Design Thinking to dwa słowa, które w ostatnich kilku latach stały się niezwykle modne. Samo brzmienie jest bardzo ładne. W tym tekście poznasz szczegóły tego podejścia do rozwiązywania problemów.
Design Thinking – Co to jest?
Design Thinking to iteracyjne podejście do kreatywnego rozwiązywania problemów. Chodzi o to, by robić rzeczy lepiej, by tworzyć lepsze produkty, a użytkownik końcowy, nasz klient był w centrum. Użytkownik końcowy jest na pierwszym miejscu. To trzeba podkreślić.
Design Thinking nazywane jest też „Myśleniem Projektowym”.
Od samego początku procesu skupiamy się na końcowym użytkowniku produktu, który chcemy stworzyć. W Design Thinking kładzie się nacisk na zrozumienia klienta, poznaniu jego problemów, marzeń, słabości, problemów, tak by zbudować coś, co konkretnie zaspokaja jego potrzeby.
Design Thinking – Pryncypia
Cztery pryncypia Design Thinking wskazane przez Christopha Meinel i Harrego Leifer z dSchool na Uniwersytecie Stanforda to:
#1 Human rule – design thinking
Każda aktywność, każdy projekt dotyczy człowieka i życia społecznego. Nie możemy projektować niczego bez skupienia się na człowieku.
To ważne, bo czasem realizujemy projekt tylko dlatego, że… prezes ma intuicję i genialny pomysł, którego zasadności nikt nie sprawdził. Mamy wtedy spore ryzyko porażki.
#2 Ambiguity rule – design thinking
Niejednoznaczność w postrzeganiu czegoś jest normalna. Każdy ma inne pomysły i potrzeby. Dlatego ważne jest eksperymentowanie do granic swojej wiedzy i zdolności, żeby widzieć sprawy inaczej.
#3 Redesign rule – design thinking
Technologia, wynalazki się zmieniają. Ciągle powstaje coś nowego. Natomiast podstawowe potrzeby człowieka są niezmienne. (więcej w tekście o Piramidzie potrzeb)
#4 Tangibility rule – design thinking
By lepiej komunikować nasz pomysł, nasze rozwiązanie problemu, musimy pokazać klientowi coś namacalnego. Stąd idea prototypowania. Klient musi zobaczyć, poczuć, dotknąć, żeby zostawić rzetelny feedback.
Przygotowałem dla Ciebie prezent. To krótki e-book z opisem 7 popularnych narzędzi wykorzystywanych w trakcie warsztatów Design Thinking. Znajdziesz tam szablony i zastosowanie tych narzędzi.
Design Thinking - Fazy
Design Thinking składa się z 5 podstawowych faz rozwiązywania problemu klienta. Efektem tego ma być produkt lub usługa, która sprawia, że klient tego problemu się pozbędzie.
Design Thinking – Faza Empathise
W tej fazie poznajemy użytkownika końcowego i patrzymy na niego w empatyczny sposób. Wejdź w jego buty, poczuj jego „ból”. Za tym kryje się idea Empathise. Musimy dobrze poznać odbiorcę, dla którego stworzymy nasz produkt.
Musimy zrozumieć jego potrzeby, „bolączki”, lęki, frustracje, marzenia, oczekiwania.
METODY I NARZĘDZIA
- Zbierz informacje o Twoich klientach np. z działu sprzedaży, marketingu, raporty, analizy, listę reklamacji, wyniki firmy,
- Obserwuj klienta korzystającego z obecnego produktu. (Więcej tutaj)
- Wywiady – konkretne dyskusje z klientami na temat ich problemów związanych z danym tematem.
- Mapa empatii - opisujesz 4 elementy dotyczące użytkownika i produktu
Poniżej schemat popularnej Mapy Empatii.
Design Thinking – Faza Define
W tej części zaczynamy formułować definicję problemu.
Einstein zwykł mawiać, że gdyby miał godzinę na rozwiązanie problemu, to 55 minut poświęciłby na zdefiniowanie problemu, a 5 minut na znalezienie rozwiązania.
To ważny punkt, bo odpowiednia definicja problemu jest kluczowa, by znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Zanim zaczniemy coś projektować, kluczowe pytanie to:
NIE: Jak powinien wyglądać produkt?
ALE: Czy w ogóle powinien on powstać?
Końcem tego etapu powinno być kompletne stwierdzenie, kim nasz klient jest i czego potrzebuje, np.
"Młody człowiek, w wieku około 30 lat, pracujący dla dużej korporacji potrzebuje... "
METODY I NARZĘDZIA
Persony – konkretnie opisanie osoby, która jest klientem. Wiek, zawód, zainteresowania, potrzeby. Metoda często wykorzystywana w marketingu. Więcej tutaj.
Customer Journey Map - budujesz mapę doświadczenia klienta. To lista momentów interakcji klienta z firmą, produktem, które budują jego obecne doświadczenie.
Rose Thorn Bud - omawiasz elementy produktu lub usługi, które obecnie działają dobrze (Róża) i te, które mają słabe punkty (Kolce) oraz elementy, które mają potencjał. Uczestnik dostaje 3 karteczki, każda w innym kolorze i opisuje te elementy w danym temacie.
Rose Thorn Bud
Przykład opisania persony
Odkryj Ukryte Moce Excela: Naucz się pisać Makra w Excelu i Zmień Swoją Pracę na Zawsze!"
- Zapisz się na bezpłatny warsztat online i pozwól sobie na transformację swojej codziennej rutyny biurowej dzięki potędze automatyzacji!
- Zainwestujesz godzinę i nauczysz się, jak zautomatyzować swoje zadania w Excelu i zyskać więcej czasu na to, co dla Ciebie ważne.
- Pomogę Ci zacząć rozwijać swoje umiejętności, dzięki którym zaimponujesz swoim przełożonym.
- Zapisz się na mój warsztat i rozpocznij drogę do stania się ekspertem w dziedzinie, która otworzy przed Tobą nowe możliwości zawodowe.
Design Thinking – Faza Ideate
Tutaj zaczyna się zabawa.
Ta część ściśle łączy się z popularnymi metodami myślenia twórczego, np. burzy mózgów.
Celem fazy jest wygenerowanie dużej ilości pomysłów na rozwiązanie problemu w krótkim okresie czasu.
Zadaniem moderatora jest sprawienie, by uczestnicy warsztatów proponowali najbardziej wyszukane, innowacyjne pomysły, by nie myśleli szablonowo.
METODY I NARZĘDZIA
Burza mózgów - więcej przeczytaj w tym tekście.
Filtr pomysłów - metoda oceny pomysłów, dzięki której szybko wybierzesz najbardziej obiecujące rozwiązania.
Future Customer Journey Map - zbudowaną wcześniej mapę zmieniasz na taką, która będzie pożądanym doświadczeniem klienta. W aplikacji MIRO możesz budować takie mapy.
Odwrócone myślenie - to jedna z metod myślenia lateralnego. Jeśli chcemy np. uniknąć błędów medycznych w służbie zdrowie, to by pobudzić kreatywność (być może brzmi to zbyt ekstremalnie) można grupie zadać pytanie "Jak sprawić, być pacjent nie przeżył pobytu w szpitalu?"
Design Thinking – Faza Prototype
Tworzenie prototypu produktu to kolejna faza w Design Thinking. Budujemy niedoskonały, niekoniecznie piękny prototyp produktu. Klient może go zobaczyć, dotknąć, może nawet użyć. Dzięki temu da nam informację zwrotną, czy nasze myślenie o przyszłym produkcie idzie w dobrym kierunku.
Z reguły prototypy są budowane jednorazowo. Zbieramy wczesny feedback od klienta i tworzymy dalej.
METODY I NARZĘDZIA w DESIGN THINKING
Budowa modelu z papieru lub kartonu
Budowa prototypu z klocków Lego
Cyfrowy Prototyp - można stworzyć testową wersję aplikacji, którą będzie przypominać końcową wersję.
Prototypy w Design Thinking możemy podzielić na dwie grupy:
High-Fidelity (bardzo podobne) i Low-Fidelity (nie bardzo podobne) do produktu końcowego.
Przykład poniżej
Design Thinking – Faza Test
Ostatni etap to testowanie produktu przez użytkownika. To faza, w której pozwalamy użytkownikami zacząć używać nie prototypu, a końcowego efektu naszej pracy.
Po tym etapie Design Thinking często musimy wrócić do poprzedniego kroku i dokonać zmian.
Zbierasz informację zwrotną od klienta i na tej bazie podejmujesz decyzję co dalej.
Być może zmienić trzeba będzie funkcjonalności, a może się okazać, że zaadresowaliśmy nie ten problem. Wtedy definicję problemu trzeba będzie stworzyć na nowo.
METODY I NARZĘDZIA
A/B Tests - użytkownik testuje dwie różne wersje produktu i wybiera jedną z nich
Zdalne vs. na żywo - klient samodzielnie testuje produkt albo robi to w naszej obecności
Proś użytkownika, by opowiedział Ci o swoim doświadczeniu z użytkowania produktu
Zadawaj pytania pomocnicze, np. Jak podoba Ci się element...? Co czujesz, kiedy próbujesz..?
W ostatecznym etapie produkt powinien spełnić 3 wymagania:
#1 Pożądanie
Produkt zaspokaja potrzeby klienta. Klient pożąda i jest gotowy zapłacić za produkt.
#2 Wykonalność technologiczna
Czy możliwe jest wykonanie produktu z użyciem dostępnych technologii, zasobów bez ponoszenia ogromnych kosztów finansowych?
#3 Wykonalność komercyjna
Czy Twoje rozwiązanie jest możliwe i opłacalne z punktu widzenia biznesowego?
Design Thinking - kursy i szkolenia
Mam bardzo jasne zdanie na ten temat. Jeśli uczyć się Design Thinking, to u źródła. A podejście i pierwsze kursy powstały na Uniwersytecie Stanforda w 2005 roku, dlatego to tam szukałbym szkoleń, jeśli chcesz uzyskać sensowny certyfikat.
- Kurs Design Thinking na Stanfordzie kosztuje 13 000 USD. Link do szkolenia.
- Ciekawą alternatywą jest kurs Design Thinking na MIT. 12-tygodniowy program kosztuje 3 300 USD. Link do szkolenia
Natomiast żeby zrozumieć podstawy Design Thinking, znajdziesz w internecie oferty na takich platformach, jak Udemy, EdX czy Coursera. Więcej tutaj.
Design Thinking - Narzędzia online
Jest wiele genialnych narzędzi, których można używać, prowadząc projekty Design Thinking. Poniżej wymienię, które narzędzie świetnie będą pasować do poszczególnej fazy.
- Empathize: Typeform,
- Define: Smaply, MakeMyPersona
- Ideate: SessionLab, IdeaFlip
- Prototype: Boords, Mockingbird, POP
- Test: UserTesting, PingPong
- Sla całęgo procesu: Sprintbase,, Miro
Design Thinking - E-book
Przygotowałem dla Ciebie prezent. To krótki e-book z opisem 7 popularnych narzędzi wykorzystywanych w trakcie warsztatów Design Thinking. Znajdziesz tam szablony i zastosowanie tych narzędzi.
Design Thinking a Lean i Agile?
Jeśli jesteś praktykiem szczupłego zarządzania albo ekspertem Agile, to pewnie od razu rzuca Ci się w oczy pewne podobieństwo.
Przecież Lean też skupia się na kliencie. Jest przecież VoC i CTQ. Problem Statement to również kluczowy element w Lean Six Sigma, kiedy budujemy kartę projektu. Podobnie z testowaniem rozwiązań. Mamy przecież cykl PDCA - Plan, Do, Check, Act.
Sesje Problem Solving to jedna z kluczowych praktyk w Lean. Cała koncepcja Design Thinking z mojego punktu widzenia też skupia się na eliminacji marnotrawstwa i zwiększania wartości dla klienta.
Z kolei Agile mocno skupia się na użytkowniku końcowym.
Gdzie zatem ta nowość w Design Thinking?
Nowość jest, choć nie wyolbrzymiałbym. Na pewno będzie to odkrycie dla kogoś, kto dopiero zakłada firmę i nigdy nie tworzył produktów ani nie optymalizował procesów.
Koncepcja jest przyjazna, ale warto znać wszystkie podejścia, bo jeśli Design Thinking skupia się na kliencie, z kolei Agile pomoże nam w iteracyjnej implementacji rozwiązania, a Lean sprawi, że stworzymy coś, co jest efektywne kosztowo oraz upewnimy się, że od początku procesy są unstandaryzowane i nie ma w nich zbyt wiele marnotrawstwa.
Tak czy siak wszędzie najważniejszy jest klient.
Czyli chodzi nam o to samo, prawda?
Design Thinking - Przykład użycia
Jednym z przykładów firm, która powstała w następstwie kursu Design Thinking jest Embrace Innovations.
Cel
Grupa studentów miała zaprojektować niskobudżetowy inkubator dla noworodków, który miał stanowić ułamek ceny tradycyjnych inkubatorów. Urządzania miały służyć w szpitalach w krajach rozwijających się, stąd cena miała być niska.
Po kilku sesjach grupa doszła do nieco oczywistego rozwiązania. Systematycznie obniżajmy koszty usuwając niektóre elementy z obecnie dostępnych inkubatorów oraz stosujmy tańsze zamienniki, starając się utrzymać względną jakość.
Studenci usłyszeli jednak o fazie Empathise.
Realizując ten etap Design Thinking kilka osób poleciało do Nepalu. Na miejscu udali się prosto do miejscowego szpitala i to, co zobaczyli bardzo ich zaskoczyło. Wszystkie inkubatory były puste. Mieli zaprojektować tani produkt, podczas gdy obecne nie były wykorzystywane.
Przyczyna
Większość dzieci, które potrzebowały pomocy rodziła się w małych wioskach oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów od szpitala. Walka o życie dziecka toczyła się nie w szpitalu, a w miejscu, gdzie noworodek przychodził na świat. Nawet jeśli matce jakimś cudem udało się dotrzeć do szpitala z noworodkiem, to nie mogła tam zostać z dzieckiem dłużej niż kilka dni. Była potrzebna swojej rodzinie, a z reguły dzieci musiałyby spędzić w inkubatorze kilka tygodni.
Wniosek
Nowa definicja problemu.
„Jak zbudować urządzenie ogrzewające noworodki, które pomoże rodzicom z małych wiosek uratować życie umierającego dziecka?”
Po pierwsze klientem był rodzic, a nie szpital. Po drugie, tradycyjne podejście trzeba było zmienić.
Rozwiązanie
Powstał produkt przypominający mały śpiwór. Zawierał woreczek z wkładem na bazie parafiny, który po wrzuceniu do gorącej wody mógł utrzymać odpowiednią temperaturę na całej powierzchni do 4 godzin. Produkt mógł być używany poza szpitalem, w dowolnym miejscu na świecie. Cena sięgało zaledwie 25 USD.
Design thinking - podsumowanie
Design Thinking ma w sobie wiele "świeżości" w porównaniu do innych tradycyjnych metod rozwiązywania problemów i jak najbardziej jestem fanem tego podejścia. Firmy zbyt szybko budują sobie wewnętrzne bariery myślowe i technologiczne, przez co to start-upy zaczynają ich wyprzedzać. (AirBnB, Revolut, Uber,...)
Niezmienna pozostaje jedna rzecz. Klient jest centrum wszystkiego. Od niego wszystko się zaczyna i na nim się kończy.
Odkryj Ukryte Moce Excela: Naucz się pisać Makra w Excelu i Zmień Swoją Pracę na Zawsze!"
- Zapisz się na bezpłatny warsztat online i pozwól sobie na transformację swojej codziennej rutyny biurowej dzięki potędze automatyzacji!
- Zainwestujesz godzinę i nauczysz się, jak zautomatyzować swoje zadania w Excelu i zyskać więcej czasu na to, co dla Ciebie ważne.
- Pomogę Ci zacząć rozwijać swoje umiejętności, dzięki którym zaimponujesz swoim przełożonym.
- Zapisz się na mój warsztat i rozpocznij drogę do stania się ekspertem w dziedzinie, która otworzy przed Tobą nowe możliwości zawodowe.
miałam kiedyś o tym na studiach! szkoda, że tak mało firm wie i stosuje design thinking…