

Menlo innovations Firma

Rozrzutność?

Może, ale dzięki temu programiści uczą się od siebie nawzajem, motywują i zapewniają back-up. Nie ma tu zależności, że jakiś fragment programu zależy tylko od jednej osoby, która może zapaść się pod ziemię albo pies jej zachoruje.

O dziwo wcale nie spada ogólna wydajność firmy!

Co jeśli nie pracujesz w IT?

Możesz to przetestować nieco inaczej.

Dwie osoby do dwóch procesów albo dwóch project managerów do dwóch projektów.

#6 Częste zmiany załogi

Nie, nie chodzi o zwalnianie chodzi.

Co tydzień nowy dwuosobowy zespół zabiera się za czyjąś część kodu. Nie zdążą się przyzwyczaić. Pracują ze świadomością, że za kilka dni weźmie to ktoś inny i będą się wstydzić przed kolegami.

Kod przez to podejście musi być przejrzysty, dobrze opisany, wyraźny. Żadnych skrótów, myślników, ptaszków. W ten sposób każdy programista jest w stanie szybko naprawić dziurę, błąd czy cokolwiek, co się pojawi.

#7 Adwokaci jakości Menlo

To nie kontrola jakości, to jej adwokat.

Menlo Innovations Firma

To osoba, która uczestniczy we wszystkich fazach projektu. Od początkowych rozmów z klientem, przez planowanie, design, release, testy itp. O jakość dba nie w środku czy pod koniec a od samego początku. Rola kluczowa, nie dodatek.

#8 Pracowników zatrudniają pracownicy

Czasami na rozmowach w ogóle nie rozmawia się o kompetencjach, o doświadczeniu, historii zatrudnienia itp.

Głównie w Menlo analizuje się dopasowanie do firmy, jej zasad, kultury i klimatu. A mają specyficzną aurę, więc czasem wolą kogoś doszkolić niż męczyć się z mózgiem, które nie potrafi pracować w parach czy większej grupie.

Po kilku miesiącach od rekrutacji współpracownicy odpowiadają na proste pytanie.

“Chcesz z tym człowiekiem dalej pracować w projekcie czy nie?”

Na tej podstawie przedłuża się mu przygodę w Menlo Innovations. Szef ma niewiele do powiedzenia.

#9 Walczą z nudą

Tu nie będę się zbytnio rozwijał, ale chodzi o to, że w Menlo nie chcą mieć ludzi specjalizujących się w jednej tylko technologii. Programiści są zachęcani do zmiany języków i używanych metod. Nie chcą zanudzonych ludzi, którzy po 5-ciu latach w Pythonie czy Pascalu nie mogą już patrzeć na te biblioteki i zaczną ględzić i ciągle narzekać.

Menlo

#10 Eliminacja outlooka w komunikacji

To firma IT, która do wewnętrznej komunikacji używa tzw. “High speed voice technology”

Wiesz co to?

To głos. Rozmowa. Chcesz coś? To podjedź, popatrz na mnie, weź mnie na kawę i zagadaj.

#11 Zero tolerancji do… nadgodzin

Pracownicy pracują tyle ile mają wyryte w kontrakcie – 40 godzin tygodniu. Zero nadgodzin i zero pracy w weekendy. Polityka jest prosta.

Menlo Innovations Firma

Jeśli projekt potrzebuje więcej pracy, więcej roboczogodzin to dodaje się do projektu więcej ludzi. Nie wyciska się z człowieka ostatniej kropli potu.

Bo każdy projekt, który planuje nadgodziny jest po prostu źle zaplanowany.

Mówi się o zrównoważonym rozwoju w kontekście planety, ekosystemu itd. Menlo odnośni ten slogan do człowieka, do pracownika.

Dbamy wszyscy o przyrodę, zieloni przykuwają się do drzew, a kto zadba o zaharowanych na śmierć ludzi?

#12 Zmęczony pracownik męczy swoją pracę

Nie rozumiem skąd przeświadczenie, że pracownik siedzący w pracy 11-stą godziną wykona swoją pracę dobrze.

Będzie robił błędy. Będzie się mylił.

Przecież człowiek nie skupi się o 21 tak samo jak o 9 rano.

W Menlo to jest oczywiste. Błędy powoduję później telefony od klientów, skargi, reklamacje i koniec końców i tak trzeba poświęcać niepotrzebnie czas.

Jeśli jesteś pracownikiem, kierownikiem, menadżerem, przedsiębiorcą to zwyczajnie nie popełniaj tego błędu.

Podsumowując…

Nie zaczynaj czegoś zanim nie zastanowisz się w jakiej kulturze chcesz pracować. W jakiej kulturze chcesz być przekraczając codziennie mury swojego biura.

Wymyśl jak chcesz, by o Tobie, Twoim zespole, Twojej firmie mówiono dookoła. Od tego zacznij.

Jeśli klient zacznie uczestniczyć w Twojej kulturze to znaczy, że stworzyłeś naprawdę silną kulturę.

Pomyśl czego ludzie w życiu potrzebują, i klienci i pracownicy, i zwyczajnie daj im to. Czy to bezpieczeństwo, radość, uśmiech, szansę na kreatywność, szacunek, stabilizację, dumę z pracy.

I to naprawdę nie jest trudne.

Menlo po prostu dużo eksperymentują. Nie wyjdzie ta metoda to inna. Nie boją się błędów.

CEO Menlo Innovations napisał nawet książkę, w której szczegółowo opisuje drogę do prowadzenia szczęśliwych zespołów.

–>Link do książki

Menlo Innovations FIrma

Przykład firmy Menlo daje do myślenia. Jeśli zastanawiasz się co „innowacyjnego” możesz jeszcze u siebie wdrożyć to poczytaj o nich więcej. I kopiuj…

Pracownicy oprócz pensji i darmowych soków będą wreszcie potrzebować dumy z miejsca, w którym są. Będą chcieć chwalić się jak dobrze czują się tam gdzie są. Będą czuć się w pracy jak w domu.

I może to dziwne, nienormalne i w Twoim świecie na pewno nie zadziała, ale mam dziwne przekonanie, że to właśnie tędy droga i te metody zarządzania będą przyszłością. Że to właśnie to będzie działać i to to sprawi, że pracownicy będą zabijać się o choć stojące miejsce w takim pociągu.

Wszystko idzie do przodu, więc czemu nie podejście do pracownika?

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 3

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post 5 dramatów Marii Skłodowskiej-Curie
Kolejny post   Nagroda jubileuszowa – jak ją przyznawać, by była niezapomniana?

Powiązane posty

  • 7 lekcji, których nauczysz się od sprzedawcy butów

    7 zabójczo skutecznych lekcji zarządzania, które da Ci zwykły sprzedawca butów

    13 października, 2017

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT