• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
trudni-ludzie

7 typów trudnych ludzi i sposoby jak sobie z nimi radzić5 min

rozwój managera


Zdarzyło Ci się kiedyś prowadzić szkolenie albo burzę mózgów, którą po prostu jak dynamit wysadzało w powietrze kilka osób?

Osób, które w mniej lub bardziej zamierzony sposób sprawiały, że tworzył się kompletny chaos lub niezręczna cisza i ostatecznie spotkanie kończyło się bez konkretnych wniosków?

Mnie się zdarzyło.

Postanowiłem podzielić się swoimi pomysłami na radzenie sobie z trudnymi osobami.

Jako menadżer, PM, specjalista, trener, instruktor zdarzy Ci się prowadzić jakąś burzę mózgów, szkolenie, gdzie jak nigdzie potrzeba wykorzystać maksymalnie wiedzę i potencjał uczestników, żeby znaleźć pomysły na rozwiązanie problemu.

A problemów jest wiele, wszędzie.

Załóżmy, że wszyscy narzekają na niekończącą się listę maili od klientów i innych działów. Maili, na które odpowiedzieć trzeba, które rozwalają cały dzień i chęć skupienia się na pracy.

W takiej sytuacji dobry menadżer postanawia zorganizować burzę mózgów z całym zespołem, żeby znaleźć przyczynę i pomysły na rozwiązania. Zamyka się z wszystkimi na godzinę w konferencyjnym, żeby wyjść z gotową listą pomysłów.

I fajnie.

Ale co jeśli nic nie idzie jak trzeba? Bo trafili Ci się ludzie, którzy wyjątkowo chcą zburzyć całą koncepcję?

Poniżej wylistowałem 7 różnych „trudnych” typów ludzi razem z pomysłami jak sobie z nimi poradzić.

#1 Gaduła

Na skróty

  • #1 Gaduła
  • #2 Sfinks
  • #3 Gwiazda wieczoru
  • #4 Zrzęda
  • #5 Kombinator
  • #6 Bezproblemowy
  • #7 Wiem wszystko najlepiej
  • Podsumowanie

Tutaj wiele tłumaczyć nie trzeba. To ktoś taki, kto oprócz Ciebie prowadzi oddzielne spotkanie w tym samy czasie i miejscu. Może się po prostu nudzi, może nie rozumie sensu i celu spotkania, a może gada na temat. Tyle, że nie z Tobą.

trudni ludzie

Rada: Skieruj otwarte pytanie na temat warsztatu do dyskutującego towarzystwa. Daj szansę wypowiedzieć się na forum.

Rada 2: Ten pomysł zapożyczyłem z jednego szkolenia. Na samym początku spotkania poproś wszystkich, żeby napisali na post it-ach po 2 zasady, które wydają się im istotne, by szkolenie przebiegło bez zakłóceń. Potem powieś te karteczki w widocznym miejscu w sali. Np. nie używamy laptopów w trakcie, nie wchodzimy w słowo, wychodzimy w trakcie telefonu. Niby podstawy, ale wspólne ustalenie zasad lepiej działa.

I gadule możesz grzecznie przypomnieć o tych zasadach właśnie.

Rada 3: To dosyć akademickie zagranie, ale stań tuż za tą osobą i milcz. W pewnym momencie zrobi się cisza w całej sali, a zainteresowanej osobie będzie trochę głupio i na 100% zrobi się ciszej.

#2 Sfinks

To ktoś taki, kto nie wypowiada ani słowa. Być może nieśmiały, znudzony, brak mu pewności siebie i pełen strachu przed publicznym wyrażaniem opinii. A przecież każdy może mieć coś sensownego do dodania.

Rada: Zadaj tej osobie jakieś krótkie, proste pytanie. Niekoniecznie wymagające głębokiego przemyślenia tematu. Np. „A Ty Marek zgadzasz się z tym co powiedziała Kinga?”. Pomożesz przełamać pierwsze lodu w otwartym mówieniu.

trudni ludzie 5

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

#3 Gwiazda wieczoru

To ktoś taki, kto jest wręcz zakochany w temacie, zna się, ma dużo, nawet czasem za dużo do powiedzenia, uwielbia skupiać uwagę i dominuje całą dyskusję. Do tego stopnia, że inni tracą wiarę w swoją wiedzę. I to jest ktoś potrzebny, ale opinie chcesz poznać wszystkich, prawda?

Rada: Zatrzymaj wypowiedź w pewnym momencie, dziękując za ważny punkt i zwróć się do reszty, co inni myślą na ten sam temat. Ucinaj w ten sposób wszystkie przydługie monologi.

trudni ludzie 3

#4 Zrzęda

Na każdym tego typu spotkaniu pojawią się osoby kochające narzekać. O radzeniu sobie z tym zjawiskiem pisałem w tekście o tym jak narzekanie hamuje Twój rozwój.

To człowiek, który będzie miał istotny wkład w punktowaniu jak to wszystko i wszędzie działa źle, ale niechętnie poda Ci pomysły na poradzenie sobie z tymi niesprawiedliwościami świata.

Rada: Nie pozwól na przedłużanie takich dyskusji. Zapytaj marudę o konkretne sytuacje i przykłady błędów, o których tak mówi. A nie będzie lubił mówić o konkretach. Przypomnij raz jeszcze o celu spotkania. Szukanie rozwiązań, nie podkreślania wagi problemu.

#5 Kombinator

To ktoś taki, kto celowo mówi naokoło. Nie chce dojść do sedna, wyolbrzymia, przesadza, zmienia fakty, unika szczerej odpowiedzi, bo być może okaże się, że jest winien zaistniałej sytuacji.

Rada: Postaraj się nie brać wszystkiego za pewnik, czytać między wierszami, szybko zauważyć nieszczerość, słuchać, al nie brać pod uwagę tej opinii.

#6 Bezproblemowy

Ten typ co cały czas ma banana na twarzy i nie widzi problemu. Wszystko jest ok i nawet jeśli pozostałe 15 osób myśli inaczej, on nie. I może tak być, ale może zwyczajnie boi się być szczerym. Boi się, że szczerość nie popłaca i lepiej być z wszystkiego zadowolonym.

trudni ludzie 4

Rada: Zapewnij raz jeszcze, że możemy tu mówić zupełnie szczerze. Że spotkanie ma pomóc w znalezieniu rozwiązań, nie obwinianiu kogokolwiek.

#7 Wiem wszystko najlepiej

Ta przypadłość zdarza się często menadżerom albo ekspertom z najdłuższym stażem.

„Wiem, znam, przerabialiśmy to już…” to ich ulubione zwroty. Ich pomysły są najlepsze i najlepiej zignorować wszystkie inne. To podejście zabija kreatywność pozostałych osób.

trudni ludzie 2

Rada: Zachowaj spokój. Nie pozwól na zburzenie ich autorytetu. W miarę szybko podsumuj krótko to, co chcą powiedzieć. Zadawaj otwarte pytania jeśli się nie zgadzasz zamiast twardo negować. Utrzymuj kontakt wzrokowy, by czuli się ważni, ale proś innych uczestników o wypowiedź.

Podsumowanie

Można stosować różne sposoby i techniki, żeby uciszyć albo pobudzić kreatywność. Ale trzeba pamiętać o jednej, ważnej sprawie. Ludzie po wyjściu z takiej sesji powinni czuć się ok. Ok to znaczy nikt nie może czuć się urażony, ośmieszony, zamieciony pod dywan jak sobotni kurz. Zwracając uwagę trzeba zachować maksimum uprzejmości i dyplomacji. Szczególnie jeśli nie masz z uczestnikami zbyt bliskich relacji.

To nie Ty masz zostać gwiazdą wieczoru, przy której wszyscy inni bledną jak stary paragon. Więcej słuchaj, mniej mów. Więcej oni, mniej Ty.

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Prosty sposób na spontaniczne planowanie zadań
Kolejny post   3 ważne błędy przy dawaniu informacji zwrotnej

Powiązane posty

  • expose szefa strona tytułowa lepszy manager

    Expose Szefa – opis, przykłady, najlepsze praktyki

    10 stycznia, 2023
  • W. E. Deming błędy managerow

    Deming i 5 niebezpiecznych błędów managerów

    14 października, 2022
  • To już koniec listy. Nie umieściłem w niej znanych klasyków takich jak "7 nawyków skutecznego działania" S. Coveya, czy "Winning znaczy zwyciężać" J.Welch, bo zakładam, że te pozycje dobrze znasz.

    Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku

    27 marca, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT