Nie od dziś wiadomo, że zadowolony i szczęśliwy pracownik pracuje lepiej. Wydajniej. Możesz się po nim o wiele więcej spodziewać niż po jego koledze, który ze spuszczoną jak Włosi po odpadnięciu z eliminacji na mundial głową, przekracza próg biura i od progu raczy informować wszystkich jaki ten świat jest tragiczny. Jak strasznie demotywuje go robota, którą już od lat planuje zmienić…
W Twoim interesie jest zatem podnosić morale, zadowolenie. Przywracać motywację i robić wszystko, żeby wisiała, nawet na dyndającym sznurku. Byle by nie spadła. Niezauważona.
Dlatego podrzucam sposoby, takie krótkie i szybkie, które pomogą w motywowaniu pracowników. Jasne, że nie wszystko da się wdrożyć i jasne, że trzeba je dopasować do swojego środowiska, ale od czegoś trzeba przecież zacząć : ).
#1 Bądź jak bliski przyjaciel, z którym można pogadać o wszystkim
#2 Stawiaj na pierwszym miejscu utrzymanie równowagi między pracą a życiem rodzinnym
#3 Upewnij się, że pracownik czuje się dowartościowany
#4 Buduj najlepszą kulturę jaką możesz
#5 Często mów pracownikom co robią dobrze
#6 Nie stosuj mikrozarządzania
#7 Ustal z pracownikami ich cele i pomagaj w realizacji
#8 Organizuj spotkania w cztery oczy w pobliskiej kawiarence (niekoniecznie zawsze w biurze)
#9 Pracownikom kochającym podróże daj możliwość realizacji tych marzeń
#10 Wyślij pracownika do domu wcześniej, jeśli wiesz, że skończył codzienne zadania
#11 Bądź spontaniczny
#12 Pytaj pracownika jakie materiały biurowe lubi i takie kupuj
#13 Zabieraj zespół na gry zespołowe (paintball, gokarty)
#14 Bądź cierpliwy. W każdej sytuacji
#15 Upominaj pracownika zawsze w cztery oczy. Nigdy przy innych
#16 Chwal pracownika zawsze przy innych
#17 Organizuj dni tematyczne. Od czasu do czasu (np. dzień wełnianych swetrów albo flanelowych koszul)
#18 Baw się w pracy
#19 Pytaj pracowników co chcieliby mieć w pakiecie benefitów, zanim go wdrożysz
#20 Nie pozwól by w zespole tworzyły się „grupki wzajemnej adoracji”
#21 Pozwól pracownikom pracować z domu (1-2 dni w tygodniu)
#22 Pozwól pracownikom mieć elastyczny czas pracy (o ile to możliwe)
#23 Ogranicz ilość raportów do niezbędnego minimum
#24 Zachęcaj pracowników do ćwiczeń w trakcie pracy
#25 Zachęcaj pracowników do krótkiej, 15 min, drzemki w pracy
#26 Zarządzaj poprzez dawanie przykładu
#27 Zaproś pracowników na obiad (od czasu do czasu)
#28 Zabieraj pracowników na konferencje i seminaria
#29 Pozwól pracownikom wziąć udział w urządzeniu biura
#30 Nie pochwalaj pracy do późna, po godzinach
#31 Traktuj wszystkich w ten sam sposób. Nie faworyzuj
#32 Organizuj regularne, cotygodniowe spotkania, na których pozwolisz im mówić o wszystkich bolączkach
#33 Zaproś pracowników do udziału w rekrutacji nowych członków zespołu
#34 Pozwól pracownikom używać wszystkich ich kompetencji
#35 W sytuacji choroby pracownika, jego partnera lub dziecka okazuj wyjątkową troskę i zrozumienie
#36 Zorganizuj zwrot kosztów dojazdu, jeśli używa komunikacji miejskiej
#37 Organizuj wyjścia po pracy na małe piwo
#38 Daj szansę pracownikom na dodatkowy, płatny dzień wolny (np. udział w wolontariacie w sobotę)
#39 Proś pracowników o ocenę siebie i swojego stylu zarządzania
#40 Bądź pozytywny. Zawsze
# 41 Nie narzekaj. Nawet jeśli wszyscy wokoło to robią
#42 Zaproponuj przyniesienie kawy pracownikowi, który jest mocno zapracowany
#43 Pytaj pracowników jakiego rodzaju szkoleń oczekują i zorganizuj im je
#44 Pozwól pracownikom mówić o tym, co wkurza ich w swojej pracy i co chętnie by zmienili
#45 Wyeliminuj niepotrzebny dress code
#46 Zachęcaj pracowników do udekorowania swojego biurka tak, jak lubią
#47 Ufaj pracownikom
#48 Świętuj urodziny i ważne wydarzenia w życiu pracowników
#49 Zawsze miej otwarte drzwi do swojego biura
#50 Zachęcaj pracowników do dzielenia się wiedzą
#51 Nie bój się zmieniać swoich wcześniejszych ustaleń jeśli nie działają
#52 Nie wysyłaj e-maili po godzinach pracy. Lepiej ustaw wysyłkę maila z opóźnieniem, by dotarł w godzinach pracy
#53 Zostaw nowemu pracownikowi butelkę wina na jego biurku na przywitanie
#54 Organizuj konkursy i wyzwania wśród pracowników (np. kto zapuści najdłuższą brodę)
#55 Bierz odpowiedzialność i winę na siebie, gdy coś nie wyjdzie
#56 Nie szukaj winnych. Szukaj rozwiązań
#57 Daj pracownikom szansę czymś zarządzać
#58 Zorganizuj każdemu pracownikowi mentora spoza zespołu
#59 Wspieraj pomysły pracowników
#60 Nie pochwalaj logowania się z domu w czasie wolnym
#61 Pozwól pracownikom poznać koniec ich pracy i jej sens
#62 Skupiaj się na każdym pracowniku z osobna
#63 Uważaj co obiecujesz i zawsze dotrzymuj obietnic
#64 Dziel się z pracownikami swoją wiedzą
#66 Zostawiaj na biurku karteczki z ręcznie napisanym „Dziękuję” za konkretne sprawy
#67 Zorganizuj zdrowe przekąski dla pracowników
#68 Wysyłaj pracowników na szkolenia z zarządzania i przywództwa. Pozwól im zrozumieć i poczuć jak to jest być szefem
#69 Nie podejmuj decyzji pod wpływem emocji. Daj sobie czas na ochłonięcie
#70 Stwórz okazje, by pracownicy mogli poznać się lepiej
#71 Mów otwarcie o swoich oczekiwaniach. Nie każ komukolwiek domyślać się czego oczekujesz
#72 Zawsze stawaj w obronie swojego zespołu jak lew
#73 Unikaj nepotyzmu
#74 Oferuj unikalne nagrody (dzień wolny, książkę z autografem autora)
#75 Dowiedz się co było najbardziej motywującym czynnikiem w życiu każdego pracownika. Zapisz to
#76 Zorganizuj zespołową biblioteczkę
#77 Stwórz dla każdego indywidualną ścieżkę kariery
#78 Stwórz nową, zespołową tradycję (np. mikołajkowa kolacja, wysyłanie kartek z wakacji do zespołu)
#79 Promuj śmiech
#80 Poinformuj partnerów biznesowych swoich pracowników o możliwości wysyłania oficjalnych podziękowań do twoich pracowników, jeśli są z nich zadowoleni
#81 Promuj zdrowy styl życia
#82 Zorganizuj wolontariat w zespole (np. zaopiekuj się jedną rodziną w programie Szlachetnej Paczki)
#83 Ustal czas w ciągu dnia, w który pracownicy mogą spędzić na doszkalanie się i rozwój
#84 Zorganizuj pracownikom możliwość poznania pracy w innych działach
#85 Organizuj regularne sesje burzy mózgów, rozwiązując raz w tygodniu jeden, zgłoszony przez pracowników problem
#86 Zatrudniaj przede wszystkim ludzi z wewnątrz organizacji. Później z zewnątrz
#87 Sam prowadź szkolenia dla pracowników
#88 Zabierz pracowników na lokalne wydarzenie sportowe (mecz siatkówki, piłki nożnej)
Coś pominąłem? Śmiało dopisuj swoje pomysły:)
Odpowiedz