• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Ocena pracownika Business-Life-Manual

Czy Ty też popełniasz tych 8 błędów w ocenie pracownika?6 min

ocena pracownika

Wiesz wszystko o swoich pracownikach, tak?

Wiesz kto co lubi, co kogo motywuje, a co wkurza. Spędzasz z nimi czas. Rozmawiasz. Mentalnie przytulasz. W ocenie jesteś doskonały. A oni są tak bardzo lojalni i lubią z Tobą pracować.

Wszystko pięknie…?

Nie! Połowa Twoich pracowników zwolni się w ciągu paru lat. Chcesz wiedzieć dlaczego?

Firma doradcza Deloitte przeprowadziła w 2016 roku badanie „The 2016 Deloitte Millennial Survey”. Dotyczyło m.in. lojalności pracowników wobec pracodawcy, wartości, ambicji i czynników, które motywują do pracy.

Wyniki były zaskakujące.

Zapytano o zdanie ponad 4000 osób z 29 krajów. Sporo. To prawie 4 razy więcej niż zazwyczaj bierze udział w sondażach przedwyborczych, których wyniki widzisz w TV. Wszyscy ankietowani byli z pokolenia Y. Wszyscy mieli wyższe wykształcenie i byli zatrudnieni na umowę o pracę.

Aż 66% badanych nie planuje z Tobą zostać dłużej niż 5 lat! Co 4 osoba już szuka pracy, bo chce odejść jeszcze w tym roku!

Te liczby przerażają. Ciebie nie?

Wiem dlaczego. Bo pewnie myślisz, że w Twoim zespole jest inaczej? Myślisz, że jest dużo lepiej? Nie… Nie jest. Albo jeszcze o tym nie wiesz. Skąd może się to brać?

Może zacznijmy od małego rachunku sumienia, ok?

Jak postrzegasz, oceniasz pracownika?

Na skróty

  • Jak postrzegasz, oceniasz pracownika?
  • #1 Pracownika motywuje tylko pieniądz
  • #2 Pracownik martwi się tylko o siebie
  • #3 Pracownik odkłada wszystko na później
  • #4 Pracownik nie potrafi podejmować trudnych decyzji
  • #5 Pracownik ma się specjalizować
  • #6 Każdego pracownika można wymienić
  • #7 Pracownika trzeba prowadzić za rękę
  • #8 Pracownik wie, że dobrze pracuje

Co o nich myślisz? Ale tak naprawdę? Powiem Ci.

#1 Pracownika motywuje tylko pieniądz

Jedyne co możesz zrobić, żeby podnieść morale i zadowolenie pracownika to dać mu bonus i podwyżkę. Inne rzeczy owszem, przyniosą skutek, ale to tak dorywczo.

Przecież dobrym słowem, czy ciekawym projektem nikt rachunków nie zapłaci.

No, a na wysokość podwyżek masz taki sam wpływ jak na pogodę w Sopocie w najbliższe wakacje. Także spokojnie, możesz dać sobie spokój z jakąkolwiek inną formą motywacji.

#2 Pracownik martwi się tylko o siebie

Przyszłością firmy i działu niech martwi się menadżer. Przecież każdy szanujący się człowiek ma w czterech literach przyszłość firmy, dalsze jej perspektywy, rynek itd. Owszem troszczy się, ale o to, żeby ktoś w końcu zarządził, żeby piątek wypadał dzień po poniedziałku. Ewentualnie żeby mieć nie gorszą niż inni oceny na koniec roku.

#3 Pracownik odkłada wszystko na później

Wszystko.

I dlatego właśnie musisz kontrolować, sprawdzać i patrzeć na ręce. Najlepiej jakbyś miał rentgen w oczach. A te leniwce tylko szukają okazji, żeby udawać, że pracują. Nie ma takiej opcji, żeby zostawić ich na jakiś czas samych, bo robota się nie zrobi. Wszystko i wszędzie jest odkładane na później. 

#4 Pracownik nie potrafi podejmować trudnych decyzji

Kryzysowa sytuacja? Trzeba szybko podjąć „odpowiedzialną” decyzję?

No to wkraczasz Ty, bohaterze! Tu zaczyna się Twoja rola. Zwykły Kowalski nie podoła. Ocena pracownika nie ma tu nic do rzeczy. Bo jak?

Nie weźmie, bo nie potrafi, wziąć odpowiedzialności za jakąś reklamację i podjąć decyzji, żeby wręczyć kupon rabatowy na 25% w zamian za to, że klient raczył pofatygować się osobiście z wadliwym produktem. Trzeba wezwać kierownika. Masz doświadczenie, przeczucie i pewność, że nie powinno się dawać zbyt dużo decyzyjności pracownikom. Doskonale.

#5 Pracownik ma się specjalizować

Jeśli już ktoś zaczął pracować w obsłudze klienta, czy księgowości to musimy zawęzić mu tę działkę jak się tylko da. Nie musi interesować się jak wygląda cały proces. Co jest przed i co jest po jego pracy. Nawet tak, żeby z ciekawości wiedział. I w ogóle to też nie ma sensu go pytać, czy jest zadowolony z tego co robi.

Bo na pewno jest!

A już na miłość boską nie próbuj mu dawać czegokolwiek, co wykracza poza jest dziedzinę, bo się obrazi. Nie warto nawet o to pytać. Przecież tak dobrze wszystkich znasz.

#6 Każdego pracownika można wymienić

Nie ma ludzi niezastąpionych. To jasne. Praca jest tak podzielona, że jeśli zabraknie jakiegoś „elementu” to szybko go uzupełnisz. Ludzie są przecież jak ołówki z IKEI. Nigdy się nie kończą. Nie ma co zbytnio inwestować w jednego pracownika, bo przecież i tak kiedyś odejdzie. A nuż wyślę go na jakiś kurs. Urośnie mu ego. I zwieje do konkurencji na drugi dzień.

#7 Pracownika trzeba prowadzić za rękę

Każdy, jak dziecko w przedszkolu wymaga opieki. Musisz rozwiązywać jego problemy zanim się jeszcze pojawią. Zanim cokolwiek się urodzi musisz być tam pierwszy. A kiedy coś zlecasz, pokazujesz w szczegółach jak co ma być zrobione. A nie daj Boże doda ktoś jeden slajd więcej do jakiejś prezentacji. Bojkot. Mentalna chłosta. Kreatywnością niech się wykazuje na placu zabaw z dzieckiem. Nie w pracy. Nie tu. W pracy od wymyślania jest szef.

#8 Pracownik wie, że dobrze pracuje

Jeśli nic nie mówię, jeśli nie narzekam na czyjąś robotę to chyba proste, że jestem zadowolony, tak? Przecież bym powiedział gdyby było coś nie tak. Więc o czyjejś pracy porozmawiam z kimś w cztery oczy jeśli coś zawali. Bo jeśli robi dobrze to nie ma o czym gadać. Mówić mu, że go dobrze oceniasz, jest kompletnie bez sensu.

Czytasz to i wiesz, że Ciebie to nie dotyczy. Tak są tacy, którzy tak myślą. Może. Ale nie ja.

Na pewno? 100%?

Weź nie rób głupich błędów. Zrób porządny rachunek sumienia. Nie ryzykuj utraty solidnych ludzi przez takie rzeczy. I dowiedz się co jest dla nich ważne.

Ci sami ankietowani z badania powyżej mieli wskazać co, według nich, sprawi, że firma osiągnie długoterminowy sukces. Jakimi wartościami powinna się kierować.

Oto co powiedzieli.

Błędy w ocenie pracownika Business Life Manual

Pomyśl o tym jeśli nie wiesz jak zatrzymać pracownika.

Nikt nie przychodzi do pracy na 8 godzin, żeby odbębnić swoje i cześć. Ludzie zrobią o wiele więcej. Tylko ktoś ich musi poprowadzić. Pokazać jakieś światełko na końcu tunelu teoretycznej monotonni. Chcą mieć choć trochę decyzyjności. Samodzielności.

A pieniądz motywuje na bardzo krótko. Miesiąc, może dwa. Z tym że po podwyżce tankuje na Orlenie a nie na lokalnej, szemranej stacji.

Pracownik odkłada rzeczy na później, bo nigdy nie dostaje informacji zwrotnej. Nie wie już sam czy robi coś dobrze czy źle. I może też pomylić się w wyborze stanowiska, specjalizacji, ale może nie mieć odwagi, żeby coś zmienić. A Ty milczysz.

Wyjdź łaskawie z jaskini zacofania i egoizmu i zacznij praktykować bycie dorosłym szefem. Błagam.

Byłeś kiedyś sam w sytuacji, w której Twój szef tak właśnie myślał i tak się zachowywał?

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.3 / 5. Liczba głosów 6

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Odkryj jak firma TOMS zyskała tysiące klientów w zaledwie kilka miesięcy działalności
Kolejny post   88 prostych sposobów na motywowanie pracowników

Powiązane posty

  • Ocena-roczna-pracownika

    Roczna ocena pracownika. Jak solidnie się do niej przygotować? (kompleksowy plan)

    19 grudnia, 2017

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT