• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
programy-lojalnościowe

7 skutecznych programów lojalnościowych, które zatrzymają pracownika na lata8 min

motywowanie pracowników


To boli.

Utrata zdolnego, utalentowanego pracownika, z którym wiązaliśmy większe plany dotyka każdego lidera.

Jest dobrze. Książkowo wypełniasz wszystkie zasady motywowania pracowników, uśmiechasz się, mówisz dzień dobry, czasem wyjdziecie nawet na piwo i raz na pół roku jest zespołowa kolacja finansowana, rzecz jasna, przez firmę.

Są premie, darmowe szkolenia, kawa, ciastka, uśmiech i uścisk dłoni.

A oni i tak odchodzą.

Z dnia na dzień świetny pracownik potrafi zrezygnować z pracy, nie dając pracodawcy nawet szansy na przemyślenie kontroferty.

Jak sobie z tym poradzić? Jak zatrzymać świetnych pracowników? Ale tak na poważnie? Jak zbudować wieloletni program lojalnościowy?

Nie, to nie będzie tekst o tym, jak motywować, dawać feedback, prowadzić rozmowy itp.

To będzie tekst o bardzo namacalnych, materialnych, wręcz twardych metodach budowania wieloletniej lojalności pracownika wobec firmy.

Do rzeczy.

Większość firm popełnia jeden, zasadniczy błąd.

Otóż myślą jak zatrzymać pracownika w firmie. A to nie jego mają zatrzymać i nie on ma być lojalny wobec firmy. A przynajmniej nie tylko on.

To on i JEGO RODZINA niech będą lojalni wobec jego firmy. Jeśli to się uda to szansa, że przykładowy programista rzuci papierami z dnia na dzień spada do niewielkiego minimum. I nad tym trzeba się zastanawiać.

Przecież często to żona pomaga (czytaj podejmuje) decyzję o zmianie pracy przez męża.

Jak tego dokonać?

#1 Przedszkole jako program lojalnościowy

Na skróty

  • #1 Przedszkole jako program lojalnościowy
  • #2 Kolonie letnie
  • #3 Dodatkowe dni urlopu
  • #4 Sabbatical leave
  • #5 Praca zdalna
  • #6 Akcje firmy
  • #7 Skrócony czas pracy
  • Ale skąd wziąć pieniądze na programy lojalnościowe?
  • Podsumowując

Może i komunistyczny relikt, ale pomyśl…

To czas jest bezcenna waluta. To czasu nie cofniesz, nie oddasz. Doba nie jest z plasteliny.

Daj pracownikowi pół godziny czasu więcej, którego nie straci na odwożenie dziecka do przedszkola, a 2 punkty do lojalności masz w kieszeni.

Otwórz przedszkole „przyzakładowe”.

Zrób dofinansowanie 50%, nie musi być przecież za darmo, dofinansuj czasem jakąś wycieczkę, warsztaty, tańce. Niech będzie w czołówce przedszkoli w regionie, a przedszkole będzie żywą reklamą firmy.

Może to być w tym samym budynku, a jeśli nie to może jest jakiś lokal tuż obok.

To wcale nie musi być zbędny koszt dla firmy. To będzie niezwykła przewaga konkurencyjna, bo na jednej ręce policzysz firmy, które to robią.

program lojalnościowy program lojalnościowy

A no i jeszcze jedno. Jeśli ktoś posyła dziecko na 3 lata do przedszkola to wierz mi, musiałby spaść meteoryt, żeby zdecydował się narazić malucha na stres zmiany pań i dzieci tylko dlatego, że rodzicowi zachciało się zmienić pracę.

I żona nie pozwoli.

Minimum trzy lata lojalności zdobyte.

#2 Kolonie letnie

I tu kolejny relikt z przeszłości.

Ale sam jeździłem i Ty pewnie też. Nie mów, że to nie było super.

Każdy wysyła gdzieś dzieci na wakacje, żeby trochę odsapnąć od tego „Mamooo, poróbmy coś!”

A czemu firma nie może zorganizować sama albo dogadać się z jakimś biurem, że dofinansują, dorzucą tańsze ubezpieczenie, dadzą przy tym koszulki i czapeczki dzieciakom ze swoim logo.

Tego też nikt już chyba nie robi, a przecież dzieci się integrują i rodzice się integrują, i rośnie przywiązanie do firmy, i to też stworzy przewagę na rynku pracy.

Tu zyskasz lojalność dzieci do swojej firmy.

#3 Dodatkowe dni urlopu

Prawo pracy przewiduje jakieś minimum urlopowe, ale przecież to nie jest maksimum tego, co pracodawca może dać.

Czas, jak już pisałem, to najcenniejsza waluta. Znowu możesz tym przehandlować pracownika.

Jak to zrobić?

Dla studenta – 26 dni urlopu od razu po dołączeniu do firmy, bez czekania ustawowych dwóch lat – zgarniesz najlepsze młode talenty z rynku.

Dla dłuższych stażem pracowników jeden dzień więcej przez pierwszy rok.

Po trzech latach kolejny dzień, a po kolejnych dwóch jeszcze jeden.

Pracownik, który zostanie w firmie po 5 latach będzie miał 29 dni urlopu.

Umówmy się.

Ludzie z takim stażem w jednej firmie mają tyle pracy i odpowiedzialności, że zazwyczaj i tak im urlop zostaje, więc jeśli nie wykorzystają to po prostu dostaną pieniądze za pracę (taki urlop nie przechodzi na następny rok). A jeśli wykorzystają to zrobią to i tak w takim momencie, w którym będzie luźniejszy okres w firmie.

Pracowałem kiedyś przez chwilę w Nowym Jorku i byłem naprawdę zdziwiony, dlaczego ludzie potrafią zostać w jednej firmie 20 lat.

I dowiedziałem się.

Tam prawo pracy nie obliguje pracodawcy do płatnego urlopu. W USA pracodawca zwiększa ilość płatnych dni urlopowych razem ze stażem pracy.

Ludziom po prostu nie opłaca się zmieniać pracy, bo mimo lepszej pensji mogą spaść z 20 dni urlopu do 10!program lojalnościowy

I nawet nie ma kiedy tych ciężko zarobionych pieniędzy wydać?

Dlaczego by z tego nie skorzystać?

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

#4 Sabbatical leave

program lojalnościowy

Coraz bardziej powszechna premia na zachodzie.

Jakby to mogło wyglądać w prywatnej firmie?

Po 3 latach pracy dwumiesięczny urlop, poza standardowym. Pierwszy miesiąc płatny, drugi nie, ale masz gwarancję zatrudnienia i ubezpieczenie.

Po 5 latach i dalej można wydłużać ten okres.

Pracownicy mogliby wtedy odpocząć, pojechać w podróż dookoła świata, pobyć z rodziną, zbudować dom.

W Wielkiej Brytanii już 20% firm oferuje taki benefit!

A w Polsce?

#5 Praca zdalna

Nie jest to pomysł najnowszy, dlatego poruszam jako jeden z ostatnich.

Kolejna metoda płacenia pracownikom czasem.

Nie muszą dojeżdżać do pracy. Nie stoją w korkach. Nie tracą czasu. Nie kłócą się z żoną kto bierze samochód. Nie płacą za dojazd.

To naprawdę ułatwia życie.

A pracodawca nie płaci za media. Prąd, internet, woda, kawa – przecież wtedy pracownik korzysta ze swojego sprzętu.

Boisz się, że ludzie w domu nie pracują?

To umów się z pracownikiem, że zgodzisz się na pracę z domu na próbę. Będziesz mu dawał konkretne zadania i zobaczysz jak to wyjdzie.

program lojalnościowy

Nie ma dowodów, że pracując z domu pracuje się mniej efektywnie niż siedząc w biurze, gdzie notabene masz dookoła mnóstwo ludzi, którzy co rusz mogą zagadać, zawołać na kawę, oderwać od pracy.

Pracownicy w badaniach oceniają swoją produktywność pracując z domu na 7.7/10 w porównaniu do pracy z biura, gdzie wynik był tylko 6.5/10. Oprócz tego zdalni pracownicy biorą o połowę mniej zwolnień lekarskich!

#6 Akcje firmy

Wiem. To już grubsza sprawa. Grubsza, bo jeśli firma nie jest spółką akcyjną to oczywiście z tego nie skorzysta.

W Polsce już 31% spółek akcyjnych oferuje pracownikom zachęty w postaci akcji w tej czy innej formie.

program lojalnościowy

Podstawowe opcje to:

Plany nabycia akcji – przekazanie akcji pracownikom nieodpłatnie lub po niższej niż rynkowa cenie. Warunkiem wykupu może być ciągłość zatrudnienia.

Plany opcji na akcje – w tym przypadku pracownik może, ale nie musi kupić akcje firmy po określonej, czasem niższej niż rynkowa cenie. Oczywiście można ustalić jakieś konkretne warunki.

Plany jednostek restrykcyjnych – pracownik dostaje wirtualną jednostkę, która po pewnym czasie tzw. vesting period, np. 10 latach staje się akcją firmy

Są jeszcze dwie metody, ale już nie chcę przynudzać.

W każdym razie korzyści dla pracownika to dywidenda, ewentualna sprzedaż z zyskiem, a przez to lojalność.

#7 Skrócony czas pracy

No to to już jest hardcore. Nikt na to nie pójdzie, nikt się nie zgodzi, nie klepnie… ale do czasu.

Pisałem kiedyś w artykule „Kiedy wreszcie zaczniemy pracować mniej niż 8 godzin dziennie?” o tym dokładnie temacie.

W skrócie.

Zmniejsz wymiar czasu pracy z 8 do 7,5 godzin dziennie. Nie zauważysz różnicy w wydajności, a zyskasz taką reklamę, że zaczną stawiać pomniki firmie i śpiewać o niej pieśni.

Ale skąd wziąć pieniądze na programy lojalnościowe?

To pytanie trzeba zadać inaczej.

A skąd mamy pieniądze na wysoką retencję pracownika?

Badania pokazują, że koszt jednego pracownika, który opuszcza firmę to średnio 33% jego rocznej pensji.

Przykład:

Firma zatrudnia 100 osób. W ciągu roku odeszło 10 osób. Ich średnia pensja wynosił 5500 PLN brutto/msc, rocznie 66 000 PLN. A to oznacza, że straty dla firmy mogą sięgać aż 217 800 PLN!

Jak to możliwe, że aż tyle?

Po odejściu pracownika firma ponosi takie koszty jak:

a) koszty rekrutacji – jeśli firma korzysta z usług agencji rekrutacyjnych to koszt zatrudnienia może wynieść nawet 3 pensje przyszłego pracownika.

b) koszty wolnej posady – to godziny, które trzeba zapłacić innym pracownikom, którzy tymczasowo przejęli obowiązki dezertera (nadgodziny, dodatkowe zmiany itp.)

c) koszty wdrożenia i szkolenia – czas osób, które muszą oderwać się od swojej pracy, by szkolić nową osobę.

d) koszty utraconej produktywności – może minąć nawet 12-24 miesiące zanim nowa osoba osiągnie taką samą produktywność, co utracona osoba.

e) utracone zaangażowanie – inni pracownicy też tracą na zaangażowaniu i produktywności widząc wysoką retencję

f) obsługa klienta i błędy – nowe osoby popełniają błędy, które mogą doprowadzić do utraty klientów i wiarygodności firmy.

I to nie są jeszcze wszystkie koszty, których gołym okiem nie widać.

Podsumowując

Biorąc pod uwagę te wszystkie aspekty, wszystkie za i przeciw, obawy przed dodatkowymi kosztami i korzyści z utrzymania pracowników może warto jeszcze raz zastanowić się czy programy lojalnościowe nie są dobrym pomysłem?

Ale trzeba tu odwrócić myślenie.

Płać czasem, nie pieniądzem, bo pieniądz można dodrukować.

Doby nie wydłużysz.

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 1

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post Nagroda jubileuszowa – jak ją przyznawać, by była niezapomniana?
Kolejny post   5 banalnie prostych sposobów na utratę klienta

Powiązane posty

  • piramida-maslowa-hierarchia-potrzeba-abraham-maslow-czołówka

    Piramida Maslowa – Opis hierarchii potrzeb i jej praktyczne zastosowanie

    31 stycznia, 2021
  • jak zdemotywować pracownika

    7 sposobów na zabicie motywacji pracownika

    13 maja, 2019
  • motywowanie-pracowników-promo

    Motywowanie pracowników – jak to robią doskonali liderzy? Poziom społeczny (cz. 3 z 4)

    21 lutego, 2019

1 komentarz

  1. Gramimam Reply to Gramimam
    11 lipca, 2023 at 3:25 pm

    Rewelacyjny artykuł! Bardzo podoba mi się podejście, że aby zatrzymać pracownika, nie tylko on sam powinien być lojalny wobec firmy, ale także jego rodzina. Pomysły przedstawione w artykule są naprawdę interesujące, zwłaszcza program lojalnościowy oparty na przedszkolu. Tribeware, narzędzie gamifikacyjne wspomniane w artykule, jest niesamowicie przydatne we wdrażaniu tego rodzaju projektów. Osobiście korzystałam z platformy Tribeware i muszę przyznać, że sprawdziła się doskonale. Jeśli szukasz skutecznego narzędzia do gamifikacji projektów, gorąco polecam Tribeware! Możesz dowiedzieć się więcej na ich stronie: [https://www.one2tribe.pl/pl/home]. Dzięki Tribeware z łatwością wprowadzisz program lojalnościowy, który przyciągnie i zatrzyma utalentowanych pracowników. To fantastyczne rozwiązanie, które odniesie sukces w każdej firmie!

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT