• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt

Czego dowiedziałem się w trakcie IV Konferencji Strategia Lean?8 min

lean management


We wtorek, 20 listopada miałem okazję odwiedzić stolicę i uczestniczyć w IV Konferencji Strategia Lean organizowanej przez Lean Passion. Wydarzenie było skierowane do praktyków i miłośników kultury Lean.

Czego się dowiedziałem?

Dzień dla mnie nie zaczął się zbyt przychylnie.

Trzy stopnie na minusie. 6.30 rano. Warszawa. Wizja jechania na drugi koniec miasta. JakDojadę pokazuje 53 minuty.

Dojechałem w 93….

Nie rozpisując się już o przygodach, bo jako Krakus w Warszawie zawsze ich wiele, przejdę do sedna.

Kto wystąpił i czego się dowiedziałem?

Michał Krauze, spokojny, ciepły człowiek, który w prosty sposób pokazał, że lean wcale nie musi kończyć się w firmie z dniem opuszczenia jej murów przez zewnętrznych konsultantów. Konsultantów zatrudnionych do przeprowadzenia transformacji, w którą mało kto na początku wierzył.

Infosys BPM Łódź to jeden z największych pracodawców w mieście. Najbardziej namacalne korzyści firma odniosła w czwartym i piątym roku transformacji, po odejściu zewnętrznego wsparcia.

Zależność korzyści z wprowadzenia Lean do czasu liczonego w latach może przedstawiać taki oto uproszczony wykres.

strategia lean lean passion

Wniosek?

Na skróty

  • Wniosek?
  • Lider roku 2017 w ochronie zdrowia
  • Zmiażdżył.
  • Jak poradzą sobie z tym trendem duże korporacje?
  • Co to oznacza?
  • O czym to świadczy?
  • Wniosek:
  • Co dalej?

Traktowanie Lean jako krótkoterminowej strategii to błąd. Ten przykład doskonale to pokazuje. A może się zdarzyć, że początkowo będziemy czuć, że korzyści nie ma w ogóle.


Rafał Szmuc, CEO EMC Instytutu Medycznego, swoim wykładem zapalił światełko w tunelu.

Opowiedział historię szpitala, który po transformacji działa niemal jak fabryka Toyoty. Skrócone drogi przebywane codziennie przez pielęgniarki, eliminacja niepotrzebnych, nie dodających wartości czynności w codziennej pracy, mapowanie procesów i ustalenie średnich czasów zabiegów, by móc łatwiej planować.

Największe wrażenie wywarł na mnie slajd ze zdjęciem chirurgów, którzy wypełniają tablice wizualne, zaznaczając, które sale operacyjne i na jak długo zajmują.

To tylko niewielki element nowej organizacji pracy.

Nie myślcie proszę, że tablice wizualne to cały Lean, ale jeśli chirurg, człowiek z olbrzymią, specyficzną wiedzą był w stanie przełamać własne ego i na chwilę z nauczyciela stać się uczniem, pozwolić dać sobie lepiej organizować swoją pracę to nie możemy mówić, że kogoś jeszcze nie da się przekonać do Lean. Do zmiany kultury. Do koncentracji nie na sobie, a na kliencie, na pacjencie.

Lider roku 2017 w ochronie zdrowia

Taką nagrodę zdobył szpital w Lubinie po transformacji Lean, którą przechodził od kilku lat.

Duże oszczędności, zmniejszone o prawie 50% tzw. spadki, czyli operacje anulowane w ostatniej chwili, z różnych powodów.

startegia lean passion

A zaczęło się od potwierdzenia misji: „Dbamy o naszych pacjentów. Każdego dnia. Lepiej”

To nie jedyny przykład dobrze zorganizowanej jednostki służby zdrowia. Pisałem już o jednym, choć ta firma nie była ulokowana w Polsce.


Z ogromnym zaciekawieniem czekałem na prelekcję bloggera, Artura Kurasińskiego. W końcu ani to lean-owiec, ani człowiek od transformacji. Zastanawiałem się cóż takiego może on powiedzieć menadżerom wdrażającym Lean.

Zmiażdżył.

Pokazał co może nas czekać na rynku pracy w trakcie następnych kilkudziesięciu lat.

Opowiedział jakie firmy, rynki zdominują globalną gospodarkę, a jakie najprawdopodobniej znikną, rozpłyną się. Wszystko na empirycznych danych.

Konkret.

Z ciekawszych wniosków:

W zawodach o światowe przywództwo w biznesie dominują już branże IT.

strategia lean passion

A pracownicy?

Pracownicy nie będą szukać już długoterminowych etatów. Raczej skupią się na krótkich, dorywczych pracach jak jazda Uberem, drobny konsulting itp.

A freelancerzy?

Freelancerzy już w 2027 roku przewyższą w USA liczbę pracowników zatrudnionych na umowę o pracę

Jak poradzą sobie z tym trendem duże korporacje?



Intrygujące było wystąpienie Stanisława Drzewieckiego, prezesa zarządu miejskich wodociągów i kanalizacji w Bydgoszczy.

Nie spodziewałem się cudów, bo to nie showman czy gwiazda social media. Na Linkedinie pojawia się tylko jego nazwisko, obecne stanowisko i… to wszystko.

W 20 min opisał historię wodociągów począwszy od roku 1364. Skupił się głębiej na ostatnich 18 latach. Bo od 18 lat ta firma, która zasadniczo jako monopolista nie ma konkurencji, presji na rynku nieustanne się doskonali, poprawia jakość usług, robi też coś ponad to czego normalnie oczekują mieszkańcy.

Krótka, prosta wizja dostarczania czystej wody wszystkim klientom, w dbałości o środowisko naturalne to powód do doskonalenia w duchu Lean. Nie słyszałem jeszcze człowieka, który z taką pasją opowiadałby o wodociągach i kanalizacji. I to nie żart ani żaden sarkazm.

Nie powtórzę całości, ale najpiękniejsze było zakończenie prelekcji. Urzekło całą salę…

„Jak to jest przez 18 lat ciągle motywować pracowników i zachęcać do doskonalenia?” – pyta prowadzący

Chwila spokojnego namysłu…

„Sam muszę się ciągle motywować. Ale odpowiedź to chyba… to chyba po prostu ta miłość do wodociągów”.

Łza się zakręciła. Nawet teraz, kiedy to piszę.

Ciężko przelać ten moment na papier. Musielibyście zobaczyć starszego, skromnego, trochę zdenerwowanego publicznym wystąpieniem pana, która poświęcił zawodowe życie, by mieszkańcy mogli podawać dzieciom czystą wodę z kranu, który mówi, że kocha wodociągi.

UCZ SIĘ OD INNYCH MANAGERÓW!
A może chcesz mieć możliwość wprost zapytać innych, doświadczonych managerów o problemy, trudne sprawy, sytuacje bez wyjścia, które spotykasz na co dzień?

Jest takie miejsce!

To zamknięta grupa, która zrzesza lepszych managerów z całej Polski i spoza niej ;) Dołącz do niej i rozwijaj się o wiele szybciej dzięki doświadczeniu innych!
-->Kliknij i poproś o dołączenie

Bartosz Długokęcki, którego styl i forma prezentacji były absolutnie genialna, humorystycznie, ale rzeczowo podzielił się wynikami wdrożenia aplikacji Sherlock Waste. To tool służący do generowania problemów w procesach, które każdy pracownik może zgłosić w trakcie i po pracy. Używa do tego swojego smartphona.

Świetny koncept. Zadziwiająca prostota.

25 sekund to średni czas zgłoszenia problemu. 4500 zgłoszonych akcji do poprawy.

strategia lean passion

Co to oznacza?

Że są bez sensu.

Co najciekawsze, co piąte zgłoszenie problemu przez użytkownika nastąpiło po godzinach pracy.

O czym to świadczy?

O tym, że ludziom naprawdę zależy na ich pracy. Nie przychodzą do niej po to tylko, żeby z niej wyjść i zasilić konto kilkoma cyframi.

strategia lean passion


Filip Makowski, konkretny, rzeczowy człowiek, opisał przypadek w jaki wpadła jego firma. Przypadek wspomniany na porannej debacie.

Mianowicie większość firm, jak rasowy kulturysta, najpierw robi masę, a potem rzeźbę.

O co chodzi?

Firma York, produkująca narzędzia do utrzymania czystości nieustannie rosła. Rosła tak szybko, że nie skupiała się najmocniej na optymalizacji produkcji i ciągłym doskonaleniu.

Dopiero kryzys na głównych rynkach, który spowodował historyczny spadek sprzedaży zmusił firmę do transformacji, refleksji i rozpoczęcia przygody z Lean.

Choć paradoksalnie propozycje wdrożenia Lean pojawiały się wcześniej, to organizacja nie była jeszcze gotowa.

A może po prostu nie miała odpowiednio silnego bodźca?

Gemba, czyli naoczne poznanie pracy i opinii pracowników okazywały się odkrywaniem niezwykłych rzeczy o procesach.

3 główne lekcje nt. angażowania pracowników w budowę kultury Lean?strategia lean passion


Szef Amway Business Center Europe, Wojciech Karpiński wpadł na świetny pomysł.

Pokazał uczestnikom konferencji przykład codziennej zbiórki zespołu. Telepołączenie z Krakowem, gdzie pracownicy opowiadali o zadowoleniu z pracy dnia poprzedniego dało dający do myślenia, namacalny przykład, że Lean może działać w dużych firmach i otwarte mówienie o problemach jest naprawdę otwarte.

Transformacja nadal trwa i już widać pierwsze efekty. Spadek rotacji pracowników poniżej rynkowego poziomu to tylko jeden z sukcesów.


Cezary Raczyński dostarczył trochę humoru.

Wszystko w przystępnej i zgrabnej formie. Przyznał się do zabawnych błędów popełnianych w przeszłości, czym kupił uznanie całej sali. Lubię ludzi, a szczególnie liderów z takim poczuciem humoru. Szybciej przecież zjednują ludzi i przekonują ich do misji, wizji i celów strategicznych.

CEO mLeasing pokazał jak w prosty sposób niemierzalne filary strategii zamienić w mierzalne cele. Pokazał przy tym dlaczego właściwie firma chce je osiągnąć.

I przyznam, że nie spotkałem jeszcze firmy, której jedna ze strategii działania to… Empatia.

O tym czym ona jest  pisałem już kiedyś.

Wniosek:

Budujmy jasne i klarowne misje, wizje i cele strategiczne firmy. Najlepiej opisać powody, dla których firma obrała taką, a nie inną strategię. A później managerowie niech komunikują strategię w formie rozmowy, nie e-maila.


Radek Drzewiecki zakończył event swoim wystąpieniem, w którym opowiedział o patologiach.

O patologiach biznesowych, które dotykają większość przedsiębiorstw. Nie zauważyłem kiedy wybiła piąta. Lubię jego styl, choć swoją determinacją i pewnością tego, w co wierzy i głosi pewnie wkurzył niejednego managera. Kwestionowanie statusu quo jest trudne.

Mówi wprost, angażuje i przede wszystkim potrafi zarazić wizją. Opowiedział o 5 patologiach biznesowych i myślę, że najlepiej odda temat ten jeden slajd.

Chyba nie tylko mi spodobało się porównanie patologii społecznych z tymi w biznesie.

Te pierwsze, czyli alkoholizm, narkomania itp… są potępianym odstępstwem od normy. Te w biznesie mimo, że też powinny stanowić odstępstwo od normy są w większości akceptowane.


Dzień minął tak szybko, że szkoda, że już. Lubię takie wydarzenia. Świetna organizacja, doskonałe miejsce, humor, rzeczowe prelekcje. Nie ma się do czego przyczepić. Nic tylko podpiąć akumulator to kontaktu pełnego pozytywnej energii.

Dużo emocji i poszerzenie horyzontów. Kolejne spotkanie za rok.

Co dalej?

Zacząłem czytać książkę Radka. To inne spojrzenie na Lean i transformacje. Nie napiszę recenzji, bo wciąż ją konsumuję, ale już po pierwszych 30 stronach, czytając historie Radka z początków przygody z Lean 3 razy śmiałem się w głos siedząc obok starszego pana w ciasnym przedziale pociągu. Język lekki i konwersacyjny. Treść zapowiada się równie ciekawie…

strategia lean passion

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Po co inżynierowi marka osobista? Rozmowa z Arturem Mydlarzem
Kolejny post   Dlaczego 9 na 10 transformacji Lean się nie udaje? Rozmowa z Radkiem Drzewieckim

Powiązane posty

  • PDCA – Cykl Deminga w praktyce

    16 sierpnia, 2023
  • V-konferencja-strategia-lean-passion

    V Konferencja Strategia Lean – Relacja z wydarzenia

    21 listopada, 2019
  • konferencja-SPIN-promo

    Czego dowiedziałem się w trakcie VII Konferencji SPIN?

    26 lutego, 2019

1 komentarz

  1. Karoshi Reply to Karoshi
    27 lutego, 2019 at 4:47 pm

    Spojrzenie Radka nie jest inne tylko jest pięknym powrotem do korzeni tego, czym jest Lean. Ubrał to w zrozumiałą formę i pokazał jak przejść drogę transformacji.

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT