• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
design-thinking-co to jest

Design Thinking – opis, narzędzia, przykłady10 min

narzędzia

Design Thinking to dwa słowa, które w ostatnich kilku latach stały się niezwykle modne. Samo brzmienie jest bardzo ładne. W tym tekście poznasz szczegóły tego podejścia do rozwiązywania problemów.

Design Thinking – Co to jest?

Na skróty

  • Design Thinking – Co to jest?
  • Design Thinking – Pryncypia
    • #1 Human rule – design thinking
    • #2 Ambiguity rule – design thinking
    • #3 Redesign rule – design thinking
    • #4 Tangibility rule – design thinking
  • Design Thinking – Fazy
    • Design Thinking – Faza Empathise
    • Design Thinking –  Faza Define
    • Super, że jesteś!
    • Design Thinking –  Faza Ideate
    • Design Thinking –  Faza Prototype
    • Design Thinking –  Faza Test
  • Design Thinking – kursy i szkolenia
  • Design Thinking – Narzędzia online
  • Design Thinking – E-book
  • Design Thinking a Lean i Agile?
  • Design Thinking – Przykład użycia
    • Cel
    • Przyczyna
    • Wniosek
    • Rozwiązanie
  • Design thinking – podsumowanie
    • Super, że jesteś!

Design Thinking to iteracyjne podejście do kreatywnego rozwiązywania problemów. Chodzi o to, by robić rzeczy lepiej, by tworzyć lepsze produkty, a użytkownik końcowy, nasz klient był w centrum. Użytkownik końcowy jest na pierwszym miejscu. To trzeba podkreślić.

Design Thinking nazywane jest też „Myśleniem Projektowym”.

design thinking problem pomysł rozwiazanei

 

Od samego początku procesu skupiamy się na końcowym użytkowniku produktu, który chcemy stworzyć. W Design Thinking kładzie się nacisk na zrozumienia klienta, poznaniu jego problemów, marzeń, słabości, problemów, tak by zbudować coś, co konkretnie zaspokaja jego potrzeby.

Design Thinking – Pryncypia

Cztery pryncypia Design Thinking wskazane przez Christopha Meinel i Harrego Leifer z dSchool na Uniwersytecie Stanforda to:

#1 Human rule – design thinking

Każda aktywność, każdy projekt dotyczy człowieka i życia społecznego. Nie możemy projektować niczego bez skupienia się na człowieku.

To ważne, bo czasem realizujemy projekt tylko dlatego, że… prezes ma intuicję i genialny pomysł, którego zasadności nikt nie sprawdził. Mamy wtedy spore ryzyko porażki.

design thinking man center

#2 Ambiguity rule – design thinking

Niejednoznaczność w postrzeganiu czegoś jest normalna. Każdy ma inne pomysły i potrzeby. Dlatego ważne jest eksperymentowanie do granic swojej wiedzy i zdolności, żeby widzieć sprawy inaczej.

#3 Redesign rule – design thinking

Technologia, wynalazki się zmieniają. Ciągle powstaje coś nowego. Natomiast podstawowe potrzeby człowieka są niezmienne. (więcej w tekście o Piramidzie potrzeb)

#4 Tangibility rule – design thinking

By lepiej komunikować nasz pomysł, nasze rozwiązanie problemu, musimy pokazać klientowi coś namacalnego. Stąd idea prototypowania. Klient musi zobaczyć, poczuć, dotknąć, żeby zostawić rzetelny feedback.

[divider style=”0″]

Przygotowałem dla Ciebie prezent. To krótki e-book z opisem 7 popularnych narzędzi wykorzystywanych w trakcie warsztatów Design Thinking. Znajdziesz tam szablony i zastosowanie tych narzędzi.

design-thinking-e-book-3-d

 

 

Design Thinking – Fazy

Design Thinking składa się z 5 podstawowych faz rozwiązywania problemu klienta. Efektem tego ma być produkt lub usługa, która sprawia, że klient tego problemu się pozbędzie.

design-thinking-etapy

 

 

Design Thinking – Faza Empathise

W tej fazie poznajemy użytkownika końcowego i patrzymy na niego w empatyczny sposób. Wejdź w jego buty, poczuj jego „ból”. Za tym kryje się idea Empathise. Musimy dobrze poznać odbiorcę, dla którego stworzymy nasz produkt.

 

design thinking klient przestraszony

Musimy zrozumieć jego potrzeby, „bolączki”, lęki, frustracje, marzenia, oczekiwania.

METODY I NARZĘDZIA

  • Zbierz informacje o Twoich klientach np. z działu sprzedaży, marketingu, raporty, analizy, listę reklamacji, wyniki firmy,
  • Obserwuj klienta korzystającego z obecnego produktu. (Więcej tutaj)
  • Wywiady – konkretne dyskusje z klientami na temat ich problemów związanych z danym tematem.
  • Mapa empatii – opisujesz 4 elementy dotyczące użytkownika i produktu

Poniżej schemat popularnej Mapy Empatii.

design thinking mapa empatii

Design Thinking –  Faza Define

W tej części zaczynamy formułować definicję problemu.

Einstein zwykł mawiać, że gdyby miał godzinę na rozwiązanie problemu, to 55 minut poświęciłby na zdefiniowanie problemu, a 5 minut na znalezienie rozwiązania. 

To ważny punkt, bo odpowiednia definicja problemu jest kluczowa, by znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Zanim zaczniemy coś projektować, kluczowe pytanie to:

NIE: Jak powinien wyglądać produkt?

ALE: Czy w ogóle powinien on powstać?

Końcem tego etapu powinno być kompletne stwierdzenie, kim nasz klient jest i czego potrzebuje, np.

„Młody człowiek, w wieku około 30 lat, pracujący dla dużej korporacji potrzebuje… „

METODY I NARZĘDZIA

Persony – konkretnie opisanie osoby, która jest klientem. Wiek, zawód, zainteresowania, potrzeby. Metoda często wykorzystywana w marketingu. Więcej tutaj.

Customer Journey Map – budujesz mapę doświadczenia klienta. To lista momentów interakcji klienta z firmą, produktem, które budują jego obecne doświadczenie.

Rose Thorn Bud – omawiasz elementy produktu lub usługi, które obecnie działają dobrze (Róża) i te, które mają słabe punkty (Kolce) oraz elementy, które mają potencjał. Uczestnik dostaje 3 karteczki, każda w innym kolorze i opisuje te elementy w danym temacie.

Rose Thorn Bud

design thinking define faza

Przykład opisania persony

design thinking persona

źródło


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

Design Thinking –  Faza Ideate

Tutaj zaczyna się zabawa.

Ta część ściśle łączy się z popularnymi metodami myślenia twórczego, np. burzy mózgów.

Celem fazy jest wygenerowanie dużej ilości pomysłów na rozwiązanie problemu w krótkim okresie czasu.

Zadaniem moderatora jest sprawienie, by uczestnicy warsztatów proponowali najbardziej wyszukane, innowacyjne pomysły, by nie myśleli szablonowo.

METODY I NARZĘDZIA

Burza mózgów – więcej przeczytaj w tym tekście. 

Filtr pomysłów – metoda oceny pomysłów, dzięki której szybko wybierzesz najbardziej obiecujące rozwiązania.

Future Customer Journey Map – zbudowaną wcześniej mapę zmieniasz na taką, która będzie pożądanym doświadczeniem klienta. W aplikacji MIRO możesz budować takie mapy.

Odwrócone myślenie – to jedna z metod myślenia lateralnego. Jeśli chcemy np. uniknąć błędów medycznych w służbie zdrowie, to by pobudzić kreatywność (być może brzmi to zbyt ekstremalnie) można grupie zadać pytanie „Jak sprawić, być pacjent nie przeżył pobytu w szpitalu?”

Design Thinking –  Faza Prototype

Tworzenie prototypu produktu to kolejna faza w Design Thinking. Budujemy niedoskonały, niekoniecznie piękny prototyp produktu. Klient może go zobaczyć, dotknąć, może nawet użyć.  Dzięki temu da nam informację zwrotną, czy nasze myślenie o przyszłym produkcie idzie w dobrym kierunku.

design thinking prototyp

Z reguły prototypy są budowane jednorazowo. Zbieramy wczesny feedback od klienta i tworzymy dalej.

METODY I NARZĘDZIA w DESIGN THINKING

Budowa modelu z papieru lub kartonu

Budowa prototypu z klocków Lego

Cyfrowy Prototyp – można stworzyć testową wersję aplikacji, którą będzie przypominać końcową wersję.

Prototypy w Design Thinking możemy podzielić na dwie grupy:

High-Fidelity (bardzo podobne) i Low-Fidelity (nie bardzo podobne) do produktu końcowego.

Przykład poniżej

Design Thinking prototyp

źródło

Design Thinking –  Faza Test

Ostatni etap to testowanie produktu przez użytkownika. To faza, w której pozwalamy użytkownikami zacząć używać nie prototypu, a końcowego efektu naszej pracy.

Po tym etapie Design Thinking często musimy wrócić do poprzedniego kroku i dokonać zmian.

Zbierasz informację zwrotną od klienta i na tej bazie podejmujesz decyzję co dalej.

Być może zmienić trzeba będzie funkcjonalności, a może się okazać, że zaadresowaliśmy nie ten problem. Wtedy definicję problemu trzeba będzie stworzyć na nowo.

METODY I NARZĘDZIA

A/B Tests – użytkownik testuje dwie różne wersje produktu i wybiera jedną z nich

Zdalne vs. na żywo – klient samodzielnie testuje produkt albo robi to w naszej obecności

Proś użytkownika, by opowiedział Ci o swoim doświadczeniu z użytkowania produktu

Zadawaj pytania pomocnicze, np. Jak podoba Ci się element…? Co czujesz, kiedy próbujesz..?

W ostatecznym etapie produkt powinien spełnić 3 wymagania:

design thinking testowanie

#1 Pożądanie

Produkt zaspokaja potrzeby klienta. Klient pożąda i jest gotowy zapłacić za produkt.

#2 Wykonalność technologiczna

Czy możliwe jest wykonanie produktu z użyciem dostępnych technologii, zasobów bez ponoszenia ogromnych kosztów finansowych?

#3 Wykonalność komercyjna

Czy Twoje rozwiązanie jest możliwe i opłacalne z punktu widzenia biznesowego?

Design Thinking – kursy i szkolenia

Mam bardzo jasne zdanie na ten temat. Jeśli uczyć się Design Thinking, to u źródła. A podejście i pierwsze kursy powstały na Uniwersytecie Stanforda w 2005 roku, dlatego to tam szukałbym szkoleń, jeśli chcesz uzyskać sensowny certyfikat.

  • Kurs Design Thinking na Stanfordzie kosztuje 13 000 USD. Link do szkolenia. 
  • Ciekawą alternatywą jest kurs Design Thinking na MIT. 12-tygodniowy program kosztuje 3 300 USD. Link do szkolenia 

Natomiast żeby zrozumieć podstawy Design Thinking, znajdziesz w internecie oferty na takich platformach, jak Udemy, EdX czy Coursera. Więcej tutaj.

Design Thinking – Narzędzia online

Jest wiele genialnych narzędzi, których można używać, prowadząc projekty Design Thinking. Poniżej wymienię, które narzędzie świetnie będą pasować do poszczególnej fazy.

  • Empathize: Typeform,
  • Define: Smaply, MakeMyPersona
  • Ideate: SessionLab, IdeaFlip
  • Prototype: Boords, Mockingbird, POP
  • Test: UserTesting, PingPong
  • Sla całęgo procesu: Sprintbase,, Miro

Design Thinking – E-book

Przygotowałem dla Ciebie prezent. To krótki e-book z opisem 7 popularnych narzędzi wykorzystywanych w trakcie warsztatów Design Thinking. Znajdziesz tam szablony i zastosowanie tych narzędzi.

design-thinking-e-book-3-d

Design Thinking a Lean i Agile?

Jeśli jesteś praktykiem szczupłego zarządzania albo ekspertem Agile, to pewnie od razu rzuca Ci się w oczy pewne podobieństwo.

Przecież Lean też skupia się na kliencie. Jest przecież VoC i CTQ. Problem Statement to również kluczowy element w Lean Six Sigma, kiedy budujemy kartę projektu. Podobnie z testowaniem rozwiązań. Mamy przecież cykl PDCA – Plan, Do, Check, Act.

Sesje Problem Solving to jedna z kluczowych praktyk w Lean. Cała koncepcja Design Thinking z mojego punktu widzenia też skupia się na eliminacji marnotrawstwa i zwiększania wartości dla klienta.

Z kolei Agile mocno skupia się na użytkowniku końcowym.

Gdzie zatem ta nowość w Design Thinking?

Nowość jest, choć nie wyolbrzymiałbym. Na pewno będzie to odkrycie dla kogoś, kto dopiero zakłada firmę i nigdy nie tworzył produktów ani nie optymalizował procesów.

Koncepcja jest przyjazna, ale warto znać wszystkie podejścia, bo jeśli Design Thinking skupia się na kliencie, z kolei Agile pomoże nam w iteracyjnej implementacji rozwiązania, a Lean sprawi, że stworzymy coś, co jest efektywne kosztowo oraz upewnimy się, że od początku procesy są unstandaryzowane i nie ma w nich zbyt wiele marnotrawstwa.

Tak czy siak wszędzie najważniejszy jest klient.

Czyli chodzi nam o to samo, prawda?

Design Thinking – Przykład użycia

Jednym z przykładów firm, która powstała w następstwie kursu Design Thinking jest Embrace Innovations. 

Cel

Grupa studentów miała zaprojektować niskobudżetowy inkubator dla noworodków, który miał stanowić ułamek ceny tradycyjnych inkubatorów. Urządzania miały służyć w szpitalach w krajach rozwijających się, stąd cena miała być niska.

Po kilku sesjach grupa doszła do nieco oczywistego rozwiązania. Systematycznie obniżajmy koszty usuwając niektóre elementy z obecnie dostępnych inkubatorów oraz stosujmy tańsze zamienniki, starając się utrzymać względną jakość.

Studenci usłyszeli jednak o fazie Empathise.

Realizując ten etap Design Thinking kilka osób poleciało do Nepalu. Na miejscu udali się prosto do miejscowego szpitala i to, co zobaczyli bardzo ich zaskoczyło. Wszystkie inkubatory były puste. Mieli zaprojektować tani produkt, podczas gdy obecne nie były wykorzystywane.

Przyczyna

Większość dzieci, które potrzebowały pomocy rodziła się w małych wioskach oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów od szpitala. Walka o życie dziecka toczyła się nie w szpitalu, a w miejscu, gdzie noworodek przychodził na świat. Nawet jeśli matce jakimś cudem udało się dotrzeć do szpitala z noworodkiem, to nie mogła tam zostać z dzieckiem dłużej niż kilka dni. Była potrzebna swojej rodzinie, a z reguły dzieci musiałyby spędzić w inkubatorze kilka tygodni.

Wniosek

Nowa definicja problemu.

„Jak zbudować urządzenie ogrzewające noworodki, które pomoże rodzicom z małych wiosek uratować życie umierającego dziecka?”

Po pierwsze klientem był rodzic, a nie szpital. Po drugie, tradycyjne podejście trzeba było zmienić.

Rozwiązanie

Powstał produkt przypominający mały śpiwór. Zawierał woreczek z wkładem na bazie parafiny, który po wrzuceniu do gorącej wody mógł utrzymać odpowiednią temperaturę na całej powierzchni do 4 godzin. Produkt mógł być używany poza szpitalem, w dowolnym miejscu na świecie. Cena sięgało zaledwie 25 USD.

design thinking embrace warmer

źródło

Design thinking – podsumowanie

Design Thinking ma w sobie wiele „świeżości” w porównaniu do innych tradycyjnych metod rozwiązywania problemów i jak najbardziej jestem fanem tego podejścia. Firmy zbyt szybko budują sobie wewnętrzne bariery myślowe i technologiczne, przez co to start-upy zaczynają ich wyprzedzać. (AirBnB, Revolut, Uber,…)

Niezmienna pozostaje jedna rzecz. Klient jest centrum wszystkiego. Od niego wszystko się zaczyna i na nim się kończy.


 

Super, że jesteś!

Właśnie trwa promocja na dostęp do kursu POWERR Feedback Masterclass z AI. Zerknij na szczegóły!

webinar

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY…


 

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 8

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Histogram – definicja i instrukcja krok po kroku
Kolejny post   Efekt Zeigarnik – przestań odkładać na później

Powiązane posty

  • chatgpt i ai zacząć

    ChatGPT – Jak zacząć korzystać? Szybki Poradnik

    10 stycznia, 2025
  • Macierz BCG opis

    Macierz BCG – Czym jest i do czego służy?

    26 października, 2023
  • produktywność-aplikacje

    7 genialnych aplikacji, które poprawią Twoją produktywność w pracy

    16 lipca, 2019

1 komentarz

  1. Proste życie Reply to Proste
    6 marca, 2022 at 7:40 pm

    miałam kiedyś o tym na studiach! szkoda, że tak mało firm wie i stosuje design thinking…

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT