• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt

6 sposobów na zatrzymanie odchodzącego pracownika4 min

rozwój managera

Jest poniedziałek. Dzień, jak co dzień. Pogoda mogłaby być nieco lepsza. Lista zadań rośnie i rośnie. Szef wrzucił Ci jakiś nowy projekt. Już trzeci w tym półroczu. Nie masz czasu wyjść do toalety, nie wspominając o jakiejś kawie czy obiedzie. Myślisz sobie… już gorzej być nie może. Do momentu, kiedy do Twojego biura weszła Agnieszka….

Agnieszka to Twoja ulubiona współpracownica. Celowo nie używam słowa „pracownica”.

Pracujecie razem od sześciu lat. Wszystkie ważniejsze decyzje konsultujesz właśnie z nią. Jest na każde zawołanie. W tygodniu. W weekendy. Współpraca zawsze układała się idealnie. Wyraźnie wyróżnia się na tle zespołu swoim podejściem do pracy, zaangażowaniem, perfekcyjnym podejściem do najdrobniejszych detali.

To, dlaczego na Twoim biurku właśnie pojawiła się kartka z napisem „WYPOWIEDZENIE”?

No właśnie. Agnieszka chce odejść, jak zresztą tysiące ludzi codziennie na całym świecie. Może to i normalne, że ludzie chcą zmieniać swoich chlebodawców. Ale dlaczego akurat ona? Wiesz, że nie dasz sobie bez niej rady. Musisz, no po prostu musisz ją zatrzymać!

Co zrobić?

Nie ma łatwej metody, żeby przekonać pracownika do pozostania w firmie. Pamiętaj, że ta decyzja przewijała się przez jej głowę miesiącami. Naprawdę niczego nie zauważyłeś?

Sposób nr 1.

Na skróty

  • Sposób nr 1.
  • Sposób nr 2.
  • Sposób nr 3.
  • Sposób nr 4.
  • Sposób nr 5.
  • Sposób nr 6.

Często pracownik składając wypowiedzenie, tak naprawdę wcale nie chce odejść. Może to być ostatni sposób na zwrócenie na siebie uwagi. Chciałby być zauważony, ale już nie wie jak to pokazać. W głębi serca chce być zatrzymany w firmie. Chce usłyszeć jak pracuje, jak jest oceniany przez szefostwo, ale Ty nigdy tego nie zapewniłeś. Jeśli przyjmiesz wypowiedzenie bez słów komentarza to będzie to jak gwóźdź do trumny. Ten człowiek przestanie mieć jakiekolwiek wątpliwości.

Sposób nr 2.

Dowiedz się, jaka jest przyczyna. Brzmi banalnie. Ale nie poprzestawaj na jednym pytaniu i jednej odpowiedzi.

Nie pozwól się zbyć.

Odchodząc, nikt nie chce palić za sobą mostów, więc woli rzucić jakimś pospolitym powodem typu „Nowe wyzwania”, „Wypalenie zawodowe” itd.

Przyczyna może być zupełnie inna.

Zapewnij dyskrecję. Obiecaj, że pozostanie to między wami. A jeśli wciąż nie dostajesz odpowiedzi zadawaj konkretne pytania. O szefostwo, o zespół, o atmosferę, o ilość i jakość zadań itd. Jeśli nawet nie uda Ci się jej zatrzymać, to przynajmniej masz szansę na szczerą opinię o Tobie, firmie i zespole.

Sposób nr 3.

Jeśli powodem są tylko warunki finansowe spróbuj przedstawić kontrofertę.

Nie jest to proste.

Szczególnie, gdy wiesz, że jest ogłoszony tzw. freeze na zatrudnianie. Mimo wszystko, od każdej reguły są wyjątki. Podejdź do tego jak do każdego projektu. Przedstaw dyrekcji dokładne koszty odejścia dobrego pracownika z firmy.

Zawrzyj:

  • Koszt zatrudnienia nowego pracownika, który trzeba odprowadzić firmie rekrutacyjnej.
  • Średni czas potrzebny na zatrudnienie nowej osoby i dodatkowe koszty związane z nadgodzinami. Ktoś przecież musi tę osobę zastępować. Zakładam, że wszyscy inni pracownicy nie mają zbyt dużo wolnego czasu, żeby nagle przejąć wszystkie obowiązki odchodzącego, doświadczonego pracownika.
  • Średni czas szkolenia nowej osoby. Ktoś musi poświęcić czas i porzucić swoje obowiązki, żeby wdrożyć nowicjusza.
  • Dodatkowo zawrzyj listę ryzyk. Co jeśli nowa osoba się nie sprawdzi? Może jednak lepszy wróbel w garści?

Tak wyliczoną kwotę podziel na 12 miesięcy i w ten o to prosty sposób możesz mieć argument do dyskusji.

KURS LEPSZY MANAGER W 7 DNI

Kurs e-mailowy, w którym w ciągu 7 dni poruszam 7 najważniejszych obszarów zarządzania zespołem. Dowiesz się m.in. jak wyznaczać cele, jak podnosić motywację zespołu, jak integrować zespół i budować zaangażowanie, ale też jak zadbać o siebie i swój work-life balance. Dołącz za darmo.

Sposób nr 4.

Wspomnienia.

Jeśli nigdy nie udało Ci się poznać motywacji pracownika zapytaj, co przez te wszystkie lata podobało mu się w pracy? Jakie projekty najlepiej wspomina? Kiedy czuł, że jest dobrze?

Być może wystarczy zaproponować inny zakres obowiązków. Taki, który bardziej mu odpowiada.

Sposób nr 5.

Wzbudź wątpliwość.

Nie zawsze osoba składająca wypowiedzenie jest w 100% pewna swojej decyzji.

Zapytaj, czego oczekuje od nowego pracodawcy? Skąd pewność, że tam właśnie będzie lepiej? Dlaczego myśli, że tam trawa jest bardziej zielona? Podkreśl, że tam będzie zaczynać wszystko od zera. Brak kontaktów. Brak całościowej wiedzy o nowych obowiązkach.

Rekrutacja często jest bardziej reklamą firmy i reklamą działu. Musi kusić, aby ktoś zdecydował się przyjąć ofertę.

Sposób nr 6.

Zapytaj wprost, co musiałoby się stać, by „dezerter” chciał zostać w firmie i poproś o czas. Nawet jeśli wiesz, że niewiele wskórasz daj do zrozumienia, że próbujesz zawalczyć o odchodzącą osobę.

 

Jeśli znasz inne sprawdzone sposoby, które pomogły Ci w zatrzymaniu pracownika podziel się proszę nimi w komentarzu.

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 2.9 / 5. Liczba głosów 17

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post 5 prostych kroków, które pomogą Ci odnaleźć Twoją wymarzoną pracę
Kolejny post   Niezwykły przyjaciel polskiego premiera

Powiązane posty

  • expose szefa strona tytułowa lepszy manager

    Expose Szefa – opis, przykłady, najlepsze praktyki

    10 stycznia, 2023
  • W. E. Deming błędy managerow

    Deming i 5 niebezpiecznych błędów managerów

    14 października, 2022
  • To już koniec listy. Nie umieściłem w niej znanych klasyków takich jak "7 nawyków skutecznego działania" S. Coveya, czy "Winning znaczy zwyciężać" J.Welch, bo zakładam, że te pozycje dobrze znasz.

    Książki o zarządzaniu. 10 pozycji do przeczytania w 2019 roku

    27 marca, 2019

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT