• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Czy-to-Coca-Cola-stworzyła-św.-Mikołaja

Czy Coca Cola faktycznie stworzyła amerykańską wersję św. Mikołaja?5 min

historie niezwykłe

Niech zgadnę.

Też uwielbiasz tę czerwoną, świecącą ciężarówkę Coca Coli, która pędzi i rozświetla zaśnieżone drogi i wioski przy cudownej muzyce „Coraz bliżej święta”. A gdy zajedzie do Twojego miasta (bo już trąbią o tym w radio) i uda Ci się zrobić przy niej fotkę to od razu chwalisz się komu popadnie, bo oto spełnia się Twój sen sprzed lat.

A jeszcze bardziej podoba Ci się widok całych rodzin i dzieci, które patrząc na ten magiczny pojazd piszczą z zachwytu, przytulając się do rodziców, którzy rzucili wszystko, żeby tylko pokazać im tę migocącą maszynę. Nic nie jest wtedy ważniejsze. A tata koniecznie musi je podsadzić, żeby mogły usiąść za kierownicą, by spełnić swoje kolejne, małe, dziecięce marzenie.

I też pewnie kochasz…

…tego starszego, grubiutkiego pana z długą brodą, z lekką nadwagą, ubranego w czerwony kubraczek. Tak, tego samego, który z uśmiechem popija czarny, gazowany napój między jednym kominem a drugim, trzymając ogromny worek tuż obok swoich sań, zaparkowanych na zaśnieżonym, stromym dachu. I nie dziwiło Cię nigdy, dlaczego te sanie nie spadały.

Ale jedna tylko, jedyna rzecz, które tak troszeczkę Ci nie pasuje, albo ciut gryzie, no czasem zastanawia, swędzi i do refleksji skłania to to, że wielka korporacja brutalnie przerobiła świętego Mikołaja, biskupa z Miry, tak, żeby stworzyć sobie swój produkt marketingowy. Wymyśliła sobie dziaduszka w czerwonym, to kolor Coca Coli przecież, profanując obraz prawdziwej postaci – biskupa. Bo krąży po świecie taka informacja, prawda?

I pewnie nie raz mówisz o tym swoim zdegustowaniu znajomymi. Bo tak trochę to kochasz, ale też trochę nie lubisz.

Przyznaj.

A co, jeśli powiem Ci, że to nieprawda?

Usiądź.

Jest rok 1928. The Coca-Cola Company wprowadza sprzedaż orzeźwiającego, gazowanego napoju w szklanych butelkach. Do tej pory klient mógł ją kupić tylko z dystrybutora. Wiedziałeś o tym?

Sprzedaż w butelkach ma pozwolić wejść przyszłemu gigantowi do domowych lodówek swoich klientów. To gwarancja wyższej sprzedaży, zysków, ekspansji itd. Jakiś przełom.

Ale zaraz, zaraz …jak sprawić, by klient pił zimny napój zimą? Przecież to martwy okres.

W tym celu w roku 1930 firma zatrudnia rysownika Haddona Sundblom, by pomógł właśnie w promocji napoju zimą. Ma stworzyć postać świętego Mikołaja, który stanie się jakimś nowym symbolem. Ta postać doskonale kojarzy się ze Świętami Bożego Narodzenia.

Sundblom od razu wziął się do pracy.

Po wielu miesiącach w grudniu 1931 w The Saturday Evening ukazuje się pierwsza reklama zimnego, gazowanego napoju, który trzyma w dłoni uśmiechnięty, pucołowaty starszy pan z długą brodą.

Tak wyglądało jego pierwsze dzieło.

Czy to Coca Cola stworzyła św. Mikołaja?

Źrodło obrazka

Nowa odsłona Coca Coli pojawia się i w innych magazynach. Ladies Home Journal, National Geographic, The New Yorker i innych.

Przez kolejnych trzydzieści lat ten sam autor rysował rożne wersje, różne formy tej samej postaci. Ostatnie jego dzieło powstało w roku 1964. Dziś oryginały rysunków mają niezwykłą wartość kolekcjonerską i są prezentowane w galeriach na całym świecie.

Kampania okazała się wielkim sukcesem. Młodzi marketerzy, uczcie się ; )

No ale wróćmy do tych kolorów Coca Coli i samej postaci…

Flagowy kolor Coca Coli to czerwień. Podobnie jak ubranie postaci z reklamy. Czyli się zgadza.

Św. Mikołaj jest przerobioną wersją biskupa z Miry i nie ma już nic wspólnego z oryginałem, tak? No tak.

Ale uwaga…

…to nie Coca Cola dokonała tej zmiany! To nie oni. A kolor kubraczka nie ma nic wspólnego z kolorem brandu.

Dlaczego?

Już mówię.

Otóż Sundblom potrzebował inspiracji. Posłużył się wierszem z 1822 r., który napisał Clement Clark Moore’s – A Visit from St. Nicholas. Rysownik przelał tylko na papier szczegółowy opis Mikołaja według Moore-a.

Była to ciepła, przyjazna postać od głowy to stóp ubrana w ciepłe futro. Miał szeroką twarz, wąskie, uśmiechnięte usta, czerwony jak czereśnia nos i różane policzki. Z podbródka wychodziła biała jak śnieg broda. Był dobrym, wesołym, starym elfem z brzuszkiem.  

Widzisz. Już 100 lat wcześniej ktoś przerobił świętego.

A co z kolorem płaszcza?

Cóż. Postać Mikołaja była tworzona dużo wcześniej. W czerwonym płaszczu właśnie. Robił to już w 1862 roku znany polityczny rysownik Thomas Nast, który nawet trochę go upolitycznił, pokazując go jako zwolennika Unii w trakcie Wojny Secesyjnej. A kolor jego płaszcza zmieniał od brązowawego do czerwieni. Niewiele miało to wspólnego z kolorami Coca Coli, bo firma jeszcze wtedy nie istniała!

Sam Mikołaj był rysowany w czerwonym na długo przed historycznym rysunkiem Sundbloma.

Zobacz.

Rok 1906

Coca-Cola i św. Mikołaj 1906

Rok 1908

Coca-Cola i św. Mikołaj

Rok 1925

Coca-Cola i św. Mikołaj

Źródło obrazków

Przykro mi.

Nie, to nie Coca Cola stworzyła amerykańską postać świętego. Coca Cola tylko zaadaptowała istniejącą już wersję i miała na tyle wysoki budżet, by wypromować go na całym świecie. Swoją drogą genialny sposób, by przekonać ludzi, żeby pili zimną colę, gdy na zewnątrz skrzypi mróz.

Ale pewne jest, że jeśli nie oni to prędzej, czy później kto inny użyłby tej postaci w czerwonym do promowania swoich produktów. Widzielibyśmy go pewnie obok samochodów Forda, albo trzymającego frytki z Maca.

Także niestety, nie ma sensu już rozpowszechniać tych newsów. Przerobienie a promowanie to dwie różne sprawy przecież.

No dobra.

Sam kiedyś rozpowszechniałem te niesprawdzone informacje. To takie moje zadośćuczynienie.

 

P.S. Aha. I to nie jest wpis sponsorowany ani też audycja nie zawiera lokowania produktu.

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.8 / 5. Liczba głosów 26

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Nieznane fakty z życia św. Mikołaja
Kolejny post   Jak przestać odkładać sprawy na później? 5 sekretów

Powiązane posty

  • Maria-Skłodowska-Curie-5-tragedii

    5 dramatów Marii Skłodowskiej-Curie

    16 sierpnia, 2018
  • Odkryj-jak-zwykła-żona-i-matka-błahe-marzenie-przekuła-w-miliony-dolarów

    Odkryj jak ta zwykła żona i matka przekuła błahe marzenie w miliony dolarów

    20 stycznia, 2018
  • Pielęgniarki-służba-zdrowia-BLM-

    9 zaskakująco skutecznych zasad zarządzania, których nauczysz się od służby zdrowia

    13 grudnia, 2017

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT