• Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
Lepszy Manager
  • Blog
  • O mnie
  • KURSY
    • Produktywny Manager
    • Narzędzia AI w biurze
    • POWERR Feedback Masterclass
    • Makra i VBA Krok po Kroku
    • Lepszy Manager w 10 Dni (FREE)
    • E-book Produktywność Gigantów
    • E-book – 30 inspirujących historii
    • 12 trików w Excelu
  • Podcast
  • Prasówka
  • Kontakt
5 rzeczy których nie wolno robić w nowej pracy

5 rzeczy, których nie wolno Ci robić po dołączeniu do nowego zespołu5 min

formowanie zespołu

Udało Ci się przejść długi i żmudny proces rekrutacji. Zmieniłeś pracę. Brawo!

Wyższa pensja. Lepsze perspektywy. Ciekawsze zadania. Nowe możliwości. Większe benefity. Nowi ludzie. A no właśnie…

…nowi ludzie. Nowy zespół. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektórzy totalnie partaczą swoje pojawienie się w nowej pracy, a inni są lubiani przez wszystkich od pierwszego dnia?

Odpowiedź prosta nie jest. Jedni powiedzą, że to wszystko sprawa mowy ciała. Że to 70% komunikacji. Zgadzam się. Twój uśmiech, mimika, gesty, postawa mają ogromne znaczenie przy pierwszym kontakcie.

Ale zaraz. Przecież pozostaje niemałe 30% na komunikację werbalną. Na słowa. I nawet jeśli zawalisz te pierwsze 70% to słowami możesz jeszcze uratować sytuację i wrócić do gry.

Przecież nie raz mówiłeś o kimś „…a na pierwszy rzut oka wydawał się taki dziwny. Dopiero, gdy go bliżej poznałem okazał się super gościem”

Bliższe poznanie to nic innego jak rozmowa, słowa.

I to one mają większą moc przy poznawaniu człowieka. Nie gesty i postawa.

O czym nie mówić po dołączeniu do nowego zespołu?

Na skróty

  • O czym nie mówić po dołączeniu do nowego zespołu?
  • #1 Nie opowiadaj ciągle o poprzedniej pracy
  • #2 Słuchaj innych
  • #3 Nie przechwalaj się
  • #4 Nie uprzedzaj się do nikogo
  • #5 Nie mów o minusach nowej pracy

Wielu rzeczy. Ale skupmy się tylko na pięciu. Pięciu rzeczach, sprawach, tematach, których raczej unikaj po tym, jak zaczniesz nową pracę. Chcesz w końcu, żeby nowi znajomi Cię polubili, prawda?

#1 Nie opowiadaj ciągle o poprzedniej pracy

Wymaż na chwilę z pamięci ostatnie lata.

Wiem. To trudne. W poprzedniej firmie spędziłeś przecież ładnych parę lat. Ale jeśli dołączasz do zespołu, który jest w miarę zgrany i istnieje już od jakiegoś czasu to… jeśli nie chcesz ich wkurzać, nie porównuj ciągle wszystkiego, co jest TU do tego, co było TAM.

A już broń Boże nie zachwalaj ciągle jak to TAM było wspaniale. Skoro zdecydowałeś się odejść, to chyba tak kolorowo nie było, co?

Czyli nie opowiadaj, że:

„U nas to był super system do rejestracji urlopów, a tutaj wszystko przez tego e-maila?”

„My tam to mieliśmy wyjazd integracyjny raz na kwartał, a Wy tu nic takiego nie macie?”

„U mnie, w starej pracy była taka świetna kawa, a tego tutaj nie da się pić.”

Na wyróżnianie się w pracy i twoje pomysły do usprawnienia czegoś przyjdzie czas. Nie rób tego w pierwszych kilku tygodniach pracy.

#2 Słuchaj innych

Pewien mężczyzna, architekt, w piątkowy wieczór siedział samotnie przy barze w jednym z lokalnych pubów przy Glen Park w San Francisco. Był wyraźnie przygnębiony. W pewnym momencie dosiadł się do niego obcy człowiek.

– Wszystko w porządku? – zapytał.

– Nie, nie jest dobrze. Wszystko mi się wali – westchnął.

– Opowiedz mi o tym – kontynuował nieznajomy.

Ten zaczął opowiadać o swojej żonie. O dzieciach. O tym, że mało nie stracił pracy, bo został niesłusznie oskarżony o malwersacje. O długach, z którymi sobie nie radzi. Poruszył tak wiele szczegółów swojego życia. Rozmowa trwała prawie 5 godzin. Mówił tylko ten pierwszy, a nieznajomy przytakiwał ze zrozumieniem. W zasadzie nie wypowiedział ani jednego słowa. Na koniec ów architekt powiedział:

– Dziękuję Ci. Tak dobrze mi się z Tobą rozmawiało.

Na pewno zostaniesz zasypany lawiną pytań przy pierwszej kawie.

„Gdzie pracowałeś? Co robiłeś? Co umiesz? Dlaczego zmieniłeś pracę?”

Oczywiście grzecznie na nie odpowiadaj, ale skup się na pytającym. Nie na sobie.

Jak to zrobić?

Odpowiedz na pytanie, ale od razu zadaj podobne pytającemu. Dowiedz się, co Twoi nowi towarzysze robią, nad czym pracują, jak im się podoba, na co uważać. Niech się otworzą, nawet trochę ponarzekają. Możesz być jedyną osobą od bardzo dawna, która pozwoliła im opowiedzieć o sobie.

#3 Nie przechwalaj się

Ty jako ten nowy chcesz szybko zyskać szacunek. To normalne. Ale nie buduj go poprzez przechwalanie się. Tu byłem, to robiłem, mam tyle a tyle certyfikatów. Daruj sobie.

Wszyscy już dawno sprawdzili Twojego Linkedina i prześwietlili Twój życiorys.

#4 Nie uprzedzaj się do nikogo

Usłyszysz masę komentarzy typu: „Uważaj na tego….”, „Tamten to jest niezły...”, „Z nim będzie ciężko...”.

Wysłuchaj, przytaknij, ale nie uprzedzaj się do nikogo. Niech zadziała Twoja inteligencja i sam zdecyduj, czy ktoś jest warty uwagi czy nie. Nie wiesz przecież, co kogo z kim łączy, jakie potyczki kto z kim miał w przeszłości i jakie były przyczyny tego, że ktoś teraz kogoś nie trawi.

Denerwuje Cię manipulacja i propaganda w mediach? Mnie też.

Ale każdy człowiek po trochu to robi. Chce wpływać na to, co masz o kimś lub o czymś myśleć. Nie pozwól na to.

Nie mów, że słyszałeś już, że ten jest kiepski, a tamten jest plotkarzem. Możesz nie mieć przecież pojęcia, że tak myśli tylko ta osoba, która zdradziła Ci ten „sekret”. Inni mogą mieć inne zdanie.

#5 Nie mów o minusach nowej pracy

Mów o plusach!

Z jakiegoś powodu zdecydowałeś się na tę firmę, prawda? Coś Ci się w niej spodobało, tak?

Mów o tym!

Zastanów się, albo wypisz sobie w głowie wszystkie pozytywne odczucia po przekroczeniu progu nowego biura. Cokolwiek by to nie było.

Smaczna kawa. Miła recepcjonistka. Darmowy parking. Uprzejmy szef. Piękna kuchnia. Wygodne fotele.

Niech Twój nowy zespół wie, że Ci się tu podoba. Sami też docenią bardziej to, do czego przywykli przez lata.

Chwal swoje nowe miejsce pracy. Nie buduj swojego wizerunku jako narzekacza.

Nie popełniaj więcej prostych błędów. Ucz się na cudzych, nie na swoich. Pamiętaj, że słowa mają ogromną moc w budowaniu relacji w nowym miejscu. Używaj właściwych.

Pamiętasz jeszcze swoje emocje po dołączeniu do nowego zespołu, do nowej pracy? Możesz podzielić się swoimi wspomnieniami zostawiając komentarz poniżej.

Czy ten artykuł był przydatny?

Oceń artykuł

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 7

Podziel się!
Marcin Masłowski

Starszy Manager ds. usprawniania procesów biznesowych, project manager, trener oraz wykładowca akademicki. Magister Finansów, Psychologii w Biznesie. Absolwent studiów podyplomowych, kursów i warsztatów na University of Cambridge, Duke University, University of Illinois at Urbana-Champaign, Krakowskiej Szkoły Binzesu i Wyższej Szkole Bankowej.

 Poprzedni post 7 kroków do udanego urlopu – instrukcja dzień po dniu
Kolejny post   Jak poradzić sobie z pourlopową depresją?

Powiązane posty

  • konflikt-w-zespole

    Konflikt w zespole – prosta instrukcja obsługi

    18 września, 2019
  • dna-zespołu

    Jak zbudować DNA zespołu? 7 kroków

    14 sierpnia, 2019
  • Jak upomnieć pracownika Business Life Manual

    Pracownik spędza cały dzień na Facebooku. Jak go ochrzanić, tak żeby Ci jeszcze podziękował?

    28 listopada, 2017

1 komentarz

  1. Lukasz Lysik Reply to Lukasz
    26 lipca, 2017 at 6:02 pm

    Hmm, mam tendencję do pierwszego. W poniedziałek zaczynam – będę uważać. Dzięki.

Odpowiedz

Anuluj pisanie odpowiedzi

O MNIE

Smiley face Nazywam się Marcin Masłowski i pomagam managerom w ich rozwoju zawodowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak angażować swój zespół, stale doskonalić swoją pracę i wyniki, poznawać narzędzia i metody pomocne w codziennej pracy i zarządzaniu, lepiej się organizować i poznać tajemnice największych liderów świata to serdecznie zapraszam. Więcej o mnie...

E-BOOK – 30 inspirujących historii

Chcesz być lepszym managerem, ale nie masz czasu na długie szkolenia?

Co powiesz na połączenie nauki i przyjemności?

Zerknij na mój najnowszy e-book!

Spodoba Ci się!

okladka

DOŁĄCZ DO KURSU MAKRA I VBA

kur makra i vba

 

Rewolucja Produktywności

Praktyczny kurs produktywności dla zapracowanych managerów, przedsiębiorców i specjalistów, dzięki któremu zbudujesz skuteczny system produktywności, nawet jeśli wszystkie inne metody dotychczas Cię zawiodły. Odzyskasz czas, spokój i poczucie kontroli nad swoim dniem.

 produktywny manager

12 genialnych trików i sztuczek w Excelu

Ekspresowy kurs Excela, który pomoże Ci zaoszczędzić kilka godzin w miesiącu, bo przestaniesz tracić czas na niepotrzebne klikanie w excelu

KURS ONLINE THE POWEER FEEDBACK

E-BOOK – Produktywność Gigantów

Chcesz wiedzieć, jakie Triki zarządzania zadaniami stosują najsłynniejsi liderzy na świecie?

Znajdziesz je w tym e-booku!
ebook

 

DARMOWY KURS LEPSZY MANAGER W 10 DNI

Co powiesz na poszerzenie swoich kompetencji w 10 praktycznych mailach?

Zebrałem to, co najważniejsze. 3 razy w tygodniu. Konkretne wskazówki, konkretne praktyki.

Spodoba Ci się!

kurs

 

TEŻ CHCESZ DOSTAWAĆ PRASÓWKĘ MANAGERA?


Subskrybuj podcast Lepszy Manager na:

 

E-BOOK Jak udzielać krytycznej informacji zwrotnej?

e book feedback

Social Media

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Instagram
  • Share on YouTube

Spróbujmy coś znaleźć

Polub Lepszego Managera na Facebooku!

Kategorie

  • coaching (1)
  • efektywność zespołu (7)
  • Excel dla managera (3)
  • formowanie zespołu (5)
  • historie niezwykłe (10)
  • inteligencja emocjonalna (1)
  • komunikacja (10)
  • kultura organizacji (2)
  • lean management (5)
  • lean six sigma (6)
  • motywowanie pracowników (12)
  • narzędzia (6)
  • obok tematu (1)
  • ocena pracownika (2)
  • planowanie kariery (2)
  • podcast (21)
  • podejmowanie decyzji (3)
  • produktywność (8)
  • rozwijam się (6)
  • rozwój managera (39)
  • rozwój umiejętności pracownika (2)
  • statystyka w biznesie (1)
  • ustalanie celów (4)
  • wielcy liderzy (8)
  • work-life balance (1)
  • zarządzam ludźmi (2)
  • zdrowie managera (4)

   © Copyright 2017 Marcin Masłowski   Polityka prywatności

Ta strona używa cookies, by poprawić jej działanie. Polityka prywatności.
Akceptuję

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT